Lange trip naar Oekraïne met de F430 | FerrariChat

Lange trip naar Oekraïne met de F430

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Gillis Haasnoot, Jun 23, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    Volgende week donderdag gaat het gebeuren. Ik ga met de f430 een trip maken van Leiden naar Odessa (Oekraïne). Een lange trip van ongeveer 6000km totaal. Veel mooie, maar ook slecht onderhouden wegen. Waar begin je aan zal je je afvragen. Voor het avontuur laten we maar zeggen. Vroeger altijd al gedroomd om zo'n trip te maken. Nu kan het eindelijk.
    We gaan met 2 auto's. De andere is een oude Volvo 144.
    De F430 is er helemaal klaar voor. Afgelopen 6 maanden zon 10.000km mee gereden zonder al teveel issues. Recentelijk kleine revisie van de motor (nu 80.000). Slangen, pakkingen, olie/waterpomp, maf sensoren en manifolds vervangen met de Challenge versie.
    Het enige waar ik bang voor ben zijn lekke banden. Daar zul je niet snel een bandje vinden. Dat zal dan wachten worden.
    Als er iemand nog tips heeft of toevallig ook die kant op rijdt hoor ik het graag :)
    Image Unavailable, Please Login
     
  2. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Geweldig plan zeg!
    Mooie kleur F430 trouwens ook.

    Neem een simpel voetpompje mee (Lidl of Action) en zo'n setje proppen om lekken in loopvlak zelf te kunnen fixen.
    Zoiets:
    https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-57-delige-bandenreparatieset?

    En aangezien die Volvo vast iets meer bagageruimte heeft zou ik een simpele krik (die onder de F430 past!) en wat gereedschap meenemen ook zodat je evt een wiel kunt verwijderen.
    Verder tie-wraps en tape :)
     
    328gts1987 likes this.
  3. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,371
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Heb je aan de verplichte verzekering gedacht ?
    Covid-19 Insurance Required: Passengers must hold an insurance policy certificate issued by an insurance company registered in Ukraine that covers costs related to the treatment of Covid-19, observation, and is valid for the entire period of stay.
     
    Melvok likes this.
  4. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De regels hier in Europa wijken echt af van die van Ukraine.

    Verder kun je daar gewoon in het cachot verdwijnen zonder dat er iemand naar kraait.

    En het land is uiterst corrupt ... helaas, andere waarden en normen. Zakkenrollen gebeurt echt overal.

    Ik hoop dat je je daar niet op verkijkt. Toen ik met echtgenote in Kiev was had ik een tolk en die was onmisbaar.

    Spreek jij Russisch ?

    Voor simpel foto's maken kan men je daar al oppakken bleek toen, de tolk/gids van de NL Ambassade kon dat ternauwernood voorkomen.

    Het is daar dus echt niet zoals hier in Nederland.

    Ondanks dit alles: ik wens je een mooie tocht, kom heel terug !
     
  5. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Als iemand die in Rusland woont en werkt heb ik wel een iets ander beeld dan Mel, dat m.i. ietwat overdreven is. Maar het is natuurlijk duidelijk dat je met een Ferrari in een arm land een doelwit bent, dus wees voorzichtig. Als je geen Russisch spreekt kun je dat advies flink verdubbelen, en als je wél Russisch spreekt kan dat in bepaalde delen van het land tegen je werken. Rusland is niet geliefd in de Oekraïne en Odessa ligt vlakbij de Krim...

    Maak kopieen van je belangrijke papieren, en probeer zoveel mogelijk kopieen en geen orginelen op je persoon te dragen. Blijf op de hoogte van lokale COVID regels, het gaat weer flink slechter hier in Moskou en op het platteland en het zou me niet verbazen als dat in de Oekraïne ook zo is. Vaccinatiegraad zal i.i.g. zeer laag liggen.

    Een bijzonder avontuur - ik wens je heel veel plezier en fijne ervaringen.


