Ferrari 612 Ervaringen | FerrariChat

Ferrari 612 Ervaringen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by MarnixFerrari, Sep 5, 2022.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Goedenavond forumleden,

    Hierbij mijn 1e post op dit forum. Mijn naam is Marnix en ik ben 30 jaar oud. Al van kinds af aan groot Ferrari fan en om die reden is Michael Schumacher voor mij de eeuwige held. Nog altijd fanatiek Ferrari fan maar momenteel zijn het zware tijden voor mijn geliefde team.

    Inmiddels ben ik enige jaren aan het sparen voor een Ferrari. Mijn interesse ligt met name bij de 612 Scaglietti. Mijn doel is om dit te bereiken ergens tussen de 35-40e levensjaar. Nu vroeg ik mij af of hier Nederlandse leden zijn met een 612 in hun bezit. Ik hoor graag jullie ervaringen qua onderhoud (gemiddelde kosten per jaar), comfort en rijplezier.

    Ik heb al verschillende forums en Youtube buyers guides gezien maar ben toch benieuwd of er nog meer zaken zijn waar ik rekening mee moet houden. Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie verwachten qua prijsontwikkeling van de 612.
    Verwachten jullie dat je over 5 jaar nog goede exemplaren met redelijke kilometerstanden kunt kopen voor maximaal € 100.000?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groeten Marnix
     
  2. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Hallo Marnix , zeer goede keuze die de Ferrari 612, momenteel is er een manier om mooie occasies te vinden met uw budget .

    [​IMG]
    Ik heb een register van Ferrari 612 Scaglietti en Ferrari 550 Maranello ;)
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Welkom hier.

    Zeker een model wat bij mij de laatste jaren me steeds meer intrigeert. In de begin jaren vond ik de wielbasis erg groot/lang maar als lange afstand rijder is dat juist een pluspunt. Ben de laatste jaren ook steeds meer lange afstanden gaan rijden (heb een F430) en kijk dus ook wel eens naar dit model, merk ik.
    Wel vind ik de 612 erg "kleur gevoelig" en zou zeker geen lichte kleur kiezen om die reden, eerder een donkere kleur.

    Ben niet bekend met onderhoud van een 12 cilindri maar ken verschillende eigenaren die daar wel eens voor moeten slikken. Het gaat al snel per 12x als er iets gedaan moet worden (12x bougie, 12x kabels) maar ook het verbruik gaat er flink mee omhoog (bij gas geven....)

    Wat betreft de markt(waarde) die zal eerder omhoog dan omlaag gaan schat ik. De productie aantallen toen waren nog niet zoals tegenwoordig dus schaarste drijft de prijs op.
    100k is misschien nu we voldoende maar over 5 jaar zou dat wel eens heel anders kunnen zijn.

    Een goed exemplaar vinden is key. Kijk daarbij ook zeker naar waar en bij wie het onderhoud heeft plaatsgevonden. Een goede history (die sluitend is) kan een goed beeld geven van de status. Onderschat dat niet. Een mooi exemplaar (waar je bijna verliefd op wordt) kun je beter maar laten staan als de history niet goed is. Dat zullen hier meer mensen beamen die daar ervaringen mee hebben. Zelf heb ik nu 2x een goed exemplaar gekocht maar betaalde ook conform de markt (lees: waren niet de goedkoopste op de markt op dat moment) en heb daar nooit spijt van gehad.

    Kortom, wees bedacht. Doe goed onderzoek en vergelijk niet alleen prijzen.

    Tip: ga eens langs bij verschillende onderhoud adressen (ook handig te weten waar je heen moet als er wat moet gebeuren in de toekomst). Die kunnen je meer vertellen uit eigen ervaring maar weten soms ook dat er eigenaren overwegen een exemplaar te gaan verkopen (voordat deze geadverteerd wordt). Dat zijn doorgaans de beste maar de eigenaren weten ook wat ze in huis hebben en moeten soms met wat overreding worden bewerkt. Neem dus een pot honing mee en laat de azijn thuis staan :D

    succes.
     
