Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter | Page 12 | FerrariChat

Hans bouwt zijn eigen "italiaanse schone" met Ferrari 612 12-pitter

Discussion in 'Holland/Belgium' started by henkie, Dec 3, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Alfer

    Alfer Formula 3

    Sep 4, 2007
    1,346
    NH/the Netherlands
    Full Name:
    Menno
    Dat is een toppertje, super fraai!
     
  2. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    YES! Papieren zijn binnen!

    Meteen kentekenplaten besteld. Zodra die in huis zijn kunnen we de weg op. Precies op tijd om midden in de pekel terecht te komen. o_O

    Image Unavailable, Please Login
     
    Jeka, MvT, 575 GTC and 2 others like this.
  3. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    FANTASTISCH!!!!! Gefeliciteerd met de papieren! Op naar het volgende hoofdstuk!
     
  4. Ben308

    Ben308 Formula Junior

    May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Geweldig, zou snel gaan test rijden voor er pekel ligt.
     
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Wanneer RDW'n Hans ?
     
  6. 575 GTC

    575 GTC Formula 3

    Apr 3, 2006
    2,414
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    Cool !! komt Minotto cars ook echt op de plaat te staan ?
     
  7. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Wordt mooi Hans! De laatste finishing touch onderdeeltjes geven altijd veel waardering van je werk :cool:
     
  8. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Yep ;-)
     
  9. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Februari denk ik. Vóór Brexit in ieder geval. Maar met deze sneeuwbende heb ik niet zo vreselijk veel haast o_O
     
    Melvok likes this.
  10. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Kee, en het kenteken is dan afgegeven in 2019 :)

    Sneeuw is volgende week weer weg (hoop ik) ...
     
  11. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Maar die 9 miljoen kilo zout van zaterdagnacht nog net niet vrees ik.
    Gaaf dat alles goed lijkt te komen!
     
  12. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    precies! 9 miljoen (wat gelijk is aan 25% strooizout voor een hele winter). En waarvoor? Is nu +9C
     
  13. dimibo

    dimibo Karting

    Nov 9, 2003
    177
    the Netherlands, EU
    Full Name:
    Dion Bosch
    gefeliciteerd Hans ! ik wil jou creatie graag een keer in het echt zien en horen, komt vast goed in 2019 ! mooie dagen gewenst
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Nu wel hoor ….. drive safe !
     
  15. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Even niet rijden nu. Tijd voor ons om een paar updates te doen.

    Een stukje techno nerderij. Voor wie het korte verhaal wil horen: we bouwen stuurbekrachtiging in, en dat is nu bijna klaar.

    Het wat langere verhaal:

    In navolging van mijn Dino en nog een paar andere fijn sturende auto's hadden we de Minotto geen stuurbekrachtiging gegeven. Puurheid van stuurgevoel was het idee. Alleen bleek dat met 255 brede voorbanden en een dikke V12 die er boven hing toch wel een beetje dapper.

    Nu is hoe zwaar de boel stuurt niet alleen afhankelijk van de breedte van je banden, maar vooral van iets dat de Caster hoek heet. Dit is feitelijk hetzelfde als waarom de voorvork van je fiets wat achterover helt. Hoe schuiner die hoek hoe stabieler de boel rijdt, maar wel ten koste van zwaarder sturen. Met een fiets merk je dat niet zo, maar met een halve ton gewicht op de vooras wordt dat toch een dingetje. En dus ben je zonder stuurbekrachtiging meteen verwikkeld in een compromissen spelletje tussen je auto niet laten reageren op elk richeltje in de weg, en het stuur uit zichzelf laten centreren tegenover hoe zwaar het stuurt.

    De 308 (zonder stuurbekrachtiging met de motor achterin en 205 banden) heeft 4 graden caster hoek. Een 360/430/458/488, maar ook een P or BMW zit meestal op een graad of 6 a 7, met de stuurbekrachtiging om je te helpen om de extra krachten die deze grotere hoek met zich meebrengt te overwinnen. Die stuurbekrachtiging maakt het ook mogelijk om een veel directer stuurhuis te monteren. 2 slagen van links naar rechts is een stuk sneller dan de 3 komma nogwat van de 308. Maar directer betekent ook meteen weer zwaarder. En dus is het hier ook echt die stuurbekrachtiging weer die een directer stuurhuis mogelijk maakt

    Onze caster hoek hebben we volledig instelbaar gemaakt, net als zo ongeveer alles in het onderstel. Dan kunnen we nog heel veel dingen doen om tot een echt lekkere afstelling te komen. Met een stuurhuis dat 2,5 slag van links naar rechts deed en onze 255 banden konden we echt niet verder gaan dan een graad of 3 caster hoek. Sturen ging dan zwaar, maar was te doen. Alleen.... reed het gewoon niet lekker. Bij stuur loslaten centreerde hij zichzelf wel iets, maar niet zo enthousiast als je gewend bent. En die 2,5 slag was ook lang niet zo direct als je zou willen. Het reed gewoon als een grote, lompe, oude auto. Terwijl hij dat nou net niet is. We willen een directer stuurhuis en meer caster hoek, terwijl het sturen een stuk lichter zou mogen.