    Onno
     
    Harry-SZ and hautessa like this.
  6. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    Dank allen voor reacties en tips.
    Ik spreek de taal redelijk goed en ben goed thuis met het land (ooit Russisch gestudeerd) Het is zeker geen standaard roadtrip.
    Maar dat trekt ons juist naar dat soort plekken. Route is belangrijk om van te voren goed te bepalen. Wegen kunnen erg slecht zijn. Zeker niet geschikt voor een 430. Gelukkig zijn aantal wegen flink verbeterd laatste jaren. Maar nog steeds oppassen geblazen.
    Ik zal wel wat updates geven over de trip hier.
     
    JazzyO, hautessa and Jeka like this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Dapper! Dat is het eerste woord wat in mij (als mede F430 bezitter) opkomt. Ik wordt vaak al voor halve idioot uitgemaakt met de reizen die ik maak in de F430. Ik was vorig jaar (of was dat alweer 2 jaar geleden?) in Italie en reed de chique terre af met de F430. Geitenweggetjes waarop je een tegenligger niet wilt tegenkomen (maar altijd gebeurt) en in de kwaliteit zoals we dat gewend zijn in Italie maar dan nog een graadje erger....:rolleyes:
    Afijn mijn tip: aangezien de F430 geen lift systeem heeft en je vaak steile situaties tegenkomt heb ik een set houtblokken bij me. Hiermee kun je schades aan de neus voorkomen indien je een oprit af/op moet of parkeren in een garage die net te stijl is. Gewoon 4x3 van 20cm lang en dan een aantal.
    Ik heb er tenminste veel aan gehad afgelopen jaren.

    Ten tweede vraag ik me af waarom je zoveel aan de auto hebt (moeten?) doen. Ik sta op gelijke km-stand en de lijst die jij opsomt is lang.
    Pakkingen? Welke precies?
    Slangen? Waarvoor, waren die lek?
    Oliepomp? Die staat juist bekend als goed in een F430 net als de waterpomp...
    Maf sensoren?

    Afijn goed om alles te onderhouden maar het moet ook goed gebeuren. Gelukkig heb je wat testkm's gemaakt. Een echte rijder, daar houden we hier van.
     
  8. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot
    Goeie tip van die houtblokken. Ga ik zeker meenemen. Ook leuk om te horen dat er meer mensen zijn die de auto rijden zoals bedoeld :)
    Ga je wel eens naar meetups?
    Toen ik de auto kocht in oktober vorige jaar zagen we wat kleine zweet plekken rondom de oliepomp. Toen ik de pomp eruit haalde zag ik dat de rubbere o ringen niet al te best waren. Die heb ik allemaal vervangen.
    Kleppendeksel pakkingen lekte ook minimaal. Ook vervangen. Luchtinlaat pakkingen maar gelijk meegenomen. Aantal vacuüm leidingen vervangen. Allemaal tientjes werk als je het zelf doet.
    Daarnaast was de airco pomp slecht. Die hebben we kunnen fixen.
    En dus de headers vervangen door Challenge headers. Geen precats meer. Geen issues met CELs. Auto komt uit 2006. Geloof dat latere versies wat moeilijker doen wanneer je de precats eruit haalt.
    Ik heb nog steeds last van een beetje rauwe koude start. Ongeveer 5-10 seconden loopt het niet op alle cilinders. Heb daarom als eerste alles schoongemaakt. Hielp niet. MAF inserts vervangen. Hielp ook niet.
    Volgende stap is om de injectoren te reinigen. Winter projectje.
    Auto is verder echt helemaal droog. Nu 5k km gereden na onderhoud. Nergens lekkages.
    Koppeling is vlak voor ik hem kocht bij Munster huis vervangen. Dus dat zit wel goed.
     
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Goed voorbereid dus en niet schuw wat in onderhoud ($) te steken. Ik kom ook andere gevallen tegen. Zulke auto's lijken ok maar er komt een hoop ellende naar boven mocht je die ooit kopen....
    Mijn 2007 heeft originele headers (3e set), hopen dat die het nu wel volhouden. AC compressor moet je af en toe laten draaien, ook als je dat niet echt nodig vindt. Zal jij als techneut wel weten.
    Laat even weten wat de oplossing van koude start wordt, lijkt mij injectoren (bloemkolen?)
    Heb je vaak ontsteking klappen (van onverbrande brandstof) in de uitlaat? Klinkt lekker maar is wellicht een aanwijzing. Welke brandstof tank je? 95 0f 98.

