Ferrari 348 ts | FerrariChat

Ferrari 348 ts

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Joeri, Dec 15, 2018.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Joeri

    Joeri Rookie

    Dec 3, 2018
    17
    Full Name:
    De Smet Joeri
    Deze morgen ben ik een 348 gaan bekijken die ik wil kopen . De wagen ziet er zowel van buiten als van binnen mooi uit . De motor starte direct en liep mooi , geen trillingen in het stuur , remmen werken goed , dus ik denk dat de mechaniek wel in orde is . De eigenaar vertelde me dat de versnellingsbak wel nukkig is , en dat heb ik ook ondervonden . Je moet de pook echt in versnelling duwen , je kan niet vlot doorschakelen . Als de motor koud heeft kan je niet de 2de versnelling inleggen . Je rijd dus vanuit eerste versnelling direct door naar 3de versnelling . Deze symptomen schijnen normaal te zijn voor elke 348 , volgens de eigenaar . Kan iemand dit bevestigen ? Of is dit larie en apekool ? Mvg joeri
     
  2. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Joeri, van 1 naar 3 is zowat in elke Ferrari van de jaren 80/90 normaal als de bak koud is ! Maar versnelling echt in duwen ook als de bak warm is heeft meer aandacht nodig. Dus niet normaal.
    Guido
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    De 2e versnelling (bij koude olie) inleggen is bij alle 3x8 niet soepel.
    Ik reed hierom altijd de eerste 20min altijd vanuit 1 naar de 3e.
    Als de boel op temperatuur is (wat met huidige weer zeker langer is dan half uur) moet het soepeler gaan.
    Huidige temperatuur is niet ideaal als testrit. Ook de rubbers zullen stug blijven om nog maar over de banden te zwijgen.

    Ik zou je aanraden om een aankoop keuring te laten uitvoeren als dit het exemplaar gaat worden. Geeft je ook een betere onderhandel positie. Immers de prijs wordt bepaald door conditie auto, nix meer nix minder.

    Zo’n keuring is niet gratis maar kan je een hoop ellende besparen maar is geen garantie. Die heb je pas na 1 a 2 jaar rijden. Dan weet je pas echt wat je hebt gekocht.

    Heb je een kenteken voor ons? Misschien is het wel een bekende van hier.
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Zal wel een BE auto zijn ?

    Bedenk dat reparatie aan een F versnellingsbak vaak ver over de K€10 kan bedragen, soms zelfs wel K€ 20 … :(

    Ik zou hem alleen kopen als de huidige eigenaar dat mankement eerst laat verhelpen omdat het niet goed is nu.

    Anders dus verder kijken. Waarom wilde je deze kopen ?

    Heb je een aantal 348' s geïnventariseerd, hun bouwjaar, kms en prijzen in een Excel sheet gezet voor vergelijk ?

    Was deze de goedkoopste soms ?
     
  5. Joeri

    Joeri Rookie

    Dec 3, 2018
    17
    Full Name:
    De Smet Joeri
    Dit was een auto die dicht in mijn buurt te koop stond en op de foto’s zag hij er goed uit . Terug wat bijgeleerd dus ...
     
  6. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Dag Joeri,

    Zoals reeds door Fred en Guido is aangegeven, is een stugge (bijna onmogelijke) 2e versnelling 100% normaal bij koude motor + bak. In mijn 328-verleden was het niet anders. Destijds werd het bij verkoop van nieuwe 308, 328 en 348 gewoon gemeld....Doch, bij warme bak, moet hij er echt lekker in glijden, hoor! :D
    Doet hij dat niet, dan moet je je idd. vragen stellen.
    En idd. bij dit weer duurt het verschrikkelijk lang eer die olie op temperatuur is, het is bijna niet mogelijk. Bij temperaturen dicht bij nul, kom je zelfs met 40 minuten niet toe.
    Succes met de aankoop!
     
