Hallo een ieder, Ik rij al 7 jaar probleemloos met ongelooflijk veel plezier met mijn ferrari in het noorden van Nederland. Ieder jaar rij ik met mijn 348 al fluitend naar Maranello. ( Hier 1 van mijn aller-leukste ervaringen hellaas zonder fotos ) http://www.ferrarichat.com/discus/messages/251280/113164.html Ik vind het steeds leuker om niet alleen te sturen maar ook het sleutelen vind ik geweldig. Ik ben geen automonteur, maar met de hulp van de technische vraagbaak hier op f-chat ben ik vaak op het juiste been gezet. Ik vraag me af of er onder de Nederlandse f-chatters ook sleutelaars zijn.??.. Het lijkt me leuk om kennis en kwaaltjes van de Ferrari techniek ook hier in het Nederlands te kunnen delen. Luuk
Hoi Luuk, Ik heb sinds een week een 348TB en was niet van plan te gaan sleutelen. Er zijn echter een paar zaken die ik zelf ga oplossen (geen geduld, en ik zie wel een leuke uitdaging). Het lijkt me heel leuk/handig om kennis te delen!
Welkom Luuk! Spannend, dat verhaal met die koppeling, down in Italy! Ik zou het niet durven, aan m'n 328 sleutelen... Op deze Chat zitten alle mogelijke vormen van Ferrari-gekte: snelle rijders, wandelende F-encyclopedieen, verwoede poetsers (behoor zelf tot laatste categorie) Nu, het allerbeste adres in Maranello en omstreken is Garage Toni, daar wisselen ze geblinddoekt een integrale versnellingsbak!!! Gek, we hebben er op 1 week tijd 3 X 348's bij, hier op de Chat! Veel plezier!
In de technical Q & A op dit forum staat zoveel wat je allemaal makkelijk zelf kunt doen....misschien is het leuk om op te sommen "wie wat" allemaal al gedaan heeft.
Ben al meerdere keren bij Toni's geweest ( t.o. de oude fabrieks ingang ) heeft me zelf op weg geholpen bij het herstellen van een airco leiding. Geweldige werkplaats met hele mooie Ferrari's.
Mijn koppeling was stuk in augustus..dan zijn alle Italianen op vakantie Hellaas Toni ook , anders had ik hem zeker bij hem gebracht.
Luuk, welkom op onze geliefde site. Als je de mogelijkheid hebt... laat wat plaatjes zien van je 348. Hier een plaatje van mijn ex-348. Groeten...Henkie Image Unavailable, Please Login
Welkom op dit deel van de site! Ook ik ben benieuwd naar plaatjes, ook een TB en rood/tan zo te zien in je profiel.
Welkom Luuk - altijd mooi een 348. Hans is een van de fanatieke sleutelaars hier, we hebben er wel een paar. Zelf ben ik er geen, moet ik eerlijk bekennen. Ben mijn Ir. titel niet waardig... Mooi verhaal over je vakantie - grappig hoe tegenslag altijd de beste verhalen en herinneringen produceert! Onno
Luuk welkom op het forum, eindelijk iemand erbij uit het hoge Noorden, je bent momenteel het meest noordelijke actieve forumlid volgens mij. Veel plezier hier op het forum en ik ben erg benieuwd naar meer foto's van je prachtige 348.
