info gezocht over 208 GT 1972 | FerrariChat

info gezocht over 208 GT 1972

Discussion in 'Holland/Belgium' started by jef208gt, Sep 16, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. jef208gt

jef208gt Rookie

Sep 16, 2008
    20
    Mol (belgium)
    Full Name:
    jozef sanders
    hallo beste ferrari,isten
    als nieuweling op dit forum vuur ik al meteen enkele vraagjes af ...
    ik heb een half jaar geleden een ferrari in een schuur gevonden , en voor een lage prijs kunnen op de kop tikken ..
    doch , is hij in erbarmelijke toestand als je hem aan de buitenkant ziet .
    nu op zoek dus naar info en onderdelen om hem terug leven in te blazen , stuit ik op een zwart gat in het onbekende .. ik vind er haast niets over terug !

volgens de boorddocumenten zou het over een ooit ingevoerde 208-GT gaan ..maar !... het enige wat ik op internet terugvind is de 208 gt/4 dino : en deze zijn allemaal 4 zitters !

de mijne is slechts een 2-zit en korter van model maar lijkt er wel sterk op , behalve de achterlichten.

bij een 208-GT/4 dino zijn de achterlichten plat/rechthoekig , maar de mijne heeft dezelfde achterkant als de 308 en de 328 .(4 ronde achterlichten)

het beste dat ik hem kan beschrijven is een model dat een soort mix is van de oude mondial en de 308
    dus zeer raar ..

de motor is een 2.0 V8 .... dus zeer licht

wie weet er meer over dit type ??

een andere ferrari liefhebber heeft me ooit verteld dat dit zou gaan over een model getekend door pinifirina , en in italie verkocht werd als de {dames stads ferrari .)

graag hoor ik jullie reacties als jullie er meer over weten .

ikzelf ben nog enkele jaren zoet met het restaureren van deze wagen . maar tijd is relatief onbelangrijk als je de cavalino in ere wil houden .

groetjes jef

2. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Klinkt als een spannend avontuur waar je je in gestort hebt Jef ;) Geweldig dat je dit aandurft, heb je wat foto's voor ons, dan kunnen we ons nog wat beter een beeld vormen.

Groeten Peter

3. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Welkom Jef en ik sluit me aan bij Peter... een foto spreekt beter dan 1000 woorden en ik ben er zeker van dat hier best wel iemand zal zijn die je auto kan identificeren.

Bob

4. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Welkom hier!!

Ik vermoed dat het dan om een 208GTB/GTS gaat. Daar had je ook de tax-beating 2 liter versie van namelijk.

http://www.qv500.com/ferrari308p4.php

"As higher taxes were imposed in Italy on vehicles with more than two-litres, Ferrari produced a couple of interesting home market 308's allowing their customers to take advantage of the concessions afforded to buyers of such cars. The first were the 208 GTB and GTS, both of which were introduced during 1980, just after the outgoing 208 GT4 had ceased production. They featured 1991cc engines with a bore and stroke of 66.8mm x 71mm respectively (the former having been reduced from 81mm). Output, meanwhile, was 155bhp at 6800rpm, this 208 GTB/GTS-only unit being designated F106 CB. "

5. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Ook welkom op het forum!

Foto's zullen zeker handig zijn. Heb je ook type- en/of chassisnummers? Classiche kan je in deze wellicht ook helpen.

Marc

6. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    allereerst van harte welkom Jef.

@Harry: Ik kan maar en gedeelte met je meegaan. Het gaat me om het jaartal 1972. De modellen waar jij het over hebt, gaan pas rond de jaren 80 spelen.
    ik denk toch dat het mss een klein broertje van de auto van Hans zou kunnen gaan.
    Maar alles zal duidelijk worden met wat foto's van Jef......

7. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    Zie net dat de 208 GT4 pas in 1975 op de markt is gekomen... (bron: ferrariworld.com)

8. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Oei, die 1972 zie ik nu pas staan. Ik las het verhaal en dacht daarom dat het wel een 208GTB of GTS moest zijn.
    Het begint nu wel interessant te worden. :)

Foto's graag of geef even aan waar je woont, dan komen we allemaal langs om te kijken. ;-)

9. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    Welkom. Met het chassisnummer kunnen we een eind komen. Misschien is 1972 een typefout en moet het 1982 zijn? Toen was er wel een 208 GTB of GTS (Pininfarina).

