Groot onderhoud 348TS | FerrariChat

Groot onderhoud 348TS

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Cauf61, Jan 4, 2018.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
  2. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Mooi man, plaats af en toe eens een reminder Patrick !

    Bijv. als er iets af is ... succes er mee !
     
  3. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Zulke draadjes vind ik het gaafst altijd. Succes!
     
  4. fdekeu

    fdekeu Formula Junior

    Jun 19, 2008
    582
    Belzium
    Full Name:
    Frank
    Hey Patrick

    Kan ik eens komen kijken
    Werk in Brasschaat
     
  5. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
    Tuurlijk. Steeds welkom. Stuur maar een PM met tel nummer en dan laat ik weten wanneer de schaarbrug er is. Hopelijk deze week zodat ik kan beginnen. :) Wagen staat ten noorden van Antwerpen.
     
  6. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
    Hallo iedereen

    Blijkbaar ga ik wel wat valve shims nodig hebben.
    Heeft er iemand nog op overschot of mss een gebruikte set o.i.d. ?

    Grts
    Patrick
     
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,116
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Zal vrijwel niemand begrijpen Patrick .....

    Een fotootje of onderdelenlijstschema zal helpen ... en is het voor een 430 ? Of ...
     
  8. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik gok een 348 :D maar ik denk dat je beter af bent in de 348/355 sectie. Veel mensen besteden dit werkje uit (Zoals Mel eigenlijk al zegt)
     
    Melvok likes this.
  9. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Shims : eerst worden de bestaande waarden van klepspelling opgemeten. Zo ziet men of er aanwezige shims zijn die kunnen dienen om de te grote (of te kleine) speling van een andere klep opgevangen kan worden. Resultaat is dat er maar enkele extra shims dienen aangeschaft.
    Dus al op voorhand shims verzamelen is heeft niet veel zin.
    Guido
     
    Melvok likes this.
  10. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    True! en ze kosten maar 8 euro per stuk bij de F dealer :)
     
  11. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Of elke willekeurige automaterialenzaak heeft ze. Ferrari maakt die shims heus niet zelf.

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Aardig "klusje" om die te vervangen Patric. Kappen open en nokassen eraf is nog maar het begin. Alles uit de weg nemen om erbij te geraken is al best werk.
    Boel weer dichtknopen en alle merken goed zetten. Let ook op de ontsteking volgorde, die gaat nogal eens mis.
    Dan afstellen (hopen dat de boel niet lekt) en vervolgens nog een keer nastellen (als de boel warm is geweest).
    Dit doe je niet effe in de avonduurtjes, zal zeker een paar weekeinddagen opslokken als je al een goede/ruime sleutel omgeving hebt die schoon is...
    Ik weet dat enkele hier dit uitbesteed hebben en waren niet de "hoofdprijs" kwijt (meer dan €8,-:p) maar hadden ook garantie wat een hoop risico uitsluit.

    Een lekkende klep kan veel ellende veroorzaken waardoor de kop eraf moet (of erger: vervangen, als deze plaatselijk te heet is geweest door lekkende klep).
     
  13. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ik ga er van uit dat deze shims te vervangen zijn zonder de nokkenassen te verwijderen. Bij BMW motoren (bijv. S14 en S54) kan dat iig wel.
     
  14. 360Marnix

    360Marnix Formula Junior

    Jan 4, 2017
    490
    Holland
    Zelfde geldt voor oa Volvo-motoren: kleppen op tuimelen zetten, met een soort haakje de "houder" van de shims naar beneden duwen, shim er uithalen met een ander haakje en zo verder.

    Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de nokkenassen eruit moeten om kleppen te stellen.

    Een werkplaatshandboek geeft 100% zekerheid

    Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
     
  15. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Dat kan wel als je een Valve Shim Tool hebt. Dan gaan alleen de klep deksels eraf. Die tool is Ferrari uniek en bijna niet te koop... je raad het al. Daar kan je je hele leven boxershorts voor kopen met een goud randje.

    Ik doe het dus op Fred zijn manier.:p Zo heb ik waar smileys op mijn cams ontdekt! Wanneer beginnen we Fred? :)

    Ps. Wel erg rustig op het forum... kunnen jullie moderators die like button niet disablen? krijgen we gegarandeerd weer mee interactie dan een "like".. I hate likes! :)
     
    ope1967 likes this.
  16. MarcH

    MarcH Formula Junior

    Nov 5, 2010
    438
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ah, ja bij de BMW heb je ook speciaal gereedschap nodig. Iets makkelijker aan te komen waarschijnlijk. Al heb ik het destijds wel uit de US moeten laten komen.

    LoL@Smiley
     
  17. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    #19 MvT, Jan 21, 2018
    Last edited: Jan 21, 2018
    Nee. :)

    Hier in NL kan ik ze gewoon per shim bestellen en worden zelfs thuis gestuurd als je vaste klant bent. Service in NL is echt geweldig! Kijk anders even op superformance.co.uk mocht je er niet uitkomen in Belgie.
     
  19. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Laten doen voor een 3.2 was in mijn geval minder dan 1000 Euro, wel excl distributieriemen. Ik zou ook even kijken op een cross ref lijst die in het Engelse gedeelte is te vinden. Voor sommige motoren bijvoorbeeld zijn de shims van naar ik meen een Fiat Punto identiek.
     
  20. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

  21. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    LOL :D:p Het zijn meer tenten en van die lange onderbroeken!

    Nice! het is inmiddels al weer 5j geleden en toen had SF deze nog niet. Ik zag een bedrag van 450 euro. ook niet schrikbarend natuurlijk, maar dat vond ik toendertijd teveel geld.
     
  22. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
    Toch ongeveer. Tussen de 14 en 28 euro per stuk !!! Dus wel een ietsie pietsie meer dan 8 euro.
     
  23. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Het is dan ook alweer 4j geleden, maar zo'n prijsstijging zou niet mogen.

    Als ik op Maranello parts kijk (Ook een magazijn van Ferrari) dan zie ik een andere prijs. Vreemd dat er dan 14-28 euro wordt genoemd... Deze prijzen zijn altijd gelijk als ik iets in NL bestel. Soms worden wel de transportkosten gerekend als het om iets groots qua omvang gaat.

    Ga met dit plaatje maar eens naar de dealer en vraag om uitleg. Kijk anders superformance.co.uk, eurospares, maar die rekenen some een hoog bedrag voor verzendkosten en dan is soms bij de dealer goedkoper.

    https://www.eurospares.co.uk/parts/ferrari/348-1993-tb-ts/engine/timing-tappets-23635/153742

    Image Unavailable, Please Login
     
  24. Cauf61

    Cauf61 Formula Junior

    Jul 12, 2016
    557
    Belgium
    Full Name:
    Patrick
    Hallo

    Heeft er iemand een socket te leen voor de grote bout op de as van het vliegwiel ? Bevindt zich onder het plaatje met het Ferrari paard op.



    Mvg
    Patrick
     

Share This Page