Ferrari Racing Days - Hockenheim 2013 | FerrariChat

Ferrari Racing Days - Hockenheim 2013

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 328gts1987, Sep 1, 2013.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Erik (souvlaki) had het idee om naar de ferrari racing days in Hochenheim te gaan. Ikzelf (Fred), Lewie (Carlo) en Mike Law (Mike) gingen dus mee.
    Het verhaal (en de beelden) vind je hier....

2. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #2 328gts1987, Sep 1, 2013
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Om alvast een schot voor de boeg te maken; hierbij een (foto-camera) filmpje van een pitstop demo. Per ongeluk stond ik daar slechts 5 mtr vandaan :p

Aan de overkant (aan de pitmuur) staan onze profi filmers (naast elkaar) welke uiteraard een beter kwaliteit hebben en wellicht snel komen met hun materiaal.
    Tot die tijd dus dit maar het geeft wel weer hoe wij de afgelopen dagen middenin de actie stonden (oren suizen nu nog :D)

hochenheim pitstop F1 - YouTube

...
    Image Unavailable, Please Login

3. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #3 Souvlaki, Sep 1, 2013
  4. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #4 Souvlaki, Sep 1, 2013
    Je maakt toch gekke dingen mee daar, zeg! Loop ik rustig door de pits te banjeren, word ik opeens op m'n schouders getikt en gevraagd: "Erik, mag ik met jou op de foto aub?".......prima natuurlijk, maar wie hij nou is? ;)

5. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Erik, wat is die Alonso oud geworden! :cool:

6. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Wie wil er niet met Hans Liberg op de foto..

7. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Kom maar op met die beelden!

Gr. Martin

8. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Nou, waar blijven ze (die beelden)!!!

9. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Is dit niet dat mannnetje dat vorig jaar in Spa vol gas ging bij de CC met een F1??

10. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Afgelopen vrijdagochtend heb ik Mike thuis opgepikt, is Carlo naar Fred gereden en hebben wij rond 11:30 uur bij Alex afgesproken met als eindbestemming: De Ferrari Racing Days op de Hockenheimring. Deze dag zijn we rustig afgezakt naar het zuiden (uiteraard met de kappen open...:)) en zijn na het inchecken bij het hotel naar Heidelberg gereden. In deze gezellige universiteitsstad hebben wij op een terrasje lekker buiten zitten eten en hebben we later in de bar van het hotel de dag afgesloten met een lekker groot glas duits bier.

De volgende ochtend moesten we al vroeg op pad om de paddock kaarten te regelen/in ontvangst te nemen. En een hele ochtend zonder ontbijt redden we niet, dus hebben we rond 08:15 een plaatselijk bakkertje overvallen en aldaar een stevige bodem neergelegd voor de rest van de dag. Rond een uur of negen reden we de parkeerplaats bij de paddock op, die nog redelijk leeg was. Al gauw bleken de toegangskaarten hun dienst te bewijzen, want we konden ongestoord onze gang gaan. En liepen dus box in, box uit , pitwall op, pitwall af te genieten van al het moois dat er te zien was. En dat was een heleboel, dat kan ik jullie verzekeren ;)
    De F1 Corse clienti is natuurlijk zwaar indrukwekkend, maar de 599XX en FXX zijn niet minder leuk, integendeel. Als snel heel wat afgepraat met Jan en alleman. Coureurs, mecaniciens, organisatiemedewerk(st)ers, you name it.... De F1 Clienti gingen, na de eerste kwalificatie van de 458 Challenge series, van start en jongens, wat een belevenis om daar tussenin en zo dicht bij te staan. Gelukkig een paar oordopjes geregeld, die ik vergeten was mee te nemen en ik kan jullie verzekeren dat die best nodig waren. Want wat een heerlijke herrie komt er toch uit die ex-wagens van Schumacher, Barrichello, Irvine en Raikkonen! Een klein half uurtje later stond mijn wereld even op z'n kop, toen ik mijn amerikaanse vriend Tim en zijn vrouw weer zag. Na een hartelijk welkom werd me zomaar gevraagd of ik vanmiddag of morgenochtend even mee wilde rijden. In z'n 599XX met EVO-pakket! Wat zeg je dan in zo'n geval? YESSS, alleen zou dat nog tot 16:20 duren en het was pas 10:00 uur. Vanaf dat moment begint de adrenaline toe te nemen en loop je in de wolken de andere leuke dingen te doen. Zoals eten in de Corse Clienti ruimte, luisteren naar de F1 en XX-rijders om hun ervaringen te horen, de technische details van de monteurs te horen (een beetje italiaans kunnen spreken helpt toch echt wel een beetje heb ik gemerkt) en al het andere moois te aanschouwen.

