Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3671 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Top gedaan Gairo, je bent gelijk goed van start gegaan. Ik heb de Route Napoleon ook ontdekt, in 2010 de Coll du Turini gedaan, ook een aanrader omdat dit traject eigenlijk naar nix gaat, geen plaatsje of wat dan ook en daardoor helemaal leeg. Nadeel (wat ik zag als voordeel) je moet weer terug over dezelfde weg.
    Ook "red-rock" valley is zeer de moeite van omrijden waard. De weg daar naartoe is een van de leukste wegen om te rijden, onder rotsen door die uitgehakt zijn met nieuw asfalt merkte ik in 2019.

    Ik begrijp wat je zegt, zelf ook zeer genoten van de 328, echt alles uitgehaald wat erin zat met meerdere trips naar italie.
    De F430 is daar wel een luxere wagen voor die ook speels kan zijn door de manettino die je op of af kan draaien. Hiermee verander je werkelijk het karakter van de auto. In de bergen lekker agressief, op de snelweg relaxed. Een prachtige mix in 1 auto. Dat kwam je voor de F430 niet tegen.
    Het geluid (ongeblazen) is ook werkelijk indrukwekkend. Ik had onder de 328 een prachtige Tubi en dacht dat ik die ging missen. Maar de F430 is zwaarder in geluid, heeft een langere adem en is bovendien (veel)krachtiger wat logisch is met 492pk

    Ik vermoed dat die langere adem jou bekend is met de Testarossa. Ook de km's vreten in de Testarossa lijkt mij ook aangenamer dan in de 328. Maar de 328 blinkt weer uit in de bergen op de passen, lekker wendbaar, kleine draaicirkel en lichter in de kont.

    Anders gezegd je hebt zoals je al aangaf 2 verschillende wagens, ik heb dat (wegens ruimte gebrek) in 1 met een manettino en daardoor eigenlijk weer 2 ;)
     
    Melvok and milko1969 like this.
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Image Unavailable, Please Login

    Van de week even "gespijbeld" van werk door een uitnodiging via Munsterhuis voor een proefrit in de Roma. Aanvankelijk wilde ik niet gaan maar aangewakkerd door de goede recensies toch maar gegaan. En ik was niet de enige Fchatter. Zo zagen we Marco(s) die met de Portofino M ging, Marc(h) die de Roma teste en ook Maurice was van de partij. Kortom het was een (kleine) invasie van Fchatters.
    Na een goed ontvangst (met verse stroopwafel) was het tijd voor de instructie. Deze ging hoofdzakelijk over bocht techniek. Heel anders dan toen bij de Tributo waar continu (lees: in elke uitgesproken zin) herhaald werd dat de F8 geen vervanging was van de 488, eerder een aanvulling. We weten inmiddels wel beter want de 488 is in prijs door de bodem gezakt, je zal er maar 1 hebben...

    Afijn tijd voor de rit, we waren al gewaarschuwd dat de KLPD op de hoogte was (wat heet, die waren door munsterhuis zelf op de hoogte gebracht, inclusief route...:mad:).
    Na de nodige uitleg, stoelen stellen was het start en weg. Hoe weg? Nou rap! Wat een vermogen en koppel. De 720Nm voel je direct waarna de 670Pk het vloeiend overpakken. De versnellingsbak heeft 8 verzetten die naadloos (herhaal: naadloos!) overschakelen door de dubbele koppeling. Nu heeft de motor alle awards afgelopen jaren binnengesleept, dat mag ook voor de transmissie. Wat een heerlijke bak is dat. Misschien te?!
    Het gaat nog sneller dan in de 458 (en die was al goed & rap). Nu is het eigenlijk 1 constante kracht die aan je sleurt.
    Bij optrekken uit stilstand hebben de banden het zwaar met grip houden. De TC grijpt in maar laat toch wat slip toe waardoor de kont vrolijk begint te kwispelen. Niet heftig maar net dat het leuk blijft en onder de regie van de software.