    En dus... tijd voor stuurbekrachtiging.

    Elektrisch begin ik niet aan. Old school hydraulisch voor het lekkere gevoel.

    Dus: hydraulisch stuurhuis er in, pomp er in, leidingen, reservoir.

    Voor een pomp was eigenlijk geen plek. Voor een stuurhuis eigenlijk ook niet. En waar je er al een kan vinden die past in de ruimte tussen de voorste pulley van de motor en een aantal framebuizen die daar net weer voor zitten, is hij te breed. En te breed geeft weer dat de wielen uit zichzelf gaan sturen bij inveren. Is zelfs een woord voor: bump steer. Willen we zeker vermijden.

    Veel keus uit bestaande stuurhuizen hebben we niet. De meeste auto's hebben voorwielaandrijving. En hebben daarbij de motor vóór de vooras hangen. En dus het stuurhuis er achter. Ons stuurhuis zit voor de vooras. Zou je een van die stuurhuizen pakken die bedoeld zijn om er achter te hebben zitten dan draaien je wielen naar links wanneer je je stuur naar rechts draait. Interessant, maar misschien iets te uitdagend in de dagelijkse praktijk. Dus vind maar eens een stuurhuis dat past...

    Custom built bestaat ook, maar degenen die ik gevonden heb zijn allemaal te lomp. Passen niet tussen het frame en de motor door.

    Leidingen plaatsen lukt nog wel, maar het reservoir een plekje geven kan ook nog wel eens een uitdaging worden. Dat motorcompartiment zit zo bizar vol met die dikke V12 er in.

    Lang verhaal kort: het lijkt gelukt te zijn. Na HEEL veel zoeken een mooi huisje gevonden, stang iets ingekort. Pomp heeft een plek gekregen boven de linker cilinderkop op een mooi kunstwerk van een nieuw bracket. Reservoir zit er achter, compleet met een berg hitteschilden tegen de uitlaathitte. Koelleidingen naar de radiator zijn aangepast om ruimte te maken voor de nieuwe routering van de nu langere multi-V riem. Na 2 januari nieuwe hogedruk leidingen laten maken en alle beugels en brackets poedercoaten, stuurstang inkorten, en even een nieuw stuurhuis organiseren in plaats van het sloop ding waarmee we nu aan het passen zijn.

    Als mijn berekeningen kloppen zitten we met een besturing die ongeveer 10% directer is dan die van een 458. Zal nog wel wat tweaken worden voor het beste stuurgevoel, maar we zijn goed op weg.

    En die wegen gaan een keer opdrogen. Dan kunnen we rijden....

    Updates volgen...

    (Fotootje van het sloop stuurhuisje dat we geritseld hebben om mee te passen, voor het idee hoe krap het daaronder is:)
    Image Unavailable, Please Login
     
  16. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ondertussen een paar vragen om hulp:

    Het idee is vanaf het begin geweest om een kleine serieproductie op te zetten. Auto 1 heeft lang geduurd, maar met alles wat we geleerd hebben, en alle maatvoering keurig in CAD kan nummer 2 een heel stuk sneller gebouwd worden. Alleen is het dan wel handig dat de auto bekendheid krijgt en gezien wordt, zodat potentiële kopers überhaupt weten van het bestaan van hun droomauto.

    Nu heb ik zelf wel een lijstje met evenementen waar ik langs zou willen gaan, maar ik zou jullie als petrolheads willen vragen met ons mee te denken: wat zouden mooie evenementen en gelegenheden zijn om dit jaar jaar toe te gaan voor exposure?

    En in het verlengde daarvan - ik ben gevraagd door BNR nieuwsradio en een aantal tijdschriften, en daarmee ga ik dit voorjaar zeker aan de gang. Daarnaast hebben we Instagram en Facebook. Maar hebben jullie suggesties (en beter nog: ingangen) voor andere media en kanalen? Welke Youtube kanalen zouden een goed idee zijn om te benaderen? Welke tijdschriften? En kent iemand toevallig Lewis Hamilton persoonlijk? ;)

    En ten slotte: Ik ben best handig met autootjes bouwen, maar Wordpress is niet mijn ding. Snap er niks van. Is er hier iemand die me daar een stukje mee op weg zou kunnen helpen misschien?

    Dank! Mijn handen jeuken al om nummer 2 te gaan bouwen....
     
