Een dagje in Maranello | FerrariChat

Een dagje in Maranello

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Robin360, Apr 1, 2010.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #1 Robin360, Apr 1, 2010
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Nou, afgelopen dinsdag heb ik een dagje in Maranello kunnen doorbrengen voor het fabrieksbezoek. En het was weer feest....

Maandagavond met Alessandro (Ale550) en twee vrienden van ons naar Bologna gevlogen, daarna Maranello gereden en ingecheckt in Maranello Palace. Raampje opengezet en binnen 5 minuten hoorde ik al de heerlijke klanken van een Scuderia. Tevens reed er een 599 voorbij die toch echt een stuk harder klonk dan een GTB. Mmmhh...die probeerden we nog een keer te spotten maar helaas. In ieder geval beloofde het veel goeds. Even naar Modena gereden en daar een overheerlijke pizza gegeten bij Al Grottino, buiten op een terrasje ;) .
    Image Unavailable, Please Login

2. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
  3. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #3 Robin360, Apr 1, 2010
    Dinsdagochtend begon al goed. Wakker geworden, raampje open en de ene 458 na de andere kwam langs gescheurd voor hun testritjes. Dat vroeg om meer! Na het ontbijt even bij de achteruitgang geparkeerd en het is prachtig die auto uit de poort te zien rijden. Wat een beauty! Wat helaas een beetje tegenviel, wat Marc al eerder zei, is het geluid. Met de kleppen dicht hoor je gewoon helemaal niets, en als er gas gegeven wordt en de kleppen gaan open dan klinkt het lekker luid, maar een hoge pitch ontbreekt. Af en toe kwam er een California naar buiten en hoe raar het klinkt, we waren alle vier van mening dat die beter klinkt (ondanks de 'nep' uilaten: in de fabriek zagen we dat de grote uitlaten er voor de sier zijn; daarin zitten de echte uitlaten die heel klein zijn!). De Cali klinkt ietwat harder stationair, tikkeltje zachter bij vol gas maar op een GT als een California vind ik de wat lagere pitch er bij horen. Maar een 458 moet, vind ik, wat hogere pitch te hebben bij vol gas. Hoe dan ook, een indrukwekkende auto om te zien. Zoals je ziet reden er ook alfa's naar binnen :D

Maar al het geluid werd overstemd door een waanzinnig luide en hoge pitch die van Fiorano af kwam. Dat klonk als een F1.... dus daar reden we snel naar toe. Helaas was het net afgelopen, maar zagen we wel een 458 op het circuit rijden. Zie http://www.youtube.com/watch?v=W6oBeAQx57o

4. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #4 Robin360, Apr 1, 2010
    En ja hoor, we hadden geluk: hij kwam terug. Een ouder type (2008?) F1 auto knalde over Fiorano en hoewel ik het op film probeerde vast te leggen is het onmogelijk het prachtige geluid vast te leggen. Vooral de knallen die er uit komen bij afremmen of op de traction control is gewoon oorgastisch... Je voelt het gewoon op je borstkast.
    Hoor het op: http://www.youtube.com/watch?v=3fCk-iL13PM
    En staan we daar naar die F1 auto te kijken, rijdt er gewoon een GTO achter ons langs! Die staat er ook mooi op :D

5. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #5 Robin360, Apr 1, 2010
    De dag kon niet meer stuk natuurlijk, en het was pas 11:00 uur. We hadden pas om 13:00 uur gereserveerd bij Cavallino, dus reden we maar naar Pagani. Daar aangebeld, maar ze konden ons niet binnenlaten en ze vroegen of we 's middags terug konden komen. Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen en vanmiddag de fabriek van Ferrari gingen bezoeken, mochten we ineens wel naar binnen. Daar stonden 3 Pagani's. Twee Zonda-R's en een Tricolore. Als toetje kregen we ook nog een kleine rondleiding in de fabriek. Nou zag ik Pagani altijd als een uit-de-hand gelopen kitwagen die in een schuur in elkaar gezet wordt, en tijdens het bezoek werd het me duidelijk dat het een uit-de-hand gelopen kitwagen is die in een schuur in elkaar gezet wordt, maar het is weer een eeerg stoere auto. En elk onderdeel is een top product. Al met al erg leuk dat we dat even konden zien.

6. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #6 Robin360, Apr 1, 2010
    Na weer een overheerlijke lunch in Cavallino mochten we de fabriek in (na inlevering van de foto toestellen natuurlijk...)
    Eerst de engine development. Een enorme hal waar de V12's en de V8's voor Ferrari & Maserati in elkaar gezet worden. Krukassen komen aan in ruwe vorm en daar wordt dan nog eens 50% vanaf geschaafd om ze in de juiste vorm te krijgen, en het was prachtig om de robotten te zien werken die van alles installeerden in de motor.

Daarna naar de verfafdeling. Er werd net een California wit geverfd. Het proces van het onderdompelen van de carrosserie konden we helaas niet zien (je weet wel, van die coole foto's die Vu een tijdje geleden liet zien). Terwijl we naar de California zaten te kijken hoorden we ineens achter ons een hels kabaal: reed er gewoon een zwarte Enzo langs!

Vervolgens naar de V8 lijn (de V12 lijn was nog steeds gesloten vanwege de GTO). Een hele hal vol met 458's en California's. Allebei op dezelfde lijn. Wat we hadden verwacht, aangezien het Italië is, is dat de hal één grote zooi zou zijn, met alle werknemers rondom de koffiemachine hangend, 'Ciaaaaaaaaaao' tegen hun mobiele telefoon te zeggen. Het was echter erg schoon, en er was geen koffie, ook geen mobiele telefoons. Wel zag ik dat bijna niemand aan het werk was: iedereen zat wat rond te hangen of met elkaar te praten. Wat blijkt nou, ze krijgen 20 minuten om hun taak te volbrengen. Er is een klok die aftelt, en als die op nul springt, stapt iedereen opzij en schuift de hele vloer naar voren zodat elke auto bij de volgende groep werknemers komt. Meestal hebben ze maar 10-15 minuten nodig om hun taak te volbrengen, en kunnen ze dus gewoon de rest van de tijd met elkaar babbelen. Dat neemt de stress weg, en voorkomt opstoppingen vanwege de marges. Aan het eind van de eerste 'band' worden de carrosserieën opgetild en omgedraaid naar de andere kant van de hal, waar een soort robot op wielen de net een chassis heeft opgehaald, zichzelf eronder rijdt zodat de carrosserie gezakt kan worden op het chassis. Erg interessant allemaal. Vooral omdat iemand zo'n robotwagentje in de weg liep en dat ding begon te toeteren!

Na dit bezoek volgde de F1 afdeling, de F1 clienti en de FXX afdeling. Schumi z'n auto stond er gelukkig nog. Echter we wilden allemaal snel naar buiten want de F1 auto was weer aan het rijden op Fiorano. Dus wij naar buiten en nu stonden we dus pal naast de Fiorano track met een F1 auto die in de bocht voor ons onze oren eraf blies. Een mooie afsluiter!

7. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    #7 Robin360, Apr 1, 2010
    We sloten de dag af in de Ferrari Store, uiteraard. En je voelt je toch altijd weer verplicht iets te kopen 'want we zijn er nu' dus weer een polo erbij... We kwamen erachter dat er nog een andere winkel achter Cavallino zit, en daar hadden we wat modellen gekocht. Ik vond een rode Mondial (mijn eerste Ferrari) en een zwarte 360, maar naar mijn vorige Ferrari (rode 348TS) ben ik nog steeds op zoek.