    De neus is lang bij de Roma, weet niet waarom want het blok ligt achter de vooras. Gevolg van die lange neus is dat het positioneren van je rechtervoorwiel lastig is. Je weet waar die zit maar niet precies... Dat is niet fijn als je de apex van een bocht wil clippen. Geen circuit auto dus, hoewel zijn snelheid anders doet denken.

    Afwerking binnen is weer een stap beter. Displays zijn haarscherp en duidelijk. De richting-aanwijzers op het stuur blijven wennen alsook de ruitenwissers (niet nodig gehad). Daar had iedereen effe last van. De "iPad" midden op het console vind ik een vlag op een modderschuit, die had verfijnder ingelegd moeten zijn en minder "bonkerig". Nu is het een zwarte plaat die erin geduwd lijkt.

    Alles bij elkaar een geweldige GT'er met een uitgebalanceerd onderstel waar AM een puntje aan kunt zuigen. Weet niet of die rijders daaraan tillen/voor over willen stappen. Dan moet het interieur nog wel een stapje omhoog wil je die kopers pikken. 911 bezitters zullen wel verliefd worden op het vermogen en de bak maar zullen het onderstel niet baanbrekend vinden, die is in een 911 gewoon top. Blok voorin zal ook wennen zijn voor hun.

    Kortom een geweldige middag maar wel een eindje rijden vanuit R'dam (ik haalde het met de Tesla ruim zonder bij te laden en had nog 100km over).

    Image Unavailable, Please Login
    Er werd ook nog even de SF90 in Potsi Blue afgeleverd deze middag bij Munsterhuis met het sportage pakkage (lees: lekker veel carbon, ook de wielen).

    Image Unavailable, Please Login
     
    JazzyO, Melvok, MvT and 5 others like this.
  3. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Fijn dat je aanwezig kon zijn Fred. Ik kon er niet bij zijn.
    Bedankt voor het verslag. Geniet ik toch nog een beetje mee.
     
  4. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Er komen nog meer van deze events begreep ik. Dus hou de boel hier in de gaten en meld je aan, het is echt de moeite waard om zelf mee te maken waar ferrari naar toe wil (maar ik koester het verleden).
     
  5. omd78

    omd78 F1 World Champ

    Dec 26, 2005
    13,137
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Komende week staan de roadshows in België op het programma.

    Gr. Martin
     
  6. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Op één of andere manier heb ik altijd nét op die dagen iets in de agenda. Ook ritjes dagen, meetings. Maar het gaat eens lukken.

    (Verleden, eens! Het word eerder slechter dan beter)
     
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Vandaag na een weekje logeren heb ik "vlammetje" weer naar huis meegenomen met een clean bill of health. Het ritje vandaag was vandaag bewolkt maar droog en op de terugweg zelfs nog met een zonnetje.
    Eigenlijk weinig bijzonders te melden over het reguliere onderhoud, buiten 1 bougie die wat regenwater had gezien en daardoor wat aangetast, maar werkte nog wel. 2x fusee kogels met hoesjes. Vandaar dat het maar een kort logeer partijtje was geweest met op speciaal verzoek het P.I.S. (=point of itential slip) was aangepast met de pc zodat de koppeling wat agressiever aangrijpt. Voelt weer als nieuw.
    Als traktatie ook een Target Blue installatie in laten bouwen. Op de terugweg verschillende meldingen gehad (aan de andere kant van de snelweg) en dus bij thuiskomst maar even naar het lokale politie buro gereden. Wel op ruim 500mtr daarvoor begonnen de piepjes en led's op te gloeien. Op 300mtr was de kerstboom aan en op 200mtr was het feest! Wat een geweldig systeem is dat!
    Allemaal voor de "veiligheid" :rolleyes: zodat jij zelf hulpdiensten op tijd kunt waarnemeno_O en dus uit de weg kunt gaan, zodat deze hun werk onbelemmerd kunnen doen ;)
    Op dit moment zijn er wat lange levertijden op dit systeem maar ik adviseer toch maar te bestellen zodat iedereen volgend jaar "veilig" de weg op kunnen. Er zijn verschillende inbouw opties/presentaties. Zo begreep ik dat Roger een binnenspiegel inbouw heeft. Ik koos zelf voor de deskboard onderbouw.