Ondertussen was ik al naar de kleedkamers gegaan om met behulp van Olaf en andere medewerkers mijn goddelijke lichaam in een raceoverall te laten hijsen en een helm uit te zoeken. De grootste was zelfs te klein voor mijn grote kop om mijn bril er ook nog in te krijgen, dus besloot ik om dan maar op het gehoor mee te rijden :) En de klok tikte maar door tot ik rond 15:30 dan écht om ging kleden en ik even later als een look-alike coureur door de paddock richting pitbox liep. En het steeds warmer leek te worden tot het point of no return aangebroken was en ik mij soepel in de 599XX liet glijden. Ik had van tevoren de camera al gemonteerd en supermechanicien Youri had de riemen al op maat gesteld zodat het insnoeren zo gebeurd was. Daar zat ik dan met nauwelijks bewegingsvrijheid en de opmerking van Youri dat hij 2 minuten voor de start de gordels nog even écht aan zou komen spannen :eek: En wat me ook opviel was dat er allemaal nattigheid op de voorruit zat die nu eens niet van mij afkomstig was, maar van vriend Pluvius. Ik realiseerde mij gelijk dat we op slicks stonden en ik kan me beelden van races herinneren waar dat ook het geval was en de zaken minder goed afliepen, maar uiteindelijk was het grote moment dan toch daar! Het toerental neemt toe en brullend zet de 599XX zich in beweging. In de pitstraat valt het met die snelheidsbeperkingen best nog wel mee, maar als je eenmaal de baan opgaat dan begint het echte werk pas goed. Het eerste rondje de baan een beetje verkennen en de grip overal testen en elk rondje een stuk sneller en steeds later remmend. Mijn hartslag moet minstens 160 geweest zijn en ik stond stijf van de adrenaline die door mijn lichaam spoot, maar mensen: WAT EEN BELEVENIS! Woorden schieten tekort om te beschrijven wat er allemaal gebeurd. De knallen bij het op- en terugschakelen, die fenomenale acceleratie (er ligt toch maar eventjes 750 PK in het vooronder om die 1310 kg voort te sleuren), de enorme bochtsnelheden, maar vooral die ontzettende waanzinnige enorme brute ongelooflijke en vooral onbeschrijflijke remvertraging waar je elke bocht weer naar toeleeft. Ik heb me laten vertellen dat de vertraging 5G is, maar als het 4G geweest is zou ik het ook geloven. Wat mij bijblijft is het rempunt dat steeds verder lijkt te verschuiven richting bocht naarmate de remmen warmer worden. Dat kan trouwens ook komen door het feit dat mijn bril nog in de pitbox lag, maar toch...als je aan het eind van de parabolica volgas op de haarspeldbocht aankomt met een kleine 300 km/u en de bocht uiteindelijk neemt met ongeveer 50 km/u dan is die ca. 150 meter om af te remmen niet echt veel hoor....maar het komt elke keer weer goed op een enkel klein missertje na, waarbij opvalt hoe makkelijk dit te corrigeren lijkt. Geen seconde heb je het gevoel dat de auto oncontroleerbaar is, al is dat natuurlijk ook voor een groot deel aan de capaciteiten van de rijder toe te schrijven. Maar aan alle pret komt helaas een eind en uiteindelijk reden we de pits weer in en kwam er voor mij een eind aan dit fantastische kwartiertje. Drijfnat klom ik eruit, want behalve door de lichamelijke reactie op al dit moois was het ook nog eens bloed- en bloedheet in de wagen. Motor voorin en de uitlaten die ter hoogte van je voeten het koetswerk verlaten zullen daar zeker hun rol in spelen. ;) Tim, ik weet niet of je dit allemaal leest, maar many, many thanks buddy for this wonderful ride! IOY, komt goed! :)

En na al dit spektakel was er nog een mooi moment, want ondertussen hadden we ook nog twee polsbandjes geregeld voor een private view van de op de IAA nog officieel te introduceren Ferrari 458 Speciale. In klein gezelschap werden we een zaaltje ingeleid waar de auto nog onder een doek stond en na een presentatie van ca. 20 minuten ging het doek eraf. Over de naamgeving is natuurlijk veel te doen, maar het is wel een heel nieuw concept wat er staat. Veel noviteiten waar Fred al over geschreven heeft, of ie mooi is dat is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie, op de filmpjes klonk het geluid niet slecht maar er werd helaas niet gestart en hij zit heel erg lekker. Want uiteraard hebben we van die gelegenheid ook nog even gebruik gemaakt. Veel high tech en carbon, ik vond het er in elk geval goed uitzien maar ik ben dan ook niet veel gewend. ;)

Dit was het laatste hoogtepuntje op de Hockenheimring en rond zessen zijn we teruggelopen naar de inmiddels al weer lege parkeerplaats, waar vandaag 560 Ferrari's schijnen te hebben gestaan (hoorden we althans van een parkeerwachter de volgende dag)
    's Avonds hebben we in een Ierse pub in Heidelberg lekker gegeten en de parkeergarage op een otto-cilindri-symfonie getrakteerd :D

