Magneti Marelli AEI 500C bobine | FerrariChat

Magneti Marelli AEI 500C bobine

Discussion in 'Holland/Belgium' started by milko1969, Oct 19, 2017.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Goedenavond,
    Bij mijn Mondial 3.2 uit 1987 heeft een van de bobines het opgegeven, nu wil ik beide units vervangen maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Iemand ervaring met adressen waar je deze exemplaren nog kunt vinden? Eurospares heeft ze niet op voorraad, Superformance wel, maar lijkt op namaak, iemand ervaringen hiermee?
     
  2. Jonkheer

    Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Forza service?
     
  3. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  4. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Inmiddels een aantal tips mogen ontvangen uit het buitenland dat de exemplaren via Superformance de beste optie zijn, ga maar eens een lijstje maken met: 2x bobine unit, nieuwe kabel sets, nieuwe verdelers, bougies, pakkingen, rotors etc. In een keer alles goed doen, waarschijnlijk komt er straks ook weer een extra stukje vermogen terug volgens mijn monteur als alles weer perfect wordt afgesteld. houd jullie op de hoogte. Daarna zijn de remschijven, blokken, olie, filters en distributie met spanners aan de beurt, in het voorjaar nog setje banden en misschien een nieuw spruitstuk voorste cilinder bank... ach, word hij weer als nieuw!
     
    Jonkheer likes this.
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Vergeet de remleidingen niet als je nu toch alles goed gaat doen !

    Succes.
     
  6. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Nee hoor, maar die zijn eerder al eens aangepakt, komt goed.
     
  7. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Er staat een (gele of witte) datum op ! Kijken ze met APK ook naar ...
     
  8. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Gisteren liep de motor weer, nieuwe bobines, verdelers, rotors, bougies en kabels, krachtigere vonk, voller geluid en het lijkt of er een pktje of 20 teruggevonden zijn na deze ingreep. Remklauwen los, leidingen gecheckt, gespoeld en verse Ferodo blokken erop, helaas bleek er binnen in de remklauwen nog steeds witte geleiachtige substantie te zijn achtergebleven. Ooit heeft er iemand een soort silicone vloeistof gebruikt wat voor veel ellende heeft gezorgd in het gehele systeem
    Vorige jaar kwam ik met 160+ van de snelweg en had ineens een keihard rempedaal, kan jullie vertellen dat dit de nodige stress met zich mee bracht.
    Om die reden gaat er bij mij ieder jaar verse remvloeistof in, ondanks vorige jaar alles driemaal gespoeld, zijn er toch binnen in de klauwen rest delen achter gebleven. Doordat er nu nieuwe blokken op zijn gegaan konden de zuigers niet terug in de originele stand, dat kwam dus door de achtergebleven siliconen troep binnen in de zuigers. Morgen worden de achterste twee gedaan en kan ik nog ff genieten van een blokje om, voordat hij de stalling ingaat.
     
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Wat kan dat voor troep geweest zijn? Met welk doel? Kan het een "truukje" zijn om lekkende remzuigers (tijdelijk) te verstoppen? (zoals een rauw ei in radiateur)

    Of is er een onbenul geweest (in het verleden) die de verkeerde olie heeft gebruikt?
     
  10. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Daar probeer ik ook achter te komen, het was mijn vorige Mondial :(De Mondial is echter altijd onderhouden geweest door goed bekend staande bedrijven. Zelf heb ik in ieder geval nooit vloeistof bij hoeven vullen maar heb de vloeistof wel een keer laten vervangen. Het lijkt er dus sterk op dat iemand een keer een verkeerd busje heeft gepakt.
     
  11. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Welke remvloeistof moet er in meneer ? Geef de nieuwste maar, is dat soms ...

    Dat heet DOT 5 .... en is geen trucje ... maar wel een bekend probleem Milko ... heb dat enige keren meegemaakt met de oldtimertjes.

    Je mag deze DOT 5 en Dot 3( of DOT 4) absoluut niet doorelkaar gebruiken (niet jouw schuld dus).

    Dus alles moet los en de cups moeten vervangen worden ... vervelend ! Tijdrovend en kost onnodig veel centjes nu ...
     
  12. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Klopt Mel, maar alles is los geweest afgelopen week, gespoeld, gereinigd en verse blokken erop. net nog ff een blokje gedaan helaas met een beetje nat maar de auto is als herboren met die geheel nieuwe ontsteking en bobines. Vanaf 5.000 toeren begint het blok te huilen (Tubistyle) en gaat er van tussen zoals ik nog niet eerder heb mogen ervaren. werd er bijna een beetje bang van zo met deze omstandigheden. Veel meer koppel en geen vermogens terugval bij doorschakelen. Is voor de moderne bolides misschien normaal maar bij deze motoren toch echt een verschil om te voelen. en dat met inmiddels een respectabele 177.000 km.
     
  13. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Leuk Milko, klinkt goed zeg ! Top.
     
  14. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    H
    Hoi Johan, de auto is nog tweemaal geserviced bij het zelfde adres, daarna bij het huidige adres terechtgekomen met het probleem van een hard rempedaal.
    Dat was ruim een jaar geleden, het leek toen opgelost, maar afgelopen week kwam er nog steeds rotzooi (wit siliconen spul) uit de zuigers.
    Mijn vertrouwen in dat bedrijf is er niet op vooruit gegaan, zeker als je bedenkt wat er had kunnen gebeuren bij een ritje in de heuvels........
     
  15. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Laat verder in het midden hoe of wat, we kunnen allemaal wel eens wat fout doen denk ik maar, probleem is opgelost en laat het een les zijn voor iedereen om er goed op te letten wat er wordt gebruikt en vooral of alles goed wordt afgetapt en schoon gespoeld.
     
  16. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,283
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Ben nog steeds happy met de Mondial hoor Johan!
     
  17. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Mooi! Fijn om te horen dat hij weer fantastisch loopt en dat ondanks of wellicht juist dankzij de kilometerstand. :) Hij klinkt inderdaad ook erg mooi, iets dat ik nu een beetje mis. Volgend jaar ga ik ook maar weer eens kijken naar een leuke uitlaat.
     
    Melvok likes this.

Share This Page