    EnzoItaly likes this.
  4. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Goedenavond Bay, Zou je mij een privé-bericht hierover kunnen sturen?
     
    bay likes this.
  5. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Goedenavond,

    Jaloersmakend dat jij al een Ferrari bezit. Ik zou willen dat ik dat nu al kon zeggen hahah! Een F430 is uiteraard ook een fantastisch model. Ik ben het ook met je eens, dat de kleur op een 612 Scaglietti zeer bepalend is. Rosso Corsa vind ik bijvoorbeeld persoonlijk niet mooi staan, al zijn daarvan ook niet vaak exemplaren te koop.

    Goede tip van je om eens onderhoudsbedrijven langs te gaan! Zelf kom ik uit Noord-Brabant en ik hoor/lees altijd erg goede verhalen over Forza Service. Mogelijk kunnen die verder helpen met de zoektocht!

    Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het onderhoud aan V12 Ferrari's duurder zal uitpakken dan een V8 Ferrari. Als ik de Youtube Guides bekeek vond ik het overigens nog meevallen qua echte technische mankementen. Wel hoor je vaak de ''sticky buttons'' als terugkerend probleem. Kosten om dit op te lossen zijn dan wel weer behoorlijk. Kent u toevallig iemand in uw nabije omgeving met een 612 die meer zou kunnen vertellen over welk bedrag je gemiddeld ongeveer kwijt bent aan onderhoud?
     
  6. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    hoi Marnix,

    ik heb er een aantal van dichtbij bekeken begin dit jaar en het zijn fantastische machines, maar vanwege de onderhouds facturen die ik bij meerdere exemplaren tegenkwam ben ik persoonlijk afgehaakt, facturen voor groot onderhoud met de koppeling erbij lopen al vlot tegen de 10k. Het is een zware auto dus de ophanging en remmen hebben daardoor ook serieus te lijden bij sportief gebruik.
    Maar daar tegenover krijg je wel een vergelijkbaar blok als in de Enzo met power en een heerlijke sound.
    Op dit moment heb ik een zij stapje gemaakt naar een Corvette C6 maar de 612 kan zomaar weer eens in het vizier komen.
    Fantastische auto, lekker anders gelijnd, niet ieders smaak en daar houd ik van!
     
  7. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Bedankt voor je reactie! Daar schrik ik toch echt wel fors van 10K voor een grote beurt met koppeling! Zou voor mij toch een reden zijn om te kijken naar een ander model hoe erg ik daar ook van baal! Enig idee (uiteraard zal dat ook te maken hebben met hoeveel kilometers je maakt) hoe vaak een grote beurt uitgevoerd moet worden?

    Kun je ook wat meer vertellen over de onderhoudskosten van een F430. Zijn die (een stuk) lager dan bij een 612? Enig idee wat de onderhoudskosten daarvan ongeveer zijn per jaar.

    Ik zit nu zelf echt nog in de orientatie-fase. Laatst even langsgeweest bij een 612 bij Prins in Nunspeet. Kleur Grigio Ingrid. Op het oog zeker een mooi exemplaar al zag ik ook daar wat sticky buttons en velgrand schade.

    Omdat er weinig verkocht zijn is het aanbod hier niet groot. Dat maakt vergelijken ergens ook lastig. Ik moet ook bekennen dat ik dus niet weet hoe de rij-ervaring is. Kun jij daar meer over vertellen toevallig?
     
    bay likes this.
  8. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Hai Marnix,

    Marnix hier :)
    Een jaar geleden heb ik mijn 612 verkocht. Ik kocht deze "oude mannen Ferrari" toen ik 34 was. (Ik ben nu 38) De auto was toen 12 jaar oud, had 18.000 km gereden, kende één eigenaar en de volledige onderhoudshistorie was aanwezig.

