Nederlandstalig - Dutch speaking | Page 3734 | FerrariChat

Nederlandstalig - Dutch speaking

Discussion in 'Holland/Belgium' started by ForzaFerrari, Apr 29, 2004.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,231
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Proficiat. Geniet altijd van de proza van jouw hand.

Wees voorzichtig met deze lage temperaturen, voor je het weet ga je schuiven.

Gr. Martin

348holland likes this.
  2. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    749
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Proficiat, vind de kleur stelling persoonlijk niks (ik kan niet tegen leasekleuren op auto's, laat staan op supercars). Maar een 599 is toch wel de meest hebberig makende GT V12 van Ferrari ooit vind ik nog altijd! Veel veilige en leuke KM's toegewenst!

348holland likes this.
  3. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Geweldig man, een 599!
    Dat lijkt me ook echt een heerlijke auto met die dikke V12.

348holland likes this.
  4. PBE624

PBE624 Formula Junior

Jan 18, 2005
    392
    De Panne Belgium
    Full Name:
    Frank
  5. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,435
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Waarom er dan weer een half miljoen bij vermeld moet worden is mij een raadsel…..heb nog nooit een nieuwsbericht gelezen dat er een Opel Astra van 5K in de sloot is beland, wat is de meerwaarde hiervan?????

6. RISL

RISL Formula Junior

Sep 26, 2014
    566
    Drimmelen, Nederland
    Full Name:
    Jordi
    Meestal staat er 'peperduur' ipv een bedrag. Dan zie ik liever dit.

7. rpmtifosi

rpmtifosi Formula 3

Nov 5, 2003
    2,467
    Belgium
    Full Name:
    Guy
    Proficiat!!!
    Prachtwagen, veel plezier en veilige kms gewenst!

348holland likes this.
  8. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    "Peperduur" staat er inderdaad altijd bij bij dit soort berichten.

Ook nu weer trouwens, alleen net niet in de titel maar in de eerste zin:

"Een peperdure Ferrari is in de gracht beland in Hengelo..."

9. 575 GTC

575 GTC Formula 3

Apr 3, 2006
    2,427
    Waalwijk
    Full Name:
    Gairo Flores
    prachtig! De GTO wielen maken voor mij het plaatje compleet. Maar toch geen gele 512TR ?

348holland likes this.
  10. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,196
    The Netherlands
    Had zomaar ook gekund Gairo.

11. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    749
    Full Name:
    Jeroen
    Trekt lezers, omdat ze dan hopen dat ergens vermeld word hoe "peperduur" die Ferrari dan wel niet was....

Melvok likes this.
  12. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    108
    Full Name:
    Scott
  13. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior

Jun 3, 2015
    610
    Melvok likes this.
  14. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Ik kan helaas komend weekend ook niet.

15. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Interessante casus. Verzekeraar hoeft schade niet te vergoeden omdat er te hard is gereden. De informatie daarvoor is uit de systemen van de auto gehaald.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1399174989/zoon-rijdt-vaders-bentley-en-jaguar-tijdens-dollemansrit-in-de-prak-verzekeraar-vergoedt-tonnen-aan-schade-niet

"In deze zaak draait het vooral om de vraag of er sprake is van roekeloos (rij)gedrag. Ansvar vindt van wel, vader en zoon menen van niet. De rechter hoeft er eigenlijk alleen maar de gegevens van de boardcomputer bij te halen: daaruit blijkt dat de zoon een minuut voor het ongeluk nog 209 kilometer per uur reed en tijdens het ongeluk 185 kilometer per uur.
    Daar komt nog bij dat de vierde rijbaan – waarop de zoon wilde inhalen – kort na zijn inhaalmanoeuvre zou verdwijnen én dat algemeen bekend is dat de plek des onheils een drukke snelweg is. „Deze gevaarlijke gedraging leidt tot de conclusie dat er sprake is van roekeloosheid”, stelt de rechter dan ook."

16. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    749
    Full Name:
    Jeroen
    Kan het artikel niet lezen want achter een betaal muur, maar er waren al genoeg redenen om een oudere auto te rijden, maar dit soort dingen zorgen ervoor dat je nog minder snel een nieuwe auto wilt rijden... verzekeraars zijn by far de grootste oplichters die er zijn in mijn ogen

17. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    108
    Full Name:
    Scott
    Dus omdat iemand met 185 km/u een ongeluk veroorzaakt, is de verzekeraar een oplichter? Bijzondere conclusie.. Lijkt me volledig terecht dat de veroorzaker in dit geval zelf op de blaren moet zitten.

