Beste, ben opzoek achter een F355. Maar op wat moet je precies letten bij de aankoop? Zijn er speciale dingen die in het oog moet houden?
Kijk anders in de 355-sectie, daar is een hele lijst beschikbaar. Altijd een PPI doen (aankoopkeuring), en ergens waar ze een compressietest kunnen doen! Ik heb er veel bekeken en gereden, maar velen waren moe gestreden. Het is een leuk plaatje, maar…..be careful! Succes met je zoektocht en/of aankoop.
F355 is erg mooi idd, maar het is niet de meest degelijke Ferrari. Het geluid maakt echter veel goed.
Prachtige kleine Ferrari, helaas ook soms erg duur bij reparaties (koppen en kleppen) ... Toch staat de teller van die van Jos al op 160.000 kms dacht ik ... Jammer dat ze heden ten dage niet meer zo'n leuke kleine auto bouwen ...
348 en 355 zijn beide modellen waar je serieus op leeg kunt lopen als je de verkeerde treft. Beiden zijn redelijk kostbaar bij problemen. Ga eens informeren en jezelf voor laten lichten bij Stradale in Herten, die kunnen je een goed advies geven hierin!
Een F355 is niet opvallend kleiner dan een F430, 348 of 458 hoor. Dus dat "kleine" begrijp ik niet helemaal. Al deze auto's zijn klein vergeleken met een Golf overigens. Qua prijs vs kwaliteit zou ik voor (sub 100K) naar een F430 gaan kijken of evt een 360 Modena. Maar elke Ferrari kan dure reparaties/onderhoud krijgen uiteraard. Bij een F355 is de kans alleen iets groter nog
Ik zou je eerst eens goed inlezen in de onderhoudskosten en het verzekeren van een Ferrari, daarna gaan kijken welke er binnen je budget pas. De 355 is volgens mij een van de duurdere in onderhoud omdat voor een "simpele" riemen beurt de hele motor eruit moet en dat is heel duur, bij een 348 ook overigens. Vanaf de 360 is dat niet meer nodig. Daarbij worden de auto's ook ouder en onderdelen lastiger te verkrijgen iets wat ook niet meehelpt in de kosten. Als er vragen opkomen wat zijn de onderhoudskosten dan moet je bij jezelf te raden gaan of dit het juiste moment is om een Ferrari aan te schaffen. Je moet wel een beurt van 10k+ aankunnen als je een Ferrari koopt, je weet niet wanneer je hem krijgt en of je hem krijgt maar de kans dat er een keer zo'n rekening komt is redelijk aanwezig en daar moet je dan wel klaar voor zijn. just my 2 cents.
Eens Dirk. Maar de droom kan wel eens uitkomen ... Persoonlijk vind ik een 355 leuker dan een 348 of 360 .... maar realistisch moet je idd ook rekening houden met mogelijke kosten/tegenvallers ... Een 430 is rationeel de beter maar ook duurder in aanschaf. Of een 458 ...
Er gaan momenteel best vaak 355’s in rook op, wellicht dat de alu brandstoftank inmiddels vergaan is bij veel exemplaren (die kwam niet aan de orde in de oorspronkelijke aankooplijst). Komt bij de 348 volgens mij niet voor…
En wat gaat de waarde van 360 Of 355 doen komende jaren stijgen in prijs of zakken? Of is dat altijd giswerk. Daar ik ook Ferrari zou willen kopen als belegging (bank brengt het toch niks op) en dan nog plezier er van hebben om er mee te kunnen rijden.
Wat prijzen gaan doen blijft giswerk. Het is natuurlijk leuk als je geen afschrijving hebt maar ik zou niet met de insteek ‘belegging’ aan een Ferrari beginnen.
De hierboven genoemde typen zijn imo absoluut geen belegging ... kunnen hooguit plezier geven (en bijbehorende kosten).
Nou ja, de F355 en ook 360 zijn de laatste paar jaren toch in prijs gestegen. Niet voldoende om onderhoud etc van te kunnen betalen denk ik, maar het is toch erg mooi. Daarnaast kost een F355 snel 75-150K. Dat is exact de prijsrange van een F430. (ex Scuderia uiteraard) Dus ze zijn even duur in aanschaf. F430 is alleen sneller en meestal iets minder duur in onderhoud. F355 klinkt meestal mooier en is qua design mss ook wat mooier.
Wat betalen jullie verzekering en taks voor een 360? Is het veel voordeliger om deze in te schrijven als oldtimer (360 nog juist iets te jong) Wat zijn de punten van een 360 om in het oog te houden bij aankoop?
Een goede oldtimerverzekering (die gebaseerd is op taxatiewaarde) is meestal niet goedkoper dan een andere speciale sportwagen-verzekering.
Zoiets lijkt me een relatief goede en leuke aankoop. Leuke kleur met handbak (die worden steeds duurder lijkt het) https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferrari-360-coupe-6-gang-schalter-my-1999-benzine-blauw-4c62bb99-4db6-4ce9-9e0f-de572aca3a9b?
De verzekering voor een 360 valt wel mee. Volgens mij betaal ik iets van EUR 800 per jaar exclusief belastingen. Dat is dan wel gebaseerd op niet teveel km per jaar, een redelijk eigen risico, wat schadevrije jaren en misschien iets van korting ivm andere verzekeringen. De onderhoudskosten vind ik ook wel meevallen, maar dat is natuurlijk subjectief/relatief (ik vergelijk het zelf bijvoorbeeld met een 512TR). Er zijn voor de 360 ook nog wel redelijk wat gebruikte onderdelen in omloop omdat mensen nog echt met die generatie Ferrari's rijden en er af en toe nog wel eens een total loss wordt gereden. Ik zou een 355 of een 360 niet kopen als belegging. Daarvoor zijn er veel te veel van gemaakt. Het zijn wel auto's die niet verder afschrijven op basis van verdere veroudering, wat wel al erg prettig is t.o.v. de meeste vrij nieuwe auto's waar de afschrijving de grootste kostenpost is. De prijzen zullen met de markt voor dit soort auto's meebewegen. Kan omhoog gaan zoals in de afgelopen jaren, maar kan ook omlaag gaan.
Misschien belangrijker dan kosten- en beleggingsoverwegingen: ik denk dat een 360 of een 430 (of 458 als je de hogere initiële investering kunt veroorloven) wel een erg leuke eerste Ferrari is. Geeft denk ik in de praktijk als je er regelmatig wat kilometers mee gaat rijden (ipv hem vooral in de garage laat staan) alles bij elkaar een grotere kans op een goede verhouding tussen enorm veel plezier en kopzorgen dan bij oudere modellen.
Kopzorgen = veel onkosten bij een Ferrari. En dan zou ik ook eerder voor een 360/430 gaan, die zijn wat minder gevoelig . En die zie ik prijstechnisch niet meer naar beneden gaan, maar niemand heeft een glazen bol helaas.
Hoge onkosten kunnen kopzorgen geven, maar ook defecten op vervelende momenten en soms langdurig in het seizoen de auto voor reparatie moeten missen is ook iets waar je plezier door verpest kan worden. Ik gebruik het in ieder geval als excuus om meerdere auto's te moeten hebben... als er eentje het niet doet, doet een andere het waarschijnlijk nog wel