Liepen we terug naar het museum, komt ineens een GTO voorbij! Net te laat om de fototoestellen te pakken, dachten we.....totdat die ineens vast kwam te zitten in het verkeer! Dus er naartoe gerend, en snel een foto gemaakt. Helaas niet de tijd genomen om scherp te stellen, verdorie, want ik wilde hem op film en terwijl de bestuurder erg nerveus werd en zo snel mogelijk omdraaide om weg te rijden, kon ik hem nog net filmen. Ik moet zeggen....hij klinkt heerlijk. Een 599 met een Scuderia geluid!
    Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=MjZJveGFyfw

De sloten de dag af in Montana, waar het eten deze keer beter was dan vorige keer. Met al deze gebeurtenissen lijkt het net alsof ik een week weggeweest was, maar helaas bleef het maar bij één dag. Maar het mag duidelijk zijn...het was wel een mooi dagje!

8. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Heel erg tof verslag/foto's en filmpjes Robin! Wat betreft die F1....ik denk dat het een F2002 is. Schitterend geluid!

Tnkx!

Vu

9. Stormbird

Stormbird Karting

Sep 21, 2009
    197
    't Gooi, Netherlands
    Full Name:
    Peter
    Dank voor het uitgebreide verslag Robin! Mooi bezoekje aan de 'heilige grond'.... :)

10. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Dat zijn toch wel de daagjes, hè Robin! Blijft toch heel speciaal om een Ferrari die nog niet officieel uitgebracht is te zien. Ik heb dit toen met het prototype van de 360 gehad. Gaaf!!!

11. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Inderdaad! En als antwoord op je vorige vraag.....gisteren om 4:30 opgestaan in Maranello, om 7:00 uur het vliegtuig in om te horen dat wegens een 'witte staking' de boel vertraagd was....dus inderdaad te laat op werk. Ach, jammer dan. ;)

12. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    :D:D:D Maar die dag pakken ze je niet meer af :D:D:D

13. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    Precies :) gaaf hoor, leuk verslag! Toetje bewaren we nog even: vanavond thuis de filmpjes bekijken :)

14. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Wat ik alleen nog steeds niet snap is waarom ze niet even een fatsoenlijke plek bij het circuit maken waar je als F fan gewoon even kan staan kijken. In plaats daarvan moet je je auto dubbel parkeren, over de vangrail klauteren en sta je tussen de platgelopen struiken een beetje tegen een kapotgetrokken hek aan te kijken....

Snap je dat nou???

15. BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive Formula Junior

Jul 6, 2004
    822
    NL
    Full Name:
    Robert
    T'is Italië he... ;)

16. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    En zetten ze er nog even een half gaar hekkie voor met prikkeldraad om het nog aantrekkelijker te maken. :mad:

Je kunt ook aan de overkant staan is mij vertelt...

@Robin,
    Bedankt voor het verslag. Is een top dag geweest met veel hoogte punten mag ik wel zeggen.

17. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Robin, die eerste foto, daar word ik nou helemaal warm van. Geweldig man.
    Modena.. daar moeten we nog een keer doorheen rijden !

(Heet mijn auto niet zo?)

18. toto70_0

toto70_0 F1 Rookie

Sep 14, 2004
    3,852
    NETHERLANDS
    Jij kan dat als geen ander weten:):)

19. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Geen idee waar je het over hebt ;)

20. BartCCC

BartCCC Formula Junior

Sep 27, 2008
    765
    Valkenburg (Lb)
    Full Name:
    Bart
    Klinkt allemaal erg vervelend Robin :D

Bedankt voor de leuke impressie !

21. -Michel-

-Michel- Formula 3

Feb 20, 2007
    1,622
    Delft
    Full Name:
    Michel
    Robin! Bedankt voor het verslag in beeld en geluid! :D

22. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Geweldig verslag Robin, je hebt het getroffen zeg met al dat moois dat je gezien en vooral gehoord hebt!

23. Paulus348

Paulus348 Formula Junior

Aug 20, 2008
    401
    Brabant
    Full Name:
    Paulus
    Henk, ben jij dat die op foto 13 staat te trappelen om in die F1 te stappen??

24. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Kijk, het scherpe oog van de meester ;)

25. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Mooi verslag Robin. Een paar daagjes Maranello is altijd leuk! Maar jij hebt het wel erg getroffen zeg. Top!

Share This Page