  7. Joeri

    Joeri Rookie

    Dec 3, 2018
    17
    Full Name:
    De Smet Joeri
    Dank u voor de reactie . Veel mensen begrijpen het niet als je dit verteld . Zo een dure wagens en ze kunnen nog geen deftige versnellingsbak monteren ... . Meestal hoor ik zo een reactie . Ik antwoord dan meestal met : dit soort wagens hebben karakter , zo’n dingen maken het juist leuk en speciaal . :):)
     
    MvT likes this.
  8. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zo is het precies Joeri, karakter heeft nadelen maar dat maakt het vaak ook aantrekkelijk. Dat kun je passie noemen.

    Dus nog niet opgeven met dit exemplaar maar door deskundige laten toetsen. Als die adviseert niet te kopen dan ook echt niet doen.
     
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Neem aan dat de verkoper er nu van af wil, stel hem voor: laat hem controleren en trek die kosten af van de vraagprijs.

    Breng hem voor een PPI naar een goed bekendstaande dealer in BE of ga ff de grens over naar Forza in Oss.

    We horen graag wat daar uit kwam.
     
  10. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Is die paar honderd euro zeker waard. Voor jou maar ook de verkopende partij. Die weet dan immers wat hij te koop heeft staan.
     
  11. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Meerdere hebben het al gemeld een PPI, maar als je zelf handig bent dan kan je een gok wagen als je technisch bepaalde dingen kan inschatten. en het val altijd tegen het inschatten :p Als de wagen er goed uitziet even losstaand van de transmissie, waarom niet als je van het ergste uitgaat dan valt het alleen maar mee.

    Een andere tip als ik mag. Het zoeken naar een gewenste F kan lang duren en waar meerdere de revue passeren om te bezichtigen. Dit kost tijd, maar zeker ook geld, want je komt al snel buiten de landsgrenzen. tel deze bedragen, maar eens bij elkaar. Dat zou je kunnen uitgeven aan een reparatie of een een PPI. Mijn ervaring is bij oude Fjes en ook de 348 dat er veel rommel te koop is. Ikzelf heb er welgeteld 19 gezien voordat ik mijn oog had op mijn koffiemachine. klinkt oneerbiedig, maar als je de geschiedenis van mijn Mondial kent dan mag ik het best een deftige koffiemachine noemen :)

    Succes en denk er maar eens over na :) en ik ben het er mee eens dat je pas over 1 - 2 jaar weet wat je gekocht hebt.
     
    Melvok likes this.
  12. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Hihi, koffiemolen....heb die van mij gekocht in een bevlieging ...stond 10 jaar stil, remmen geblokkeerd, zonder voor- en achterbumpers gemonteerd, geen PPI, bij 1 van de gewiekste handelaren (dat vond ik pas naderhand uit) uit een bekende maffia regio (grens Oost Belgie-Nederland), een korte testrit op een drukke binnenweg tegen een hels tempo (zonder remmen...op het risico van de verkoper) en de wagen met een truck bij mij laten afleveren.
    Conclusie : hoe je het draait of keert, het is een loterij met of zonder PPI.
    Heb ondertussen al 17 jaar plezier van de wagen...rijdend en knutselend. Zonder extra kosten qua motor, versnellingsbak of andere onverhoopte kosten.

    Image Unavailable, Please Login

    Guido
     
    Melvok, Jeka and MrDino308GT4 like this.
  13. Joeri

    Joeri Rookie

    Dec 3, 2018
    17
    Full Name:
    De Smet Joeri
    Oef , dat is durven . Maar soms moet je ook durven om iets te verkrijgen natuurlijk . Persoonlijk zou ik het risico niet durven nemen . Maar chapeau voor iemand die het wel durft .
     
  14. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ik moet er wel bij vermelden dat ik 16 jaren wagens heb aangekocht voor export en goed kan onderscheiden bij welke wagens het moeite waard is om geld te spenderen zonder een bodemloos vat te worden. Ik ga steeds van mijn eerste indruk uit en bij deze was het de indruk positief. Zolang carrosserie en bodem in orde zijn, binnenbekleding niet verwaarloosd en de algemene indruk van het mechanisch gedeelte ok zijn moet je niet bang zijn ervoor te gaan. Het mechanische gedeelte kan steeds hersteld worden. Daar dan wel rekening mee houden dat het wel eens nodig kan zijn : zo incalculeren in de aankoopprijs !
    Guido
     

Share This Page