Op zondag herhaalde het ochtendritueel zich met lekkere croissants bij ons (inmiddels) huisbakkertje, die op zondagochtend gewoon open is met echte verse broodjes en dus geen vorige dag meuk ;) Daar kunnen we hier nog eens een voorbeeld aan nemen....
    Na alle belevenissen van de zaterdag was de zondag er een van gewoon lekker genieten, kijken, praten en uiteindelijk een F1 demo met Marc Gene aan het stuur bekijken vanaf de eerste rang. Hierna heb ik afscheid genomen van allen die ervoor gezorgd hebben dat wij zo'n prachtig weekend hebben gehad en na een laatste lunch zijn we rond 13:45 weer richting huis gaan rijden waar ik na een tussenstop om te tanken en het weer thuis afleveren van Mike om 19:00 aankwam en ik het hele weekend nog eens kon beleven toen ik het aan de kinderen kon gaan vertellen.....;)

Mike, Fred & Carlo (of andersom): was geweldig leuk en dikke dank daarvoor! :) Tot gauw weer!

En dan nu: een eerste filmpje.......[ame=http://www.youtube.com/watch?v=AuCrd0s0tQA]Ferrari 599XX onboard @ Hockenheim - YouTube[/ame]

11. John.D

John.D Formula Junior

Jan 15, 2009
    312
    France
    #11 John.D, Sep 2, 2013
    Last edited: Sep 2, 2013
    Great video

Many thank for this !!

I think you have many pics of the FXX and 599XX present ??

12. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Zucht....

13. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel
    Hoe fokking vet!!!!!! Gaaf Erik!!

14. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #14 Souvlaki, Sep 2, 2013
    Sorry John, not much pix. Got some video's though. Will upload them in the upcoming days. Some of the iPhone pix I took are below, but I'm sure there are more to come....:)

15. Mikestradale

Mikestradale F1 Rookie

Jan 25, 2006
    2,608
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Mooi geschreven Erik! Daar kan ik natuurlijk weinig meer aan toevoegen, op wat video en beeldmateriaal na :)

Ik wil bij deze jou (Erik), Fred en Carlo enorm bedanken voor dit geweldige weekend. Natuurlijk Tim en zijn vrouw niet te vergeten, wat een vriendelijke en enthousiaste mensen. Erg leuk dat Tim dit zomaar voor ons regelt, we waren gewoon te gast bij Corse Clienti met alles erop en eraan. Nooit gedacht dit mee te mogen maken!

Het is geweldig om tussen de F1's en XX auto's in de pitboxen door te mogen lopen, dichterbij kom je (ik) niet. We hebben ze vorig jaar kunnen zien op Spa, maar het was weer even indrukwekkend. Ik ben groot fan van de FXX en 599XX, je moet dit in het echt meemaken en horen. Het is ZO bruut, niet te geloven! Erik heeft het onboard meegemaakt, ik van de zijlijn en als de XX's vol in de rem gaan en met harde klappen terugschakelen krijg je kippenvel (en pijn in je oren).

De grote verrassing dit weekend was het zien van de 458 Speciale. Even werden Carlo en ik nog tegen gehouden met de vraag waarom wij hier waren...ze (een duitse dealer denk ik) herkende ons niet en we hadden niet "hun" bandjes om. Na wat heen en weer gepraat mochten we dan toch de zaal in en achteraan (staand) plaats nemen. Een paar leuke presentatievideos met heel veel info en ondertussen stond de Speciale daar maar onder een doek. Laat die auto nou maar zien dacht ik maar goed, geduld. Naar mijn mening in het echt veel mooier dan op de foto's. Mijn planning was als ik over 2 weken bij de Ring zit om door te rijden naar de IAA om de Speciale te zien, maar dat is nu dus niet meer nodig :)

Ik ga aan de slag met het beeldmateriaal :D

16. John.D

John.D Formula Junior

Jan 15, 2009
    312
    France
    Ok no problem

A little question the FXX #23 is present ??

17. Mikestradale

Mikestradale F1 Rookie

Jan 25, 2006
    2,608
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    FXX #8, 25 and 31 were there.

18. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Nope...

19. wr11265

wr11265 F1 Rookie

May 20, 2007
    3,504
    Netherlands
    Full Name:
    Joost
    Tim heeft nog steeds zijn vaste monteur??

20. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Nope...Battista heeft promotie gemaakt naar de F1 :)

21. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=CKZ4iJKzxKE]Ferrari Racing Days 2013 at Hockenheim - F1 demo with Marc Gene - YouTube[/ame]

22. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Ohh chips......mijn antwoordapparaat ;) [size=-5](voor de intimi...)[/size]

23. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Mooie ervaring Erik!! Leuk dat ook zij dit willen delen. Blijft het mooiste aspect van bezit..

24. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Helemaal mee eens, Marc ;)

25. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Jullie hebben een mooi weekend achter de rug.
    Dit doet me een beetje denken aan Spa vorig jaar, waar ook de F1 Clienti aanwezig was.
    Maar dat je meegereden hebt is natuurlijk het summum.
    Super joh.

Super films en fotos.

Share This Page