Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter | Page 11 | FerrariChat

Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter

Discussion in 'Holland/Belgium' started by henkie, Dec 3, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Superknap werk Hans!!!!!
     
  2. marcos

    marcos Formula 3

    Dec 30, 2003
    1,430
    Zuid-Holland - Nethe
    Full Name:
    Marc den D.
  3. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    BTW, ik was afgelopen weekend op Goodwood en zag daar de 575 GTO van een F-Chatter. Dat is dus een 250 GTO replica met een 575 motor. Hij had gewone Borrani's. De auto stond op een stand van een bedrijfje dat doet in spaakvelgen, zo te zien vergelijkbaar met de velgen op de Minotto. Ik vroeg of de Borrani's het vermogen van de 575 motor wel aan konden. Volgens de verkoper geen probleem, het enige wat ze hadden gedaan is dikkere spaken toepassen. IMHO zouden de verstevigde Borrani's beter staan op de Minotto.
     
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Heb je er misschien voor ons een foto van Peter ?
     
  5. bigodino

    bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

    Apr 29, 2004
    12,632
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
  6. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    Thanx, OOK al "for Sale" …. worden deze F verzamelaars te oud en moet nu uiteindelijk alles weg …. ?

    Lijkt er op of niet ….
     
  7. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik begreep dat de auto gekeurd is. Goed nieuws volgens mij!
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    We gaan hem vast binnenkort zien met dat nieuwe NL kenteken :)
     
  9. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ja klopt.

    Sorry, late reactie...

    We zijn naar Engeland geweest vorige maand en zijn thuis gekomen met een mooi papiertje waarop staat dat de keurmeester hem prachtig vond (maar vooral: dat hij aan de regels voldoet). Had nog best wel wat voeten in de aarde. Enorm dik regelboek letterlijk 25 keer van voor tot achter helemaal doorgenomen en alles gecontroleerd. Het zou nou toch goed moeten gaan. Dus vol goede moed de veerpont op. Hadden ze ons in de verkeerde rij neergezet. Auto over een vreselijk smal bruggetje met 5 cm aan elke kant van de best wel brede trailer, om daar vervolgens vier haakse bochten te moeten nemen voor we goed en wel stonden. Met elke keer een paar cm tussen muur en trailer stonden we uiteindelijk waar we zijn moesten. Op de terugweg toch maar even tussen de vrachtwagens alsjeblieft!

    Bootreis ging voorspoedig en we arriveerden mooi op tijd op het keuringsstation. Drie uur te vroeg zelfs. Kwam nou eenmaal zo uit met de boot. Keuringsstation compleet verlaten, op 1 man in een geel hesje na die daar wat rond scharrelde. Bleek de keurmeester te zijn. "Warm hem maar vast op, dan doen we in ieder geval de emissie keuring alvast wel even".

    Dat liep lekker door zo, want na de emissiekeuring kwam het controleren van de lichten, de deuren, scherpe randjes in het interieur, de onderkant van de auto, etc.

    Tot het lunchtijd was. Hij ging even een half uurtje lunchen. "Wat jullie doen moet je zelf weten, geen bezwaar wanneer je even naar die linker koplamp zou kijken, die moet nog wat versteld worden. En de claxon mag ook wat vaster geschroefd worden". En nog een paar van dat soort puntjes. Zo gezegd zo gedaan, en wij na de lunch wat hongerig met het vervolg verder (want niet geluncht).

    Verder met de keuring, maar eindigde uiteindelijk toch wel met een lijstje met kleine dingen. Een moer aan de buitenspiegel die niet goed vast zat, wat boutjes, kleine dingen. Plus het verklikkerlichtje van de mistlampen die keurig de schakelaar volgde (schakelaar aan, lampje aan), maar er geen rekening mee hield dat wanneer je van dimlicht naar stadslicht gaat, je mistlamp mee uit gaat. Dan brandde het lampje nog, maar de mistlamp stond niet aan. Bij rijden met alleen stadslichtjes. Lekker belangrijk. Alsof je met deze auto die mistlamp ooit aan gaat zetten. En dan wanneer het zo mistig is wel met alleen je stadslichten gaat rijden. Maar voor de keurmeester reden tot afkeur. Maakt u morgen maar een nieuwe afspraak, dan kan u over een week of wat wel weer even terug komen. Uh… nou… liever niet. Dat met die veerpont heen en weer is toch best wel een gedoe.