Is het niet zo dat ook in oudere auto's in de boordcomputer data bewaard wordt? Of is dit echt iets van auto's van de afgelopen jaren?

Pwillemse78 likes this.
  18. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    In nieuwe auto's is het heel gemakkelijk geworden om dit soort gegevens uit te lezen uit een daarvoor verplichte centrale boordcomputer.

Maar ook in wat oudere auto's zonder zo'n systeem kan veel worden uitgelezen na een ongeluk. Ik heb wel eens gelezen dat de politie bijvoorbeeld de snelheid voorafgaand aan het ongeluk haalde uit de airbag- en ABS-systemen die in die wat oudere auto ook de snelheid vastlegden.

Ik ben het er verder mee eens dat het niet geheel onredelijk lijkt wanneer de verzekeraar niet betaalt als er roekeloos is gereden want iedereen weet denk ik wel dat dat als mogelijke uitsluitingsgrond in de polisvoorwaarden staat, maar het moet dan vind ik wel een beetje transparant zijn wanneer dat dan het geval is zodat je weet waar je aan toe bent en niet aan willekeur bent overgeleverd. Ik dacht ook dat in de meeste gevallen waarbij er te hard is gereden de verzekeraars wel betaalden. Misschien dat ze dat na dit vonnis, zeker als dit nog bij een hogere rechter bekrachtigd zou worden, in de toekomst anders gaan doen.

Pwillemse78 likes this.
  19. Ferryducati

Jun 3, 2015
    610
    Gegevens worden ( soms) opgeslagen bij auto’s van ongeveer de laatste 10 jaar. In de 16 jaar dat ik diagnoseapparatuur verkocht ben ik eens uitgeprobeerd door de verkeersongevallendienst, die hier in 2011 onderzoek naar deed. Maar dat zat niet in de auto opgeslagen, en was derhalve ook niet uit te lezen. Wanneer er tijdens een ongeval bijvoorbeeld een draagarm van de auto afgerukt was, zat er zeker een storing in het ABS systeem. Maar onzichtbaar was of dat de storing voorafgaande aan het ongeval aanwezig was. Dus was een technisch mankement dan ook niet te bewijzen. Op dit moment hebben sommige merken een soort van blackbox ingebouwd, maar die slaat om privacy redenen maar beperkte data op. En dat heeft in de autoindustrie al voor veel discussies gezorgd.

Pwillemse78 and saviola9 like this.
  20. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Interessant dat ze je daarvoor benaderden.

Volgens mij is het vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto's om een soort van zwarte doos te hebben waar de essentiële gegevens over bijvoorbeeld snelheid wel uit te halen zullen zijn.

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoelde met de enorme hoeveelheid details die ze uit in dit geval de airbagmodule bij een oudere auto kennelijk (soms?) kunnen halen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBGEL:2022:1896

De relevante tekst hieruit is:

"De Mercedes was voorzien van een airbagmodule (hierna: ACM). De ACM is uitgelezen en daaruit zijn de volgende gegevens opgeslagen:
    - vijf seconden voorafgaand aan het ongeval bevond de Mercedes-Benz zich volgens de
    gegevens uit de airbagmodule op zo’n 167 meter van de plaats van de botsing. Het voertuig kwam van een rotonde, van de Lunterseweg met de Doesburgerdijk en de Kernhemseweg, die net buiten de bebouwde kom van Ede lag. Vanaf deze rotonde was het ruwweg 400 meter tot aan dit punt. In deze 400 meter was de snelheid van de Mercedes-Benz opgelopen naar 123 km/uur. Uit deze gegevens kan blijken dat de bestuurder van de Mercedes-Benz vrij fors geaccelereerd had;
    - tot drie seconden voorafgaand aan het ongeval reed de bestuurder 123 a 124 km/uur. In deze tijd werd het gaspedaal van het voertuig los gelaten;
    - de snelheid daalde tussen de 3 en de 1 seconde voorafgaand aan het ongeval in lichte mate tot 116 km/uur. Hierbij werd het rempedaal van het voertuig bediend;
    - een halve seconde voor het ongeval bedroeg de snelheid 113 km/uur. Bij het ongeval werd een snelheid van 105 km/uur vastgelegd. Hierbij werd het rempedaal bediend en was er sprake van een stuuruitslag die van + 44 naar +130 graden ging;
    - zowel het anti blokkeersysteem (ABS) als stabiliteitsysteem (ESP) waren voorafgaand aan het ongeval niet actief.

