Mille Miglia & Ferrari Tribute | FerrariChat

Mille Miglia & Ferrari Tribute

Discussion in 'Holland/Belgium' started by saviola9, Jun 8, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Aanstaande zaterdag vertrek ik voor een paar dagen naar het Gardameer. Het doel van de reis is duidelijk: genieten van de Mille Miglia en de Ferrari Tribute.

Zijn er mensen van hier al eens naar beide evenementen geweest? Zo ja, hoe hebben jullie dit op één dag gecombineerd? Dinsdag is namelijk zowel de start van de Mille Miglia (in Brescia) als de start van de Ferrari Tribute (in Desenzano). Zit nog enigszins te dubben over hoe ik dit het beste kan combineren.. Tips zijn derhalve welkom!

Voor de liefhebbers zal ik volgende week een kleine sfeerimpressie delen in dit draadje!

2. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Start in Brescia is druk maar leuk.
    In Desenzano rijden de deelnemers langs het meer. Parkeren als bezoeker is daar wel een dingetje, tenzij je heel vroeg gaat.

3. bertdeboer340

bertdeboer340 Formula 3

Sep 16, 2003
    2,439
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Als je niet perse de start van de MM wilt zien maar wel de auto's op de route dan is het schiereiland van Sirmione een perfecte plaats, omdat het een schiereiland is zie je alle auto's 2x voorbijkomen. Wat wij in 2019 gedaan hebben (we sliepen in Sirmione) is 's morgen de boot van Sirmione naar Desenzano nemen en daar de auto's van de Tribute bekeken. Vervolgens weer met de boot terug naar Sirmione om op tijd te zijn voor en de Tribute en de MM zelf...

Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

ChrisW1, Rupie, Timo Seefeld and 2 others like this.
  4. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Thanks voor je reactie Bert, dat klinkt als een geweldige optie inderdaad! We verblijven zelf in Lazise. Dan kunnen we vanaf daar 's ochtends naar Desenzano rijden en vervolgens naar Sirmione gaan.

5. Deemeyere Wim

Deemeyere Wim Formula Junior

Sep 17, 2019
    616
    Belgium
    Full Name:
    Wim Demeyere
    Wij gaan terug vanuit België met een tiental Italiaanse auto's, we vertrekken morgen. Sirmione is inderdaad een zeer goede locatie. Mocht je de 17 juni nog in Italië zijn, 's avonds in Maranello La Notte Rossa. Zeer leuke sfeer met veel Ferrari's.

6. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Vroeger moest je op de dag v/d start in het centrum van Brescia zijn. Dat was deels een chaos, maar ook zo gaaf om alle deelnemers in die smalle straatjes te zien. Ze reden en stonden daar de hele dag tot einde v/d middag.
    Tegenwoordig is dat helaas allemaal veel minder. Ik weet dus niet of dit nog de moeite waard is. Ik denk het niet.

Langs de weg de race bekijken kan idd het beste bij Sirmione omdat ze daar (zoals al gezegd) 2x langskomen.
    Beste is om een hotel te boeken daar, zodat je alleen maar een stukje hoeft te lopen om al het moois te zien.
    Berts optie met de boot is trouwens ook prima. Ik weet alleen niet hoe vaak die boten gaan.

7. bertdeboer340

bertdeboer340 Formula 3

Sep 16, 2003
    2,439
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
  8. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,782
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ik bezoek de MM al zo'n 20 jaar en heb er op verschillende manieren naar gekeken. In de Fiera bij de scrutenering (lukt niet meer legaal), door de stad lopend in de middag (blijft nog altijd erg leuk), bij een rotonde vlakbij de start (veel spektakel), meerijden tussen het verkeer (nogal chaotisch) en zelf meerijden (the real deal). Afgelopen jaar voor de eerste keer het startgrid bekeken vlak vóór de start. Hoe dichter bij de start hoe uitgelatener de sfeer, hoe verder van de start hoe gelatener. Vond ik eigenlijk tot dusverre nog de leukste variant.

Attached Files:

Timo Seefeld and Harry-SZ like this.
  9. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Mee eens Roger. De start opstelling (voordat de start plaatsvind is inderdaad nog een speciaal moment. Ik ging altijd een uur voor de start die kant op (15min lopen vanaf de rotonde waar jij het over had) en dan zie je alle deelnemers.
    Afgelopen jaar trof ik hier van Haren en zijn vrouw. Die zei dat ze de alfa 8c nog de dag ervoor even gewassen had…:D
    Maar ook de Houtkampjes waren er en veel andere bekenden uit NL.
    Ik zette hier ook de oudste auto op de foto die meedeed. Werner Budding haalde die ook in zijn YouTube verslag aan.
    Kortom, ben je in Brescia bij de start zoek het podium op en loop een uur voor de start de opstelling langs.
    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login

roger_l likes this.
  10. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #10 328gts1987, Jul 8, 2023
    Last edited: Jul 8, 2023
    Zoals bekend is er tijdens de MM meer dan alleen de klassiekers. Zo is er de tribute (begonnen in 2012 voor ferrari eigenaren met modelen na 1957, het moderne spul). Daarnaast is Ferrari begonnen in 2021 met de Cavalcade (lees: een tribute van de MM op steroïden) waarin de meest exotische modellen van ferrari deelnemen naast de nieuwste modellen. Het klinkt gek maar de LaF is hierin de "opel" van de rally.... Er reed ook een NL'er mee in de zwarte N-010-JJ
    Image Unavailable, Please Login
    Ik telde zo even 7 LaF's (als het er niet meer waren) maar ook de SP 38 (een one off op basis van 488GTB met trekjes van F40 en 308GTB) die in 2018 op Ville d Este werd onthuld.