    Nou, omdat we zo vroeg begonnen waren, hadden we nog wel wat tijd over. “Over drie kwartier ga ik naar huis. Dus mocht je het nog voor die tijd redden…. Succes.”

    Auto als een idioot naar de parkeerplaats. Bus open getrokken en een berg gereedschap er uit tevoorschijn gehaald. Stuur er af. Stuurhuis losmaken bij je voeten en achter het dashboard. Stuk naar voren trekken. 12 torx bouten los om het dashboard los te halen. 3 multi-pin stekkers los. Aan de rechterkant het klepje waarop de zekeringkasten zitten laten zakken. Met 6 bouten de zekeringkasten losmaken en ondersteboven keren. Dat Ene Draadje vinden, strippen, doorverbinden met Dat Andere Draadje achter het lampje, gewoon om elkaar heen draaien, tape er overeen. Dan de hele bups weer in elkaar schroeven. Doet ie het nu? Nee dus. ****, verkeerde draadje. Weer los, opnieuw. Nu wel goed. Plus die andere 7 kleine puntjes nog doen. In 40 minuten.

    Na 38 minuten stond ik weer voor zijn neus.

    “Ik had niet verwacht dat je het zou redden.”

    Nou, ik ook niet. Maar gered hebben we het. Goedkeuringspapiertje meegekregen.

    Alle papieren zijn ingediend bij de Engelse RDW. Zou nog een week, hooguit nog 2 moeten zijn en dan zouden de kentekenpapieren en nummerplaten in de bus moeten komen. Mag ik er in de hele wereld mee rijden behalve in Nederland. Daarvoor dan nog even een set groene platen organiseren. En VOOR de Brexit alsnog langs de RDW voor het omzetten naar Nederlands. Zo laat mogelijk, scheelt weer een paar (winter)maanden BPM…

    Dus, dat is waar we nu staan. We hebben nog een paar dingetjes te doen, maar niets vreselijk spannends meer. Wachten op kenteken. Plus een paar geflanste draadjes nu even netjes monteren.

    (En volgende auto’s gaan we gewoon rechtstreeks via de RDW doen, alleen willen die op dag 1 betrokken worden door een chassisnummer in een buis te meppen voordat je verder mag van ze. Dat waren we even vergeten te doen. Dan maar even via de UK…)

    Foto: een klein rood autootje voor een bijna verlaten vreselijk groot keuringsstation…


    Image Unavailable, Please Login
     
    MvT, 12Esc, Mikestradale and 3 others like this.
  10. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Jeka likes this.
  11. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Mooi verhaal!

    Gefeliciteerd met de geslaagde keuring
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #262 328gts1987, Nov 24, 2018
    Last edited: Nov 25, 2018
    Gefeliciteerd met de kroon op een jaren lang project. Een droom die uitkomt lijkt mij. Ik vraag me af hoe het jacht die je gaat maken eruit gaat zien. Immers van " Ter land, ter zee en in de lucht " heb je er nu 2 van gemaakt, niet? Alleen " ter zee" ontbreekt nog :p

    PS
    Is het werkelijk dat als je via een chassis nummer werkt je binnen NL zo'n project kan maken, zonder naar UK te gaan?
     
  13. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Dank je Fred,

    Het is niet alleen het chassisnummer. De Engelsen hebben hun eigen regels welke 99% op de Europese gebaseerd zijn, met een paar kleine pragmatische aanpassingen: Geluid en emissie. De tests hiervoor zijn in de rest van Europa best lastig. Je moet hier bijvoorbeeld aan Euro 5 of 6 emissienorm voldoen, waarbij alleen al het AANTONEN van dat je voldoet je rustig 30.000 euro kan kosten. Voor VW of BMW een peuleschil (hoewel... Dieselgate?), maar voor een individuele bouwer niet erg praktisch. De Engelsen hebben dan ook de stelling genomen dat voor dat handjevol individueel gebouwde auto's dat ze per jaar langs zien komen niet Euro 5/6 de norm hoeft te zijn, maar dat APK norm voldoende is. Want dat kan je gewoon via een APK keuring aantonen, en voor deze aantallen maakt het in het grote plaatje natuurlijk totaal niet uit wat de emissie is. Zeker niet als het toch al best wel goed is, maar niet perse voldoet aan de allerlaatste stand der techniek.