    Image Unavailable, Please Login

    @ Marc, bedankt voor de taxi rit. Het was een "horizon verbredende" ervaring :p
     
  8. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Maar Fred …. we rijden toch allemaal braaf 100 en 120 ? :)

    Ik lees:
    Blu Eye waarschuwt je voor opvallende en onopvallende politieauto’s, politiemotoren, ambulances en brandweervoertuigen, ongeacht
    of ze gebruikmaken van optische en geluidssignalen. Dat komt omdat het systeem werkt met zeer geavanceerde elektronica, die het C2000-systeem herkent. Dat is het communicatiesysteem van politie, brandweer en ambulancediensten, dat internationaal bekendstaat als TETRA (een afkorting voor Terrestrial Trunked Radio).

    Ze zijn net in prijs verlaagd …. https://www.motorsportolie.nl/target-blu-eye.html
     
  9. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Klopt als een zwerende vinger, Mel (of; Sluit als een bus). Het systeem werkt perfect, al goed getest en reageert al op meer dan 400m.
    Het mooie is dat er meerdere landen zijn in de EU, die met hetzelfde systeem werken waaronder Italie. En laat ik daar nu meerdere keren per jaar komen...:D
    Ik vind het de investering zeker waard maar stel dat het geen vrij brief is om.... Het voorkomt hopelijk veel ellende, waaronder een ongeval met een hulpdienst ;)
    Want je weet, komt deze van rechts (op gelijkwaardige) kruising en je raakt elkaar ben jij de sjaak (geen geintje).
     
  10. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Vraag me echt af wat er voor techniek er in zit. Zou het nou echt zo moeilijk zijn een P2000 signaal op te kunnen vangen? Nee. Denk het niet. Niche product, geen grote massa verkoop. Dus prijs moet hoog?

    Maar wel leuk als je een 'stevige' rijder bent. Zelf rij ik zelden veel te hard. Boetes heb ik nauwelijks. Ja jij rijd veiliger want je weet dat er hulpdiensten langs moeten, zodat je alvast aan de kant kunt gaan hehe
     
  11. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    Flitsmeister doet dit ook al enige tijd, melden van hulpdiensten pijlwagens etc. Zeker in een auto met veel binnengeluid, nee niet van de motor, is dit best handig.
     
    Melvok likes this.
  12. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Jammer ik kon dus niet spijbelen, maar had graag opgegeven! Volgende keer lees ik :) Je hebt werkt paarden en luxe paarden, alleen het luxe paard moest werken omdat het werkpaard ziek was :p
     
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,060
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Het is een mogelijke aanvulling op flitsmeester omdat het o.a. ook de nabijheid van rijdende wagens meestal zou moeten aangeven. Je zou beide systemen denk ik ook tegelijk moeten gebruiken.
     
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
  15. bertdeboer340

    bertdeboer340 Formula 3

    Sep 16, 2003
    2,369
    Netherlands
    Full Name:
    Bert de Boer
    #91765 bertdeboer340, Oct 20, 2021
    Last edited: Oct 20, 2021
    5.6 km hier vandaan. Zelfs de diesel en LPG zijn inmiddels goedkoper.

    Ga je verder Belgie in dan liggen de prijzen nog lager (Euro 95 € 1,550)

    Image Unavailable, Please Login
     
  16. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Precies, en zo rij ik dus ook. Ik heb afgesproken met verschillende rijders dat als ik de gevaren lichten van Vlammetje aanzet je beter op kunt gaan letten. Er kunnen verschillende diensten dicht in de buurt zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeg ik maar.
     
