E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 8 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    #176 ChrisW1, Nov 19, 2017
    Last edited: Nov 19, 2017
    Ik hoop dat je in de eigen business de prijzen en winstmarges anders berekent :D

    De hoge verkoopkosten, adminkosten, overheadkosten en rentelasten worden namelijk nog steeds niet gedekt in de winstmarge die je voor Tesla berekent. Een onderneming die deze kosten niet (gemiddeld) dekt middels de gemiddelde verkoopprijs van haar producten maakt volgens mij nog steeds verlies (zowel per periode als ook per auto).

    Musk heeft een redelijk gat in zijn hand wat maakt dat deze indirecte kostensoorten behoorlijk hoog zijn. Als je de filmpjes ziet van de laatste 'show' rondom de aankondiging van de vrachtwagen en de roadster dan zie je dat er mogelijk weer een paar miljoen verbrast is aan verkoopkosten :)

    Het ziet er voor dat geld dan wel erg leuk uit met bijvoorbeeld de lichtshow in de tunnel als de roadster er doorheen raast :)
     
  2. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Het kan allemaal nog wel goed komen met Tesla maar het zal daarvoor wel nodig zijn dat Model 3 nu snel hard van de band gaat lopen. Eén van de belangrijkste redenen van het huidige grote verlies is volgens mij dat er heel erg veel kosten worden gemaakt voor dit model terwijl er nog geen omzet mee wordt gegenereerd. Tegelijkertijd is de omzet en productie van de overige auto's (S en X) misschien wel door de aandacht voor de 3 nauwelijks gestegen t.o.v. het jaar ervoor. Ik hoop dat dit komt door door de introductie van de 3 want anders is het een beetje zorgelijk dat daar niet een redelijke stijging in zichtbaar is.
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Leuk en vlot geschreven artikel (zonder teveel met getallen te gooien) met wel een kern en boodschap.
    Het is logisch voor deze grote jongens om zoveel kapitaal te vernietigen/af te schrijven. Dat VW hierop een uitzondering is (moeten toch al hun motoren anders gaan bouwen om aan de norm te voldoen) kan wel eens goed uitkomen. Als er 1 (groot) schaap over de dam is...

    Ik denk echt dat Tesla in de toekomst overgenomen gaat worden, het is gewoon weg te klein om de hele markt te bedienen en de grote jongens zijn te log (lees: te duur om de stap snel te maken) om hun voorsprong snel bij te halen. De patenten van Tesla zijn vrijgegeven en mag iedereen gebruiken. Echter moet je nog wel de middelen hebben om dat te doen (op grote schaal) en mijn inziens kunnen alleen de grote dat.

    Neemt niet weg dat ik nog steeds geen aandelen koop van Tesla, het is business waar ik geen verstand van heb en ik leerde eerder (van jongens zoals Kroymans, Hessing enz.) dat je maar beter kunt investeren waar je verstand van hebt ipv op mooie cijfers te vertrouwen of een kristallen bol met de toekomst hierin.
    Beide (en vele met hun) vielen om terwijl het bedrijf zelf winstgevend was....zonde.
    Ik blijf wel Tesla/elektrisch rijden, het is een van de (energie)vormen van de toekomst en tot nu toe de enige met een geheel dekkend supercharger net werk.
    Ik kan dus gaan en staan waar ik wil in bovendien een zeer comfortabele auto, want dat is het echt. Reed er gisteren weer +280km mee zonder te hoeven stoppen.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    "off topic aan"

    Nu de stof rondom de Tesla Roadster wat is neer gedaald komt het hoofdverhaal (Tesla Truck) weer in beeld. Niet echt spannend voor ons hier maar wel weer een bevestiging van "anders denken".

    De cijfers die getoond zijn (niet bewezen) op de presentatie zijn indrukwekkend. Ook al is de helft maar waar dan is het voor transportbedrijven zeer aantrekkelijk in een (gedeeltelijke) vloot te investeren. Immers we bestellen steeds meer vanaf de bank thuis en willen dat ook op het thuis adres ontvangen.
    Dat vraagt om (toename) lokaal vervoer/distributie. Dat willen we zo schoon mogelijk in onze buurt/tuin. Dus zal er komende jaren een toename zijn in dit transport. Als dat elektrisch (lees: schoon) kan is dat een voordeel. Echter dit voordeel zal niet de hoofdreden zijn voor een transporteur om over te stappen, eerder kosten.