    Kom overal (vandaag nog 270km) en doe aan veel bijeenkomsten mee, mits dat past in de planning.
     
  10. Gillis Haasnoot

    Gillis Haasnoot Karting

    Feb 4, 2020
    104
    Leiden, Netherlands
    Full Name:
    Gillis Haasnoot

    Tank meestal 98. Tenzij er geen 98 is. Laatst wel 95 E10 getankt. Kwam ik achteraf achter. Merkte weinig verschil. Maar normaal altijd 98.
    Ik heb inderdaad wel goeie knallen uit de uitlaat. Vooral nu zonder precats met de Challenge headers lijkt het soms wel een jachtgeweer tijdens schakelen. Kan ze overigens wel echt aanraden. Geluid is beter. En met kleppen dicht niet luider. Met kleppen open duidelijk wel.
    Auto rijdt wel verder super soepel. Als ik het vergelijk met mijn Maserati 4200 (praktisch dezelfde motor) duidelijk soepeler.
    Ik heb overigens alleen de MAF inserts vervangen. Niet gehele unit. Volgens mij zou dat weinig moeten uitmaken.
    Ik heb trouwens ook last van wit poeder na flink gassen. Ik lees dat dit een f430 uitlaat kwaal is en weinig aan te doen is. Veel schoonmaken dus
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Leuk om te lezen dat je veel zelk doet aan de auto.

    Wit poeder ….

    De laatste keer dat wij dat tegenkwamen waren het kapotte uitlaatspruitstukken, gaten er in gebrand …

    Twee nieuwe moeten monteren … bleken beide kapot toen we met de flex de buitenmantels er af hadden ...
     
  12. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Nee hoor. Met challenge headers zijn de uitlaatgassen nog veel heter bij de uitlaatdemper dan voorheen. Het zit em rondom de aansluitingen waar de pijpen vanaf de kats in de demper gaan. Dat is een designfoutje bij de F430. De buitenmantel van de demper bestaat uit 2 lagen met een dun (wit) isolatie materiaal. Rondom de ingangen in de demper vanaf de kats, daar ontstaat de lekkage/oplossing van het witte isolatiemateriaal wat poeder achtig word.
     
  13. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zo is het, oplossing: de pijpen die de kast/buitenmantel van de einddemper in gaan rondom lassen (lees: volledig afdichten) zoals ik dat gedaan heb :rolleyes:
    Niet te verwarren met "wit poeder" zoals Mel beschrijft. Dat is afkomstig van de isolatie rondom de (standaard) uitlaatspruitstukken. De Buitenmantels zijn open waardoor de gassen (die het isolatie materiaal meenemen) eruit blazen en dus ook wit poeder verspreiden.
     
    hautessa likes this.
  14. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Inderdaad is er (op normale weg) geen duidelijk verschil waar te nemen tussen 95 en 98. Ik heb zelfs in het verleden sprintjes gedaan met F430's (dit was voor E10 introductie) met 95 in de ene en 98 in de ander tijdens de beroemde tunnelruns... Dus tot ver boven de ....km/u en zelfs dan was er geen verschil in acceleratie/eindsnelheid.

    Die knallen heb ik ook echter ik heb de pre-cats nog zitten. Het is inderdaad een lekker (aanvullend geluid) die vooral op treed als je een bepaalde periode dezelfde belasting hebt gevraagd van de motor. Die is dan lekker op temperatuur en als je dan los gaat is het feest!
    Ook na koude start (waarschijnlijk iets meer in-spuiting) is het een genot. Ga nix veranderen aan het uitlaattraject, ben er content mee.

    De Maser heeft het zelfde alublok, cilinderbussen maar dan houdt het wel op. Zuigers zijn anders, krukas is totaal anders en daardoor ook niet te vergelijken (in karakter) met elkaar. Verbruik is daardoor ook "iets" ;) anders van beide blokken. Ik begrijp dar Maserati op het succes wil meeliften van de F430 en dit ook beweerd met verkoop-praat maar het is praat, nix meer en nix minder. De feiten zijn anders.
     

Share This Page