  17. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Harry heeft wel een punt aan het einde van deze video (tip: kijk de laatste 7min)


    Hij begint eerst over een vreemde mix van Piech die TVR koopt en dat zou moeten resulteren in een super snel, goed gebouwd beauty.
    Ik dacht waar wil hij naar toe met zo'n inleiding?!

    Hij vind dus (en daar moet ik hem gelijk in geven) dat de opvolgende modellen die uitgebracht worden door Ferrari steeds sneller en krachtiger zijn. Daar vragen de klanten niet om maar dat doet Ferrari zelf, omdat ze dat altijd (=history) hebben gedaan.
    Dat is dus nu op een punt gekomen (bij de Roma) dat deze zoveel koppel heeft (door de turbo's) dat hij eigenlijk te zenuwachtig wordt...
    Continu zoeken de achterwielen naar grip en daarbij helpt een motor voorin niet echt bij. Zou deze op de achteras liggen en daarmee extra druk geven zou het beter in balans zijn. Hiermee is niet gezegd dat het een slechte auto is, tegendeel zelfs een toe goede?!

    Kijk eens naar de cijfers, indrukwekkend (zelfs voor ons) maar dit is een GT'er, niet de Challenge uitvoering van een 488/pista of whatever.

    Performance Roma
    0 - 100 kph 3.4 s
    0 - 200 kph 9.3 s
    Est. 1/4 mile 11.2 s @ 136.1 mph
    Est. 1/2 mile 17.9 s @ 163.4 mph
    Est. 1 mile 28.8 s @ 182.1 mph
    Top speed 320 kph (199 mph)

    En dat is wellicht precies waar de schoen knelt, letterlijk. Je rijdt continu met het voetje omhoog, zo ervaarde ik dat ook vorige week.
    Met de F430 die ik heb is het meer met het voetje naar beneden. Dan ga je ook hard maar niet zo idioot hard als in de Roma.

    Meer (proefrijders) in de Roma die dat ervaren hebben? Voet-gevoel omhoog?
     
    JazzyO and MvT like this.
  18. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,101
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Nee, ik niet maar dat heb ik ook al in de 458 ….. :)
     
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Jammer, geen automatische achterklep! maar voor de rest een mooie wagen. Nu moet ik gaan kiezen tussen de Lusso of deze :rolleyes:

    Nee, ik had er geen last van mijn voet, maar wil het zeker wel een keer ervaren. Er komt nog een keer las ik :)

    Je hebt luxe paarden en werk paarden, maar als het werk paard ziek is moet het luxe paard werken en kon geen vrij meer krijgen.
     
  20. JazzyO

    JazzyO F1 World Champ

    Jan 14, 2007
    12,143
    The Netherlands
    Full Name:
    Onno
    Herkenbaar.
     
    Melvok likes this.
  21. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Roma, want de Lusso heeft wat "probleempjes" en die kunnen serieus $$$ uit de hand lopen.
     
  22. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Zo direct een spontane rit centrum Rotterdam voor de geintresseerden. verzamelen 11:30 op carpool Heinenoord en dan via Maastunnel naar het oude noorden van Rotterdam. Coolsingel, Kubus-bos/Meent naar Noorder-eiland en Kop van Zuid. Ergens pakken we een terrasje.
    Radio's/Porto's mee aub
     
  23. Fumacher

    Fumacher F1 Veteran

    May 8, 2005
    7,995
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Rdam kom je niet in door de marathon
     
  24. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,891
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Het is geen Rotterdam geworden maar Zeeland omdat er in R'dam vandaag de marathon wordt gelopen...
    Maakte niet uit want het weer was overal hetzelfde. Voordeel was dat door de frisse temperatuur er weinig overige (fiets)verkeer was en de terrassen niet tot de nok gevuld.

    een indruk:

     
    MvT and dirktor like this.
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Ik zie door de windmolens het bos niet meer :D Ik zag het te laat. Kids waren bij oma en we waren even lekker op pad. Lekker hoor jongens!
     

Share This Page