  17. RISL

    RISL Formula Junior

    Sep 26, 2014
    562
    Breda, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Heb genoten van het verhaal over de zoektocht naar een stuurhuis! Van welke auto komt deze nu eigenlijk, als ik vragen mag?
    Voor naamsbekendheid zijn er heel wat evenementen op te noemen in Nederland, maar misschien kun je ook buiten Nederland gaan? Bijvoorbeeld Goodwood (Members meeting zou ik dan kiezen), Le Mans (historic), Spa historic? Allemaal evenementen die dichtbij zijn, maar wereldwijd gevolgd worden.
    En misschien de mannen achter de Nederlandse Autoblog benaderen? Ze maken deel uit van het wereldwijde Autoblog.com en kunnen wellicht een artikel schrijven dat ze op de mondiale Autoblog posten? Er zitten heel wat autoliefhebbers die deze site volgen. Of misschien via het Nederlandse Top Gear Magazine een artikel in de Britse krijgen? Ook dat is een tijdschrift dat wereldwijd wordt gelezen. Het zijn maar wat ideeën, ik heb zelf geen contacten die je verder kunnen helpen.
     
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Call ! :)
     
  19. rob.kruiswijk

    rob.kruiswijk Formula 3

    Jun 15, 2014
    1,371
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    Hoi Hans,

    Zie dat je met een stuurhuis bezig bent. Ik het een maatje in Zeewolde die al heel lang stuurhuizen reviseert en ook gemodificeerde stuurhuizen aan Spyker heeft geleverd (Le Mans versie) hij kan wellicht info verstrekken of helpen. (elektrisch bekrachtigd race stuurhuis is ook geen probleem voor hem, zit op zijn 911 klassieker) Hij heeft bij mijn F348 het stuurhuis aangepast.

    Ik kan je in contact brengen met hem als je daar prijs op steld.

    Rob
     
  20. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Fantastisch Hans! Blijkt maar weer hoe handig je bent!

    Ik ken iemand die een online magazine heeft. Doelgroep is liefhebbers van klassieke sportwagens. Hij maakt vnl verslag van races. Geen idee of die open staat voor een verslag over een auto. Kan vragen als je interesse hebt. Het blad heet: Retro Racing Magazine.
     
  21. Hans

    Hans F1 Veteran

    Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Auto Elect bedoel je? Ik ken ze ja. Dank je.

    Inmiddels is het spul van ons zo ongeveer af. Maar voor een volgende keer is het inderdaad geen slecht idee om daar even te neuzen, dank je!
     
  22. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Stuurbekrachtiging is toch wel erg fijn idd.
    Mooi dat het lukt! Mocht je toch nog issues hebben, je kunt ook naar SBK van 1e type MX5 NA kijken. Dat zal ook niet al te groot zijn.

    Qua reclame zou ik Octane NL inschakelen.
    Het mooie is dat Octane ook in andere landen zit en ze artikelen van elkaar delen.
    En probeer zo'n Youtuber te strikken zoals Seen through glass of die Schmee.
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Er is ook electr stuurbekrachtiging voor de 308 Harry, ik had er ook een in dee 512TR; beste upgrade die ik heb gehad ...
     
  24. Mikestradale

    Mikestradale F1 Rookie

    Jan 25, 2006
    2,596
    Netherlands
    Full Name:
    Mike
    Goed bezig, mooi project. Heb het de afgelopen jaren met plezier gevolgd.

    De videos van Petrolicious ken je vast wel, daar moet ik gelijk aan denken, zoiets als dit: https://petrolicious.com/films/building-your-dream-is-a-beautiful-thing

    Ik weet niet of ze weleens naar Europa komen om te filmen maar ik denk dat de videos van Petrolicious perfect passen bij jou en de Minotto!

    En Sam van Seen Through Glass inderdaad, ook liefhebber van klassieke auto’s. Bij Shmee heb ik meer het idee dat ie alleen geïnteresseerd is in nieuwe auto’s en gesponsorde videos...
     
  25. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik sluit me aan bij Mike. Die yt vloggers hebben een grote doelgroep.
    Ik deel de mening van Mike betreffende shmee. Maar carblondie is tegenwoordig in NL actief en vlogte de O.a. De Rossa, een one off hier in NL.
    Wellicht een mailtje waard om bij volgend bezoekje NL de minotto te laten zien/rijden.
    Komt vast reactie op.

    Ps
    Kijkend naar je foto van vooronder: gaat al aardig “echt” Italiaans lijken met al die edding on items. Is het nu eigenlijk nog wel een beetje te onderhouden? Of wordt het een build-out voor groot onderhoud?
    Over onderhoud gesproken; ga jij die (voor cliënten) zelf uitvoeren?
     

Share This Page