    Om 18.000km ver te komen heeft de auto €23.000 onderhoud gehad. (Inclusief 1 koppeling)
    Ik heb er in 3 jaar 13.000km mee gereden en heb buiten gewoon onderhoud en banden geen kosten gehad. Het heeft zich beperkt tot €4500,-

    Ik hanteer zelf altijd een onderhoudsbudget van 2% van de nieuwprijs per jaar. In het geval van de 612 is dat dus zon €6000 per jaar. Je kunt jaren hebben dat je voor €2000 klaar bent, maar er komt vanzelf een reparatie van boven de €10.000.

    Tot op heden ben ik met elke auto goed uitgekomen met dit budget.

    Een tip die altijd geldt: koop de aller-aller-aller beste die in je budget valt en houdt hem tot in detail in orde. Alleen dan heb je plezier van de auto en kun je hem- waar nodig- gemakkelijk weer verkopen. (De mijne heb ik binnen een week verkocht)

    En als laatste: er is niets zo duur als een goedkope Ferrari:)

    Verstuurd vanaf mijn J9210 met Tapatalk
     
    milko1969 likes this.
  9. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
  10. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Nu ben ik bang dat de prijs van Ferrari's door het dak zal gaan, gelukkig heeft de 612 daar minder last van.
     
  11. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    bay likes this.
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    De eerste eigenaar heeft flink huisgehouden, 23k uitgeven om 18.000km ver te komen. En ook al een koppeling?! Daar moet een (bijzondere) reden voor zijn geweest. Oprit van 1e eigenaar die oploopt misschien?

    Ik kocht de F430 met 5000km en de koppeling heeft het tot 68.000km volgehouden (en is zelfs preventief vervangen en bleek nog niet echt op).

    En dan meld ik er maar eerlijk bij dat ik niet bekend sta als de meest trage rijder...:rolleyes:
    Maar doe alles wel volgens het boekje, warmrijden, uit stilstand niet vol op gas/eerst koppeling goed laten "pakken" en dan pas op het gas, niet achteruit rijden helling op (werkelijk dodelijk voor een F1 koppeling, zeker als die nog koud is), liften gaspedaal bij (op)schakelen enz. enz.

    Afijn die koppeling vervangen kwam toen uit op (2019) € 6500,- incl BTW. Dat is tot nu toe by far de grootste kostenpost geweest naast uitlaat-spruitstukken (=kwaal van F430) naast wat gebruikelijke zaken zoals fusee kogels (boven en onder) al 2x vervangen zijn (Italiaanse wegen...) , de remblokken (cc) zijn nog origineel (bij een km stand van 96.000km) een kwestie van remmen als het (echt) nodig is :p
    Banden zijn wel een aantal keer vervangen maar dat mag ook met zo'n km-stand, we rijden niet altijd rechtuit, zeker in de alpen niet :D.

    Ben het met 360Marnix eens dat 2% voor jaarlijks voldoende (zou) moeten zijn maar sterk afhankelijk van je gebruik (km's) en manier waarop (koude start/schakelen enz).
    Wees altijd bedacht/voorbereid op tegenvallers (lees: hou een spaarpotje gereed) er is niets ergers dan je auto (lang) te moeten missen door tegenvallers en onderdelen met ferrari logo zijn duur...heul duur.:(

    Tenslotte: De duurste Ferrari is de goedkoopste die je kunt vinden (behalve als je er alleen naar gaat kijken, niet rijden)
     
    milko1969 and bay like this.
  13. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    De eerste eigenaar had een "Tiefgarage" dus slippend er in/uit. Daarnaast had de oudere heer (ik heb contact met hem gehad) ervoor een 456MGTA en hij reed de 612 alsof het een automaat was. Daar wordt de koppeling ook niet beter van.
    De auto kreeg jaarlijks bij de dealer onderhoud (duur) en bijvoorbeeld de "plafoniera" (binnenverlichting) was een keer vervangen voor iets van €2600.

    Het kan zeker goedkoper, en olie verversen die 1100km heeft gesmeerd zou Alex ook niet doen.

    Enfin: de 2% regel zal bij aanschaf van een goed onderhouden auto waarschijnlijk gewoon op gaan.
    Voor mij was het bezit van beide Ferrari's hetzelfde als de periode daarvóór: ik zette geld apart voor zowel de aanschaf als het bezit van een Ferrari (dus ca 8-10k per jaar) en toen ik voldoende geld had om er een te kopen, gaf ik hetzelfde bedrag uit om ermee te kunnen rijden.