    De kosten, $185.000 voor een truck is duur maar als je daar 1.000.000km onderhoudsvrij mee kunt rijden.... (banden uitgesloten).
    En dan de brandstofkosten, die zijn 60% lager en varieren minder in prijs dan diesel. Totaal is de besparing hierdoor 20% van de 1e dag dat je met de Tesla truck gaat rijden.

    Ook al is dit maar voor de helft waar (ik reken op 10% dus) dan is het te verwachten dat in de transport wereld (op de weg) een grote verandering gaat plaatsvinden. Dan nemen ze die 30min oplaadtijd die nodig is voor 400km op de koop toe! Deze zal nooit in NL samen vallen met de wettelijke rustperiode gezien de drukte/afstanden hier op de weg in de EU. Maar het bereikbaar maken van CO2 vrije zones (en die gaan er steeds meer komen) wel.

    Hierin wordt alles nog eens toegelicht:



    Indien de stroom nodig voor de trucks niet (geheel) CO2 neutraal zijn (wat ik verwacht) dan zal de kosten doorslag gaan geven. De transport industrie werkt met zeer kleine marges en dan is 10% een bak met geld. Zeker als die in 2 jaar (=berekende investering tijd, ik maak er maar even 3 jaar van) na aanschaf verdubbeld.

    Uiteraard is dit verhaal weer niet gunstig voor de aandeelhouders, die willen $$$$ zien maar zoals eerder gezegd; dat interesseert Elon niets. Het voordeel van investeren gaat naar de gebruikers. Dat zijn er veel meer dan beleggers en dat zet zoden aan de dijk (qua global verandering). Alweer een dappere zet en ik hoop dat het een haalbaar plan is. De "gevestigde" industrie is nu aan zet en zal zeker aan het rekenen gaan.

    "off topic uit"
     
  5. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Na 4 jaar! is TopGear 2.0 (Chris Harris) nu toch maar eens in de Tesla S gestapt. Uiteraard het gebruikelijke sprintje (tegen 911 R) maar ook een review op de "openbare" weg.
    Jammer alleen dat er geen snelweg wordt gereden, het is per slot van rekening een Saloon (BMW 5, Merc S) klasse die voor cruise mode zijn gemaakt. Niet kronkelige landweggetjes.
    Hoe dan ook hij vat hem (eindelijk) en nadat veel mensen hadden aangedrongen toch maar eens (serieus) getest dus.
    Ik deel de mening dat je naast deze auto nog wat "leuks" moet hebben voor de fun factor. Een F430 bijvoorbeeld :rolleyes:
    Maar voor dagelijks gebruik, vlot en comfortabel door het verkeer gaan, binnen/buiten de stad: Tesla S.

     
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De vrachtauto industrie is al zeer ver met aardgas en andere gassen om kosten te drukken Fred.

    Ook hier zijn de tankstations (nog) een bottle-neck ...

    Ik heb onlangs heeeel mooie Iveco's gezien op een beurs waar Menno (California) ze met groot succes te koop aanbiedt.
     
  7. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    WIE BETAALT DE "GROENE" REKENING VAN DE ELECTRISCHE AUTO?

    ........Dorp des doods

    Een andere belangrijk component voor elektrische auto’s zijn de zeldzame aardmetalen die, in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden, overal in de aardkorst zitten. Hun concentratie is meestal echter niet hoog genoeg om ontginning rendabel te maken. 95 procent van de zeldzame aardmetalen wordt in Binnen-Mongolië geproduceerd, een autonome regio van China. Het levert China niet alleen inkomsten, maar ook gevaarlijke vervuiling op, want zeldzame aardmetalen komen bijna altijd samen met de radioactieve elementen uranium en thorium voor.

    De dorpelingen rondom het Chinese Baotou, waar de zeldzame aardmetalen verwerkt worden, zagen hun leefomgeving van een paradijs in een hel veranderen. De velden, de groene heuvels en het vee zijn nergens meer te bespeuren. ‘We wisten dat er iets mis was toen eind jaren tachtig de bomen en planten wel bloeiden, maar geen vruchten gaven. Later hielden ze helemaal op met groeien’, getuigt een inwoner van het dorp Dalahai aan de Beijing Review.

    Het dorp kreeg de bijnaam “Dorp des doods”, omdat er volgens een studie van de lokale milieudiensten tussen 1993 en 2005 66 dorpelingen aan kanker stierven. De concentratie van het radioactieve thorium in de bodem van het dorp bleek 36 keer hoger dan in de rest van de omgeving van Baotou.