    De bureaucraten in de rest van Europa roepen gewoon dat het niet hun probleem is, en dat je maar die Euro 5/6 aan moet tonen. Ongeacht of je 1 of 10.000.000 auto's maakt.

    Iets soortgelijks voor geluid (waarbij het 100% zeker is dat onze geliefde auto's nooit van hun leven kunnen voldoen en dat er op dat vlak best nog wat te halen zou zijn voor mensen die willen schrijven over sjoemeluitlaten of steekpenningen)

    Maar goed, de Engeland route gaan sluiten. Zelfs zonder Brexit is het al twijfelachtig hoe lang de RDW dit nog zou accepteren. In België en Duitsland mag je al niet meer via Engeland, heb ik me laten vertellen. En dus zullen we voor de volgende auto's gewoon via de voordeur moeten. Met aantonen van Euro 6.

    De huidige V12 gaat het dan niet meer halen. Dat was een Euro 3/4 blok. Krijg je nooit op het peil van Euro 6. We hebben al een pracht V8 op het oog, splinternieuw, direct ingespoten, compact, licht en compleet met de emissie certificatie er bij. De jank wordt een brul. Ook schitterend.

    En ondertussen wachten we nu naarstig op het binnen komen van de papieren. Ik wil rijden!
     
    MvT, Mikestradale and Jonkheer like this.
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Prachtige proza Hans met nuttige info erin. Laat die post maar komen!

    Ps in het voorjaar naar Italie?
     
  15. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Mooi man! Was dus wel wat stressen bij dat keuringsstation, maar daardoor extra gaaf dat het is gelukt in 1 dag!
     
  16. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ja, dat kunnen we ons helemaal voorstellen Hans ! :)
     
  17. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Hans, je volgende project zal wel het schrijven van een boek zijn. Gefelicteerd met je success in de UK, lachen zoals dat nog net goed ging (hoofdstuk voor je boek).
     
    Melvok likes this.
  18. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Misschien te kort door de bocht en ook erg achteraf nu, maar mistlampen voor zijn bij mijn weten niet verplicht. Je had misschien minder werk gehad door de schakelaar van de mistlampen voor af te plakken en de voeding eraf te halen.
    Zo ben ik eens bij een apk makkelijk weg gekomen toen een mistlamp het niet deed en deze lampjes niet zo makkelijk te wisselen waren
     
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Dat mag helaas niet. Zelfs afplakken of kapjes erop is afkeur tenzij voor het laatste het kapje 1 is met de behuizing en ook daadwerkelijk geen licht inclusief glas onder zit. Alle verlichting moet werken anders moet het er vanaf :), maar Hans kan dat ongetwijfeld nog meer in detail vertellen gezien het pakket aan papieren toelatingseisen niet door zijn brievenbus past(e).
     
  20. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Oké, duidelijk, het was ook maar een idee. Destijds bij de apk afkeur van mijn auto ging men akkoord met het verwijderen van een zekering en een stukje tape over de schakelaar. Neemt niet weg dat het echt werkend maken van het verklikkerlampje in zijn korte tijd natuurlijk hartstikke stoer is, snel denken en handelen!
     
  21. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Dankjewel voor het delen van je verhalen Hans! Wat een avontuur! Kan niet wachten om Minotto eens in het echt te zien. Ook om er foto's van te maken. Lijkt me erg fotogeniek!
     
  22. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Nou Vu.. graag! Dat met fotootjes maken kan jij wel een beetje, dus lijkt me niet verkeerd :)

    (Komend voorjaar maar eens iets organiseren)
     
  23. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Voorruitje is eindelijk gearriveerd. Aan het proefpassen. Moet nog een klein beetje bijgewerkt worden, maar dit gaat wel mooi worden!
    Image Unavailable, Please Login
     
    MvT likes this.
  24. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Leuk! Gaan we doen! Kijk er nu al naar uit!

    Het ruitje staat Minotto goed! Heb je meer foto's?
     
  25. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Staat goed !

    En … de papieren ook binnen ?
     

Share This Page