    Verstuurd vanaf mijn J9210 met Tapatalk
     
    bay likes this.
  14. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    #14 milko1969, Sep 7, 2022
    Last edited: Sep 7, 2022
    Beste Marnix,

    niet vervelend bedoelt maar als je van dit soort bedragen schrikt moet je jezelf afvragen of (Dit type) Ferrari rijden wel een goed idee is voor jou. Je geeft aan dat je kijkt naar o.a. Sticky buttons en velg rand schade, maar dat valt nog allemaal relatief simpel op te lossen of je laat het voor wat het is. Reken inderdaad gemiddeld maar voor de wat modernere exemplaren op gemiddeld 6.000 per jaar en reserveer bij aankoop een bedrag van 10-15 K als het er eentje betreft die voor relatief weinig te koop staat bij de zogenaamde universeel garages. Ik zou als ik jou was eens met Alex van Forza gaan praten, koop bij of met hem een goede auto, dan neem je een gecalculeerd risico. Misschien moet je beginnen met een Mondial of 308, zijn redelijk bullit prof, misschien wel wat ouder maar makkelijker om aan te werken, nog steeds niet goedkoop in onderhoud maar iets minder spannend. Heb zelf acht jaar een Mondial 3.2 gehad, heerlijke auto had nu 189.000 gedraaid, maar ik heb dan ook steeds technisch alles laten doen wat nodig was. Heeft mij in 8 jaar ongeveer 10.000 gekost, incl. 1x koppeling, 2x riemen, remmen, ontsteking, oliekoeler, nieuwe banden en ieder jaar vloeistoffen en filters. Het ene jaar was het 500,- het andere jaar 4.000. Heb er 35.000 km zelf mee gereden. Minder duur gaat het echt niet worden met een Ferrari, dat weten we hier allemaal. Koop de duurste die je kunt betalen en reserveer 15% van je budget voor onvoorzien. succes! By the way een Corvette C6 is ook leuk maar absoluut geen prijspakker in onderhoud.
     
  15. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Allereerst hartstikke bedankt voor de reacties allemaal :)

    Het is mij uiteraard bekend dat het onderhoud van zo’n mooi paardje niet goedkoop is. Zelf had ik die 2-3% van de oorspronkelijke aankoopprijs ook al een aantal keer gelezen dus dat is mij duidelijk. Zoals ik van de meesten inderdaad begrijp heb je het ene jaar “geluk” en een jaar laat ben je flink aan de beurt:p

    Over de koppeling heb ik ook al het een en ander gelezen. Ik hoorde in een YouTube video ook dat je beter altijd zelf de schakelflippers kunt gebruiken dan de automaat om de koppeling te sparen. Weet niet of dit klopt?

    Bedankt in ieder geval voor de tip om te kijken naar de duurste/beste auto die je kunt vinden binnen het budget. Ik was ook zeker niet van plan om het met mijn laatste euro’s te doen maar zeker ook nog een potje te hebben voor onvoorzien direct na aankoop.

    Goede tip om eens te praten met Alex van Forza Service. Ik kijk geregeld bij hem op de site naar voorraad maar zie eigenlijk nooit een 612 te koop staan. Ik begreep al wel dat je op die manier juist nog wel eens een examplaar kunt vinden dat niet de markt op komt?

    Qua exemplaren die nu te koop staan zag ik een mooie bij Wim Prins (kleur Grigio Ingrid). Ben er gewoon eens gaan kijken en zag er mooi uit maar verder niet mee gereden. Daarnaast staat er ook een knap exemplaar bij The Gallery. Een zwarte uit 2008 meen ik maar niet direct duidelijk of het een OTO betreft.

    Zijn dit bedrijven waar jullie goede ervaringen mee hebben?

    Ik hoor het graag.

    groetjes.
     