    De verwerking van één ton zeldzame aardmetalen produceert 2000 ton giftig afval. In Baotou wordt het afvalwater gedumpt in een meer van tien vierkante kilometer, hoewel dat geen toepasselijke benaming is voor de vlakte van zwarte, giftige smurrie die de bodem en het grondwater in de omgeving verontreinigde. Zowel bij de extractie als bij de verwerking van zeldzame aardmetalen, die op steenkool draait, komt ook veel CO2 vrij. Door de grootschalige vervuiling zijn de lokale boeren hun levensvoorziening kwijt; ze wachten nog steeds op degelijke compensatie.

    Autominnend NL & B, lees aub het hele artikel hier:

    https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto
     
  8. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #186 328gts1987, Jun 22, 2018
    Last edited: Jun 22, 2018
    @ Otto,
    Heb je wel eens ingezien wat de algehele olie industrie heeft gedaan met onze aardkloot?
    Wat denk je wat die paardrijders riepen toen de (olie)auto's op de weg kwamen begin vorige eeuw?
    Wees eerlijk, iedereen heeft daaraan meegedaan (en doen dat nog steeds) en verdient ook geen milieu prijs, toch?
    Zullen we het even over de golfoorlog gaan hebben, welke puur om olie ging?

    Vooruitgang heeft zijn tekortkomingen en is niet altijd beter maar we zullen echt met een alternatief moeten gaan werken willen we (massaal) mobiel blijven. We zijn zoekende.

    Hoe rijdt je nieuwe Tesla Maurice? Fijn zo'n grotere batterij, kom je een stuk verder mee.
     
    12Esc likes this.
  10. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Ja, super fijn. En lekker snel ook.
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Waterstof Fred … de enige juiste weg imo :)
     
  12. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Volledig mee eens!
     
  13. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
  14. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Melvok likes this.
  15. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En wanneer kopen jullie je eerste Waterstof-auto en laten de olie-schuit staan, nu jullie zo "groen" bezig zijn? Het gaat om het meest praktisch (op dit moment) en dat is en blijft elektrisch.

    Ik heb bovendien nooit beweerd dat een elektrische auto "schoner" zou zijn maar wel een toekomstig probleem (olie = op) kan uitstellen. Zoals jullie weten reis ik samen met Wilma graag en willen hierom blijven vliegen. Dat kan (tot op heden) alleen fossiel. Elektrisch is daarvoor niet toepasbaar, althans nog niet...
    Elke druppel die we "uitsparen" is er een en verlegd de grens van "op".

    Maar we verzanden weer in een oude discussie (en weer met dezelfde personen, die nog nooit een elektrische auto hebben bestuurd)
     
  16. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    De manier waarop hij het toelicht is niet altijd even sterk. Maar de kern van zijn argumenten klopt:
    - Waterstof is erg inefficient. Je verliest enorm veel energie in de omzetting naar en van waterstof, en in transport en opslag. Als we zuinig met energie willen omgaan is dat dus een slecht idee;
    - Met elektrisch rijden ben je eindelijk af van die vervelende (altijd op een moment dat het niet uitkomt) bezoekjes aan tankstations. Elektriciteit is overal. Je kunt dus gewoon laden als de auto stil staat. Onderweg laden is zelden nog nodig.

    Waterstof was een mooie oplossing voor de bestaande spelers (Shell, Esso etc) om toch een rol te blijven spelen in de distributie van energie. Met een krachtige lobby kom je een heel eind, ook al is het een slecht idee. Maar inmiddels lijkt het tij te keren. Zie ook de wijziging in het beleid van Mercedes, zoals in genoemd artikel is beschreven:

    --
    Nog geen drie maanden na de oprichting van Hydrogen Council trekt Daimler zich effectief alweer terug als aanjager van waterstofmobiliteit. Brandstofcellen spelen ‘niet langer een centrale rol’ in de strategie van het concern.

    “De oorspronkelijke voordelen van waterstofauto’s – grotere actieradius en snel tanken – zijn door de voortgang in accutechniek geheel weggesmolten”, zegt Zetsche. “De kosten voor accu’s dalen sterk, terwijl aan de waterstofkant alleen al het produceren van de brandstof duur blijft.”

    Daimler, moederconcern van autobouwers Mercedes-Benz en Smart, was samen met Toyota een van de grote pioniers in waterstofmobiliteit. Afgelopen winter kondigden Daimler, Toyota en 11 andere auto- en energiemultinationals ook nog aan samen € 10 mrd in de groei van waterstofmobiliteit te steken. Daar komt Zetsche met zijn uitspraken van nu overigens niet per se op terug.

    Tekenend is echter wel dat Daimler (alléén) ook € 10 mrd steekt in de ontwikkeling van eigen modellen op accu. Daarmee is in ieder geval glashelder waar de prioriteiten liggen voor de Duitse autobouwer.