In de parkeer garage stonden wel 4x Purosangue (die ik nog niet gezien heb op de openbare weg).

Daarnaast de 812's in zowel GTB als GTS uitvoering maar ook de Competizione alsook de aperta uitvoering daarvan. Een model die ik in NL nog nooit heb gezien of gespot.
    Ook zijn er de "gebruikelijke" SP1 & SP2 aanwezig maar ook de inmiddels bekende SP3. Blijkbaar zijn er meer Nederlandsche eigenaren dan alleen F.T. die dit model bezitten. Ik ken dit heerschop niet (rijdt ook op buitenlands kenteken) maar is ingeschreven als NL'er.

De 296 spider (mijn nieuwe favoriet) mocht natuurlijk niet ontbreken. Wat een mooi model en nog toples te verkrijgen ook. De V6 neem ik maar op de koop toe want die klinkt als een Ferrari :D

11. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    bertdeboer340 and Stefan328gts like this.
  12. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Ik vind de 296 niet klinken als een Ferrari (zoals ik dat graag zie en hoor) Fred, is en blijft een turbo ....

13. 328gts1987

Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Ik heb talloze keren in een 458 (zowel spider als coupe) gereden en dus geluid binnen gehoord.
    Recent dus in een 296GTB mee gereden en het geluid binnen was vergelijkbaar (niet in klank maar in volume) met een standaard 458.
    Ik heb toen nog aan Maurik gevraagd of er niet iets over de speakers (zoals bij BMW) erbij gemaakt wordt. Hij wist zeker van niet en moet dus origineel uitlaat/motor-geluid zijn.
    Ik heb buiten, langs de straat, geen goed beeld gekregen toen. Maar daar wil je ook niet zijn als ferarrist. Je wil achter het stuur zitten, toch? :D

14. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Sommige fabrikanten werken wel met een (inlaat) resonator systeem in het interieur om het geluid van de motor te versterken. Volgens mij durft een merk als Ferrari (maar ook andere exoten) het (nog?) niet aan dit over de speakers te doen.

Je ziet bij de laatste generatie turbo motoren dat de OPF filters het geluid nog meer dempen overigens. Een huidige 911 (992 generatie) is duidelijk stiller is door o.a. OPF dan de 991.2 die ik zelf heb, beide met dezelfde 3.0 boxer met 2 (vrij compacte) turbo’s.

15. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Full Name:
    Mel
    Klopt Fred maar gewoon 9.000 tpm draaien zonder turbo's ... is voor mij onovertroffen.

Dus vermoedelijk ook nooit een elektrische stofzuiger voor mij ...

16. Melvok

Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

Jul 25, 2008
    14,263
    Full Name:
    Mel
    Sirmione is prachtig om (alleen) te kijken, zorg dat je er heeeel vroeg bent.

Of een dagdeel tussen de deelnemers meerijden .... ongelooflijk gaaf en gevaarlijk :)

17. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    7.000 toeren met een 7.0 liter V8 Xpipe AKropovic atmosferisch is ook een vergelijkbaar feest!

18. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Mocht er een sound competitie komen: mag ik ook meedoen Milko?

19. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Absoluut.

20. RJB (holland)

RJB (holland) Karting

Apr 7, 2022
    222
    Holland
    Full Name:
    Roel
    Dan ik ook graag met mijn turboloze auto’s (AMG SLS of GT3 RS 991.2).

milko1969 likes this.
  21. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Nadat ik in 2023 bij de Mille Miliga geweest ben, doe ik dat dit jaar nog eens over. Toevallig ben ik in juni in Toscane op vakantie in een plaatsje waar de Mille Miglia en Ferrari Tribute precies langskomen. Ideaal dus!

In het programma staat dat de eerste auto's van de Ferrari Tribute op die dag om 06.15 uur starten. Weet iemand of dit schema strak gehanteerd wordt? Of zit er enige rek op de tijden die in het programma genoemd staan?

22. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,782
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    De starttijden in de ochtend worden zeer strak (tot op de seconde) vastgehouden, ondanks alle Italiaanse chaos

23. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Nice, thanks @roger_l! Dat wordt dan vroeg de wekker zetten :).

24. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Om nog even terug op bovenstaande te komen.. In het routeboek staat dat de deelnemers vanuit San Lazzaro di Savena vertrekken en via Prato rijden. Dat is alleen een nogal breed 'begrip', aangezien er talloze wegen in de buurt van Prato te vinden zijn.
    Weet iemand of de exacte route (dus met het exacte wegnummer) op voorhand gedeeld wordt? Zo ja, waar kan ik dat vinden? :)

25. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Lijkt me dat die een dag van tevoren wel is uitgezet, moet makkelijk te vinden zijn als je op verkenning gaat. Of even op de website van de lokale krant checken.

Gr. Martin

Share This Page