  16. bay

    bay Formula 3

    Mar 13, 2011
    1,224
    Belgium
    Full Name:
    Bernard
    Ja ;)
     
  17. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    479
    Eerlijk gezegd zou ik de 2 bedrijven die je nu noemt voorbij lopen in dit geval. Heb je ooit aan een 575 of 456 gedacht? Minder complexe electronica en dus minder storingsgevoelig. En mocht je een auto kopen met de F1 transmissie, NOOIT in automaat, en altijd in de sportstand. Dan schakelt de auto sneller en wordt de koppeling korter en dus minder belast.
     
    EnzoItaly likes this.
  18. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Bedankt voor je reactie. De 575M heb ik zeker ook overwogen ja! De 456 is persoonlijk niet helemaal mijn smaak.
    Kun je aangeven waarom je persoonlijk bij de twee bovengenoemde bedrijven niet snel een auto zou kopen? Ik ben wel benieuwd omdat ik altijd dacht dat beide bedrijven opzich wel goed staan aangeschreven.
     
  19. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik rij nooit in de automaat stand van de F1. Dat heeft er wellicht toe bijgedragen dat deze pas bij 68.000km is vervagen (en niet helemaal op was).

    Laat even weten of en wanneer je eventueel bij Alex in Oss langs gaat (wel afspraak maken) en misschien treffen we elkaar dan daar.
     
  20. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    479
    Ik moet uiteraard opletten wat ik zeg hier, maar beide bedrijven zijn echte handelaren, die enkel auto’s in en verkopen. Vooral Aaldering heeft een prachtig pand, maar verkoopt kwalitatief dubieuze auto’s. Ik zou sowieso een aankoopkeuring bij Forza aanbevelen, zeker als je uit Brabant komt. Kijk desnoods eens over de grens, daar is de keuze een stuk breder. En pernoonlijk zou ik een 612 niet overwegen, maar smaken verschillen!
    Let er op dat het een van de eerste Ferrari’s was met Can bus electronica, en dus alle bijbehorende kinderziektes. Die waren er bij de 599 al weer een heel stuk uitgefilterd.
     
    328gts1987 likes this.
  21. dirktor

    dirktor Formula Junior

    Feb 9, 2005
    943
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Ik zou geen 2x hoeven na te denken en keihard voor een 575m gaan, veel mooier design. Maar smaak is persoonlijk natuurlijk.
     
    Ferryducati likes this.
  22. 3alfa

    3alfa Karting

    Nov 22, 2011
    154
    Hoofddorp The Nether
    Full Name:
    Ger Bloem
    Ik beveel dan een 550 aan. Zit tenminste een handbak in, zodat je geen last het van die F1 schakeling. Is ook een zeer betrouwbaar voertuig.
    Sent from my SM-T510 using FerrariChat.com mobile app
     
    bay likes this.
  23. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    479
    Klopt helemaal, echter een slechte 550 kost nu meer als een goede 612…..
    En de bak van een 575 en 612 zijn gelijk van constructie en software.
     
  24. MarnixFerrari

    MarnixFerrari Rookie

    Aug 31, 2022
    26
    Full Name:
    Marnix van Exsel
    Nogmaals bedankt voor alle reacties tot op heden! Ik ben in ieder geval weer een stapje verder met waar goed voor op te letten bij zoektocht naar een 612. Als ik het voor mezelf even samenvat is een aankoopkeuring via Forza Service altijd aan te bevelen en daarnaast moet je kijken naar het beste/duurste model binnen het door jou gestelde budget. Hiermee kan ik zeker verder aan de slag! Dan kan nu de zoektocht echt verder gaan beginnen en waarschijnlijk toch ook met een schuin oog kijken naar eventuele exemplaren over de grens in Duitsland en België, want het aanbod in NL is over het algemeen vrij schaars!

    Ik ben erg blij dat ik lig ben geworden van deze community en zal mijn mening dan ook op andere onderwerpen zoals de F1 sectie (FORZA FERRARI!!!!!!) wel naar voren brengen.
     
    328gts1987 likes this.
  25. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

Share This Page