    --
     
    Melvok likes this.
  17. 12Esc

    12Esc Formula Junior

    Aug 21, 2006
    528
    Breda
    Full Name:
    Maurice
    Wát, nog nooit in een Tesla gereden? Dat moeten we dan veranderen, ik bied graag een ritje aan.
     
  18. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Ik bedank voor de eer! :D
    Ik vind die Elon Musk een full-time idioot, die behalve dat hij graag in de kijker loopt, virtueel, al 1000x failliet is. Dat talloze regeringen, die middels een schandalige subsidie die ze aan de kopers van zijn auto's geven daarmee zijn bedrijf met de lippen boven het water houden, is de oerdefinitie van concurrentie-vervalsing.
    Elektrische auto's zijn nog altijd de meest vervuilende van alle auto's, als je productie, opladen, slijtage en recyclage van de accu's meetelt, daarbij nog eens gerekend, dat nooit of te nimmer landen in staat zullen zijn voldoende zogenaamde groene stroom op te wekken om "iedereen" electrisch te laten rijden. Dus zal men nog veel meer "vuile" electriciteit moeten opwekken om meer "propere" auto's op de weg te krijgen. Die propere vlieger gaat dus maar op als een minderheid electrisch rijdt. Trouwens, al diegenen die ik ken die elektrisch rijden, doen het alleen maar, omdat het fiscaal zo interessant is.
    Rommelverhaal dus.
    Ik ben overtuigd dat zo'n Tesla schitterend rijdt, maar dat ik een testrit nodig heb om te kunnen zeggen dat ze "properder" zijn dan auto's op waterstof? Neen, dat is iets anders.
     
  19. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Melvok likes this.
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Woow … wist ik nog niet eens ...

    Op 24-06 las men in De Telegraaf, blz. T5 Kringen van Rob Hoogland, de volgende tekst:

    Wat er ook tegen hun motieven wordt ingebracht, voor dat soort volk (Pex Langenberg, D66, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur van Rotterdam) is het milieu een religie.

    Dat de productie aan de batterijen van één Tesla net zoveel CO2 uitstoot veroorzaakt als een benzine-auto in acht jaar, zoals deze week bekend werd, dat schuiven ze onder het arrogantiekleed. U weet bovendien hoe het gaat met religieuzen vooral als ze fundamentalistisch van aard zijn. … etc
    .
     
  21. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    #199 Dino2010, Jun 23, 2018
    Last edited by a moderator: Jun 23, 2018
    Ja, ongelooflijk he! Maar die auto's rijden toch proper he! Dat is het juist, het vuil wordt elders opgewekt. Wat geeft dat nu dat die Congolezen (ook kinderen) in de Cobalt- en andere mijnen moeten gaan zwoegen in dikwijls bijzondere ongezonde omstandigheden. Idem dito voor die streek in China waar de aardmetalen vandaan komen. Who cares, als Europa maar "proper" is, he? Dat noem ik nog eens het probleem verleggen.
    Net zoals het ultra hypocriete Noorwegen dat alles doet om gisteren alle motoren op fossiele brandstoffen te bannen. Die mafia daar heet Statoil.
    Maar die smerige klootzakken zijn een wereldspeler op vlak van oliehandel. Dat is zoiets als een pooier die vrouwen tot hoeren maakt, ze uitbuit en verkoopt, en zich dan nog fier op de borst klopt omdat zijn dochter een deftig opgevoed en hoogopgeleid meisje is.
    Dat ....en niets anders is de realiteit.
     
    Melvok likes this.
  22. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,710
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Er is nog wel hoop voor d'n electrieken otoo:

    https://www.ad.nl/auto/doorbraak-duitse-silicium-accu-met-tien-keer-meer-opslagcapaciteit~a65a268d/

    Deels milieuvriendelijk wordt het dan pas als de opgeslagen energie van Freds zonnepanelen op zijn dak komen, netjes opgeslagen in zijn accu in de garage en 's-nachts de Tesla ermee opgeladen ;-)

    Zolang het echter mogelijk blijft om 12,- voor een stickertje af te tikken en je mag de stad wél in met je 'milieubelastende vehikel', of een 2CV'tje de stad juist niet in, maar aan de andere kant van 'De Zwaan' en net buiten de milieuzone wekelijks een cruiseschip afmeert met een CO2-uitstoot van 400.000 benzineauto's in die 2 dagen, ja dan is er sprake van een echt 'milieu-probleem': het ambtenaren-milieu is het probleem, niet de CO2.
     
    Melvok and MvT like this.

Share This Page