F355 vs. 360, waarom? | Page 2 | FerrariChat

F355 vs. 360, waarom?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ferrari599GTBF1, Sep 14, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,927
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #26 328gts1987, Sep 28, 2023
    Last edited: Sep 28, 2023
    Deze zijn naar mate van bouwjaar en uitvoering van elk model schaars aan het worden. Van de 308 en 328 zijn er behoorlijk wat in aantal gebouwd. Er zijn dus wel onderdelen te verkrijgen echter nieuw af fabriek zijn zeldzaam (en dus duur). Gebruikte/revisie onderdelen (ook origineel) zijn ook best aan de prijs van de 3x8 aan het worden. Maar nog te vinden/verkrijgen. Zeker deze site helpt daarbij, veel weten wel iets of iemand en zo niet vraag je er gewoon naar. Je krijgt altijd wel respons.

    F430 is nog relatief nieuw en dus nog wat makkelijker te verkrijgen maar ik zag nu dat die originele onderdelen af fabriek/nieuw nu ook fors stijgen. Uitlaat spruitstukken waren €3400,-/st nieuw in de doos, nu inmiddels €5100,-/st....
    Leeftijd en zeker bepaalde (gewilde) onderdelen stijgen in prijs met de jaren. Ik zou eigenlijk nu al een koppelingset voor de F430 op de plank moeten leggen, heb die over 1,5 a 2 jaar nodig.

    Ach je kunt ook van andere merken die klassieker worden het zelfde zeggen echter zijn daarvan de productie aantallen vele malen hoger maar zullen ook in prijs stijgen met de jaren, minder hard maar toch zeker stijgen.
    Ik had ooit een mistlamp voorzijde voor de 328GTS nodig. Ik kon er geen vinden (nieuw in doos) onder de €2000,-. Maar met een kapotte rondrijden was ook geen optie. Wel toen ook een copy kunnen vinden (niet origineel) voor €350,-/st Echter zag je dat toch iets als de ene origineel was en de ander niet. Dus toen maar beide copy voor €700,- (symetrisch) en de originele (gebruikt) verkocht. Was iemand anders weer blij mee en betaalde € 600,-

    Note: van de 328 zijn er geen motorkleppen (hele achterdek) meer beschikbaar. En als je er al een vind betaal je de hoofdprijs en past deze nooit exact...
    Ik bedoel te zeggen dat een auto van +30jaar op 1 onderdeel al total kan zijn. Niet omdat de schade groot is maar omdat dat deel er niet meer is. Zoiets zal je zeker nog niet hebben met een 360 of F430. Daarvan zijn er nog voldoende van. Hoe ouder hoe moeilijker en dus groter risico (niet in €€€€) dat je lang stil komt te staan (wachten/vinden op onderdelen).
    Ik liet dat laatste ook (zwaar) meewegen bij de overstap van 328 naar F430. Ik rij veel en loop dus het risico dat iets of iemand de auto total rijdt (onbedoeld) en dat risico van total is bij een F430 vele malen minder. Ik kocht de F430 11 jaar geleden en toen was het al voor de 328 listig. Zal in de komende jaren/decennia voor de F430 ook gaan spelen, minder door hoger productie aantal maar ook gebeuren
     
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,147
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Idd Fred, goedkoop is vaak duurkoop.

    Vraagsteller bekijkt de aankoop vermoedelijk vanuit zijn beurs op dit moment ...

    Hoe vaak maakten we niet mee dat ze toch beter ff hadden kunnen doorsparen ...

    Het zal altijd zo blijven denk ik ...
     
  3. DutchFerrari

    DutchFerrari Formula Junior

    Apr 7, 2022
    568
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Hah, Fred wat denken wij toch veelal het zelfde omtrend onderdelen, ik zit ook al sinds begin zoektocht onderdeel prijzen bij te houden en kijken welke stijgen en welke niet (zodat ik weet welke ik "moet" in gaan slaan voor de toekomst) de eerste die daarin omhoog kwam was inderdaad een complete koppelingset, zag er momenteel 1 op kleinanzeige voor 4500a5000 euro.

    Zoals je zelf al aangaf, de spruitsutkken zijn stuk duurder geworden, en dat zal nog meer worden denk ik zomaar, echter heb ik sws al besloten om aftermarket te gaan op de onze, maar wellicht moet ik er een paar setjes van gaan inslaan als speculatie voor over zeg 5 a 10 jaar...

    Ook onderdelen romdom de F1 tranmissie houdt ik in de gaten kwa prijzen, die onderdelen staan al bekend om hun dure prijzen, laat staan als de onderdelen schaarser worden, word het nog duurder (en nee, ik wil niet naar een handbak converten in de toekomst, kost een klein kapitaal, komt de restwaarde niet ten goede, en ik vind de F1 bak zelf veel te fijn rijden)
     
  4. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    440
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Tja, ik ben daar echt totaal niet mee bezig, bijhouden onderdeelprijzen, beschikbaarheid en uit voorzorg iets op de plank leggen. Of erger nog, een leuke auto niet kopen of maar alvast wegdoen omdat het wellicht duur/moeilijk gaat worden qua onderdelen. Ik ben dan toch meer van ‘wie dan leeft die dan zorgt’.
     
    Melvok likes this.
  5. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,356
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ook voor de Corvette C6 Z06 wordt het al erg lastig om bepaalde delen te vinden, voorschermen (Carbon OEM) kosten als je ze nog kunt vinden vlot 7.000 euro per stuk, voorbumper vlot 3500, koplamp 1500 per stuk, dus een lichte Voorschade kan al vlot een incl. Montage en spuitwerk richting de 30k lopen, zijn er weliswaar 25.000 gebouwd, maar ook inmiddels al heel veel aan gort gereden.
    Motorblok is ook al niet meer nieuw leverbaar en een gebruikte met rond de 50.000 km kost al vlot 15 tot 20 K. Slijtage delen als remmen en koppelingen is goed te doen, dus regelmatig onderhoud en geen schade rijden is het beste advies voor mij.
     
  6. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,927
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ook mee eens, maar met de km's die ik rij weet je dat de koppeling en onderdelen eraan zit te komen binnen een jaar of max 1,5. Het is dan zonde om daarop niet te anticiperen. Ik laat alex alvast een set voor mij aanschaffen en op de plank leggen (en als die geen plek daarvoor heeft, thuis een plankje vrijmaken).
    F1 heb ik nog niet naar gekeken. Weet dan een pomp + onderdelen rond de 4,5k liggen (incl montage). Wat doen die prijzen Jeroen?
     
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,147
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar ... Thomas, nu 3 weken verder, .... al een beeld over wat je gaat zoeken ?
     

Share This Page