Hieruit is gebleken dat de bestuurder van de Mercedes-Benz voorafgaand aan het ongeval geen daadwerkelijke noodremming had uitgevoerd. Ook werd niet geregistreerd dat het voertuig dusdanig hard naar rechts gestuurd werd dat het elektronische stabiliteitssysteem ingeschakeld werd omdat het voertuig in een slip dreigde te raken. De reden waarom de bestuurder van de Mercedes-Benz zich, ondanks een stuurbeweging naar rechts, op het moment van de botsing op de weghelft bestemd voor het tegemoet komende verkeer bevond, is uit onderzoek niet gebleken. Wel bleek dat hij de bocht naderde met een snelheid die ver boven de maximum toegestane snelheid van 80 km/uur lag. Ook bleek dat hij nauwelijks afgeremd had voor de bocht."

Ik weet niet hoe oud deze Mercedes was maar het betreft een ongeluk uit 2021

21. Ferryducati

Jun 3, 2015
    610
    Klopt helemaal Chris.
    Maar destijds was de politie ook nog zoekende naar de juiste apparatuur, tegenwoordig zit het inderdaad in veel modellen in. Een verplichting is mij niet bekend, maar de EU regelgeving is dan ook amper bij te houden!

En zelfs ooit door de RDW uitgenodigd om te controleren of bij import auto’s alle ECU’s wel bij elkaar hoorden, daar werdt nogal eens mee gerotzooid door louche handelaren. Dan zag je in de instrumenten een andere tellerstand dan in de motor ECU!!!

22. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    749
    Full Name:
    Jeroen
    Mijn comment was een beetje kort door de bocht wellicht, maar we wonen in nederland, dus is een kwestie van tijd dat ze deze ruling gaan gebruiken waarom ze niet uitbetalen als je met 20 te hard ofzo op de snelweg een ongeluk maakt, zijn en blijven verzekeringsbedrijven die alles zullen proberen om niet te hoeven uitkeren.

23. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,160
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik heb een aantal weken geleden een nieuw karretje gekocht (de zwarte Performante Spyder)

Image Unavailable, Please Login

Ik heb een bedrijfje ingeschakeld die de auto naar Nederland heeft gehaald en de import bij de RDW regelt, maar die doet niet de berekening van het toepasselijke rest BPM-bedrag dat nog moet worden afgedragen.

Als ik kijk naar wat als toepasselijke (rest-)BPM moet worden opgegeven dan kom ik via de standaard rekentools die je via internet ziet en via de site van de belastingdienst zelf op hogere bedragen dan dat ik zie als bedragen die in het RDW-register staan als BPM-bedragen bij Nederlandse Performante Spyders.

Via de site van de belastingdienst en de standaard-rekentools die ik heb gezien, word je telkens naar het BPM-bedrag gestuurd uit het tijdvak van de oorspronkelijke ingebruikname. Dat is dus EUR 96.529,- BPM voor een begin 2020-auto, of EUR 95.445,- voor een 2019-auto, wat aanzienlijk hoger is dan dat van alle Performante Spyders die ik heb kunnen vinden in het RDW-register.

Op diverse sites heb ik gelezen dat je voor de BPM-berekening ook kunt uitgaan van laatste (huidige) tarieventabel en ook die van alle tussenliggende periodes, en dat je dan de meest gunstige kunt kiezen. De laatste Spyder die uit het bovenstaande rijtje op Nederlands kenteken is gezet in maart 2019, heeft ook als BPM-bedrag de waarde die is berekend volgens de tabel die gold in de tweede helft van 2020 (terwijl het een auto van 2019 betreft). De andere BPM-bedragen in het RDW-register kan ik niet ergens aan koppelen.

Weet iemand of dat klopt of hoe anders de BPM kan worden berekend?

Alle genoemde bedragen zijn uiteraard voor aftrek van de toepasselijke leeftijdskorting van ongeveer 65%.

pterps and Melvok like this.
  24. 348holland

348holland Formula 3

Dec 11, 2005
    2,196
    The Netherlands
    #93349 348holland, Mar 31, 2025
    Last edited: Mar 31, 2025
    Bel even met Nico, hij doet dit al vele jaren. Was twee weken geleden nog bij hem en had juist die dag een huracan ingevoerd.

Over GlobalCar – GLobalCar

Super mooi ding trouwens! Die rode stiksels in het interieur zijn een mooi contrast. Veel plezier ermee. Geweldige combo.

25. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    108
    Full Name:
    Scott
    Wat een fantastische auto Chris, gefeliciteerd! Voor mij toch wel één van de mooiste Lambo's van de afgelopen jaren. Meest bizarre vind ik nog dat de Huracan Perf al in 2017 uitgebracht werd. 8 jaar oud, maar dat zie je nergens aan af.
    Veel veilige (en mooie) kilometers gewenst!

Share This Page