10. jef208gt

jef208gt Rookie

Sep 16, 2008
    20
    Mol (belgium)
    Full Name:
    jozef sanders
    hey heren . bedankt voor de verwelkomingen .

ik ga dit eens nader onderzoeken in verband met die typfout ..het zou best kunnen dat een of andere douanier bij de invoering na een nachtje stappen een typfout heeft gemaakt .. 1972 in plaats van 1982 .. omdat ik er dus geen barst over terug vind ...

oh ja , allemaal erg bedankt voor jullie fijne reacties ... maar ik had op een andere topic hier ergens een vraag gesteld over een meeting in mijn buurt as.vrijdag ... en zonder enig woordje uitleg krijg ik op mijn donder omdat er niet over gepraat mag worden .
    zelfs replys worden zonder geldige reden of commentaar gewist .. met de vermelding ..kap ermee of ik ban je ip ...!!

hmz... dus ik veronderstel dat er in deze wereld van scuderia liefhebbers ook een deel ***** tussen zitten die denken dat het licht uit hun *** schijnt . anders behandel je niet op die manier een nieuwkomer op een forum .

dus helaas zal ik het hier bij laten en zelf mijn boontjes wel doppen .. jammer voor de fijne mensen die me hier toch al een stuk wijzer en me op weg hebben geholpen , respect voor jullie . groeten jef

11. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    @Jef

Als je goed had gekeken had je gezien dat er een lachebekje achter stond. Staat er nu trouwens nog.
    Maar daar heb je natuurlijk overheen gekeken.

Je mag het oppakken zoals je zelf wilt, ik noem het liever een "een lastige start".
    Maar jij moest er net weer even een paar woorden tussengooien die niet kunnen, allemaal nette mensen hier he ;)

De organisator van de meeting heeft iedereen gevraagd om radiostilte te houden ivm de moeilijkheidsgraad van het eerste onderdeel. Wellicht kwam het allemaal een beetje verkeerd over.
    Kortom, als je nog zin hebt om ons mee te delen om wat voor auto het precies gaat e.d hoort iedereen dat graag natuurlijk.

12. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    :D Jef, eigenlijk zijn we gewoon een stel vriendelijke mensen... beetje gespannen misschien voor de meeting waar Henkie het over heeft. Vanaf volgende week wordt alles beter :) Als ik jou was zou ik nog even blijven hangen, kan best nuttige informatie voor je 208 opleveren en als je de posts een beetje bijhoud, dan zul je zien hoe men elkaar hier aanspreekt... korreltje zout is af en toe een korrel :D

Heb je al foto's?

13. Mrs.Spider

Mrs.Spider Formula 3

Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Jef blijven dan komt alles goed.;)

14. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Ja Jef, kom maar op met die foto's. Het intrigeert mij namelijk mateloos dat je niet weet wat je gekocht hebt.

15. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    +1

@Bob: wat een wijze woorden!

16. jef208gt

jef208gt Rookie

Sep 16, 2008
    20
    Mol (belgium)
    Full Name:
    jozef sanders
    #16 jef208gt, Sep 17, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    hm ok , maar als nieuwkomer.... wist ik veel...

het gaat mij er gewoon om , dat ik te weten kwam om hoe laat dat ik op the place to be moest zijn .

zodat ik mijn zoontje van 2 jaar met zijn extreme passie voor ferrari een pracht moment kan laten beleven ..

ondanks zijn nu al zeer grote verzameling zullen er steeds items of momenten zijn die voor hem van onschatbare waarde zal zijn .

in bijlage probeer ik alvast een foto van mijn zoontje ''Barry'' te posten ...

ik zal foto's maken van mijn 208 en ze op dit topic wel posten dit weekend

met begrip van geheimhouding , is het mischien een goed idee om me alsnog het tijdstip van place to be via mail te sturen ??

alvast groetjes en mijn excuses voor de voorgaande comunicatie misser .
    Image Unavailable, Please Login

17. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #17 Hans, Sep 18, 2008
    Hoi Jef,

Welkom hier (ondanks de wat lastige start).

Over je auto: Ik heb een 308 GT4, wat de eerste 8 cylinder straatauto van Ferrari was. Deze werd in 1973 geïntroduceerd, dus jouw 208 is ofwel een prototype waar niemand wat vanaf weet, ofwel toch van een latere datum. Wat is het chassisnummer? Daar valt al een boel uit af te lezen. Is het trouwens een even of een oneven nummer, dan weet je ook al veel.

De GT4 was, zoals je zelf al aangaf, een 4-zitter, maar er zijn er ook redelijk wat gelever met een plankje achterin, in plaats van de achterbank. Laat je daardoor niet in de luren leggen dus.

Is het er zoeen (GT4 - eerste foto), of zoeen (GTB - tweede foto)??