Nou ja zaak, zelf noem ik het altijd de schuur, maar het is onze opslagruimte voor onze auto's. Maar met alle Ferrari's die erin hebben gestaan had ik makkelijk de MEC stand kunnen vullen. Image Unavailable, Please Login
Hoi Luuk, Ik ben inderdaad een van de sleutelaars hier (zoals Onno al aangaf). Mijn autootje is alleen een paar generaties ouder dan de jouwe, dus de techniek is toch wel wat anders: Een 1974 Dino 308GT4. Ik heb hem net een jaar en heb tot nu toe nog niet zo idioot veel hoeven doen: Electronische ontsteking ingebouwd, veren en dempers vervangen door verstelbare/stijvere units, mistlampen vóór hersteld, met een haakse slijptol mijn rechter deur weer sluitend gemaakt (haai Fred, leef je nog na de vorige hartaanval ), radio ingebouwd (totaal nutteloos eigenlijk, want hij staat toch nooit aan), stoelen wat meer naar mijn lichaam gezet (voorkanten omhoog voor meer steun), zekeringblokken vervangen door iets betrouwbaarders, kilometerteller weer gerepareerd (andere sender op de motor), stuur wat lager gezet, hoofdsproeiers in de webers vervangen door wat armere exemplaren. Dat was het wel zo'n beetje. Volgende klus wordt het verwijderen van de deurpanelen en m'n raam mechanismes eens heel goed schoonmaken en opnieuw invetten (vooral links is rampzalig langzaam op het moment), en als ik dan toch bezig ben ook meteen de cylinders van de sloten vervangen zodat ik links en rechts weer dezelfde sleutel heb (fiat X1/9 sloten, heel simpel en goed aan te komen). Loop ook nog met een vrij extreem project in m'n hoofd om op een nog te vinden Ferrari 400 los te laten. Komt nog.... Eerst helemaal uitwerken, dan toepassen en bewijzen dat het werkt voordat ik door wat puristen gelyncht ga worden hier We gaan je ongetwijfeld nog wel vaker zien hier! Gr Hans
ja, maar dan wel op een manier dat wanneer er hard gewerkt wordt, er gewoon benzine ingespoten wordt om alles lekker koel en heel te houden. Plus nog wat: Als je alles electronisch geregeld hebt dan kan je ook met het omhalen van een schakelaar (of door de fuel injection computer geregeld) er tijdens het rijden een 6 of zelfs een 4 cylinder van maken door domweg de brandstof injectie naar een aantal cylinders te stoppen. Wat er over blijft moet dan harder werken, en heeft dan hoger rendement en dus zuiniger.... Ideaal voor lange stukken op de cruise control (die er vreemd genoeg standaard niet op zit en dus ook nog even ingebouwd moet worden) Bottom line: Ik probeer het apparaat dusdanig zuinig te krijgen dat ik er elke dag in kan rijden zonder failliet te gaan.
Ik probeer ook zover te komen dat ik er elke dag in kan rijden zonder failliet te gaan. Ik noem het echter anders: "vervroegd pensioen". Onno
Ik hoop dat er een hoop gepost wordt over techniek en dergelijke, dat is ook voor de jongens en meisjes die nog geen Ferrari hebben boeiend. Of nou ja, in het bijzonder voor deze jongen die nog geen Ferrari heeft dan .
Vind het nogal wat Hans wat je gedaan hebt….geweldig, Ok, dit is wat ik er tot dusver aangedaan heb (al dan niet met hulp) Oliekeringen van de koppeling vervangen Bezine klep kabel vervangen Raam kabel vervangen Diverse onderdelen (opnieuw) laten verchromen Koplamp vervangen ( steenslag) Vliegwiel vet vervangen. (slechte warme start) Remblokken + remolie vervangen Relais in de deuren (ramen gingen erg traag open en dicht) Versnelling kabel opnieuw afgesteld (slecht in de 2e versnelling te krijgen) Stoelen van plek verwisseld en het leer hersteld (www.mooi-leer.nl) Alarm installatie vervangen Bougies vervangen Contact vet op stekkers in de deur Schermen op radiator fans roestvrij en poedercoaten Koelvloeistof reservoir vervangen Carbon op midden console (werd erg plakkerig) Hitteschild gespoten Airco leidingen laten repareren en opnieuw vullen Velgen opnieuw laten spuiten Bodem diverse plekken behandeld (drempel schade) Handremkabel vervangen Het meest heb ik onder begeleiding gedaan van f-chat…een heeft ook een "thread" met foto's. Ik probeer z.s.m. nog wat foto's te posten. Luuk
Hartelijk welkom hier op het forum! Dat is nog eens een waslijst aan reparaties Luuk. Erg knap dat je dit allemaal zelf heb weten te verhelpen! Ik kijk uit naar wat foto's van je bolide Gr. Vu