(we zijn geïntrigeerd, dat is wel duidelijk) :)

Groet,

Hans

18. jef208gt

jef208gt Rookie

Sep 16, 2008
    20
    Mol (belgium)
    Full Name:
    jozef sanders
    hoi hans.

idd zoals ik reeds zei , jou bovenste foto die je toonde , is een GT/4 met rechthoekige achterlichten , en luchtinlaatkieuwen op de achterstijlhoeken .

en de tweede foto is dus de 308 met de ronde achterlichten , en luchtkiewen langs over de deur .

mijn 208 heeft dezelfde achterkant met ronde lampen . mijn voorzetels staan pal tegen het kleine vertikale achterraam dus geen plankje of dergelijks .

maar tot verschil zitten er bij mijn wagen geen lange luchtkieuw over de deur maar ook in de achterstijl hoek . en heeft een gedeelde achterklep dus een motorklep (rooster) en een kleine kofferklep . die apart open gaan zoals op de foto van de gt/4 van de eerste foto ..

ik veronderstel dat bij de 308 de achterklep open gaat samen met de helft van de doorlopende zijvin ??
    bij mijne zit de klep er tussen en blijven de zijvinnen staan .

toen ik hem voor het eerst zag staan dacht ik dat het een mondial of een oud model 512 was ... maar op papieren staat enkel 208 GT

als ik terug ben van mijn werk zal ik eens bekijken naar dat chassisnr .

je spreekt over een prototype ?? zijn die dan ooit verkocht en in het verkeer gebracht ?? , lijkt me sterk ...

19. jef208gt

jef208gt Rookie

Sep 16, 2008
    20
    Mol (belgium)
    Full Name:
    jozef sanders
    even nog een 2e bijkomende post..

als het werkelijk een proto of test type zou zijn .. dan veronderstel ik niet dat er mensen bestaan die zo een auto 10 jaar laten verkommeren in een schuur . zoals ik hem er heb gevonden .

maar tja ik vond het een koopje , anders was zo een auto nooit besteed aan een simpele vent zoals ik .. des te meer omdat de vorige eigenaar zei dat hij hem daar had gezet omdat de motor vast zat..

terwijl er doodeenvoudig een sleutel "13 tussen de versnellingsbak en het vliegwiel zat . nu start en draaid de motor , al is het wat vierkant .

maar ik denk dat het door de jarenlange stilstand is van de carburateurs .

20. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    #20 Hans, Sep 18, 2008

Boeiend!!!

Nou moet je van de achterbank van de GT4 niet al te hoge verwachtingen hebben. Als ik me een keer uitrek dan zit ik ook met m'n armen tegen het achterruitje. Maar toch.... (Zie foto - stoelen flink naar voren geschoven hier. Als ik er in zit met m'n 1,93 meter dan zit de stoel tegen de achterbank aan.)

De GT4 heeft idd twee losse achterdeksels, met het motordeksel tussen de C-stijlen in, terwijl de GTB/GTS idd de C-stijlen deels meeneemt, en slechts 1 deksel heeft, met een zak met rits als bagageruim.

Het lijkt dus toch eerder een GT4 te zijn, zo af te gaan op wat je zegt.

Ik kijk uit naar de foto's!!!!!

21. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

22. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Nee, want luchtinlaat in de deur ipv in de C-stijl. Voor zover ik weet heeft alleen de GT4 dat laatste...

23. moriaan1

moriaan1 Formula 3

Dec 3, 2006
    2,330
    Netherlands
    Full Name:
    Hans
    Kijk ik al jarenlang in iedere schuur die ik tegenkom......iedere keer niks!
    Dit geeft mij hoop!

Nu nog een paar foto's Jeff! (heb hier sinds gisteren al 6x gekeken, nog niks)

24. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Weet ik, maar die heeft wel ronde achterlichten en 2 kleppen achterin voor motor en bagage.
    Maar we zullen moeten wachten op de foto's!

25. bigodino

bigodino F1 World Champ
    Silver Subscribed

Apr 29, 2004
    13,127
    The Netherlands
    Full Name:
    Peter den Biggelaar
    #25 bigodino, Sep 18, 2008
    Last edited: Sep 18, 2008
    Wat ook zou kunnen: Er zijn GT4 Dino's (af fabriek) geleverd zonder achterstoelen. Maar 208 en 1972 gaan zondermeer niet samen (niet de reguliere modellen in ieder geval). Ben erg benieuwd naar de foto's! :)

p.s. er was laatst op F-Chat een eigenaar met een GT4 Dino met vier ronde achterlichten. Dit was niet origineel.

Share This Page