Nieuw op dit forum / Mag ik mij even voorstellen ? (niet voor ééndagsvliegjes) | Page 87 | FerrariChat

Nieuw op dit forum / Mag ik mij even voorstellen ? (niet voor ééndagsvliegjes)

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Ferenzo 430, Aug 29, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Die van mij is vroeger geproduceerd en heeft wel al de rode plenum met QV vermelding.
    SN : 042989
    Year : 1982 December
    Model : Mondial QV 3,0
    Color : Tour de France Blu

    Image Unavailable, Please Login

    Dus in hoeverre Ferrari zijn stock heeft opgebruikt is mij een raadsel. Swiss en US geleverde mondials QV hadden ook lange tijd zwarte plenums na 1982.
     
    MrDino308GT4 and Car_Couture_NL like this.
  2. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Over “oude” stock bij Ferrari gesproken. Bij de 328 is dat ook geweest. Er zijn modellen waarbij de bediening van portier (binnen) onder de deur-handgreep zitten (onzichtbaar zoals in de 308 toegepast). Later is dat gewijzigd naar een handel aan het einde van de arm steun die wel in het zicht is. gekke is alleen dat ik een mid ‘87 chassis nummer had en 328’s tegen kwam met een later/hoger nummer die nog wel de “verborgen” handel hadden zoals in de 308.
    heel apart.
     
  3. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Gefeliciteerd met de mooie Mondial! Het zijn fijn rijdende en bijhoorlijk betrouwbare auto's. Er is veel documentatie beschikbaar en er is bovendien veel kennis in de Mondial sectie. Heel veel plezier met de auto!
     
    Melvok likes this.
  4. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Welkom & gefeliciteerd Wesley! Mooie combinatie! Zwart is ook niet verkeerd, maar ik ben nu eenmaal weg van een rood interieur, maar dan is er 1 smaak die ik niet mooi vind. Rode mondial met rood interieur! Ik kan er niet bij waarvoor men daar ooit voor gekozen heeft.

    Leuk man! Veilige km gewenst!

    Ps. Laat je niet misleiden door een spuitbeurt en nieuwe banden btw ;) Mijn enige (belangrijke) tip is of alle benzine slangen zijn vervangen! zo niet.. als eerste (laten) doen en eigenlijk niet meer rijden! Als Ferrari een major service heeft gedaan dan zou het in orde moeten zijn.

    Kijk even vanaf minuut 12:00
    Fuel hose replacement Ferrari Mondial 3.2 - YouTube

    En wat Fred zegt: rijden is altijd leuk! :cool:
     
  5. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Het is wat Guido zei :) wat op de plank lag werd gebruikt :) er is geen touw aan vast te knopen
     
  6. Scuderia Niels

    Scuderia Niels Karting

    Dec 31, 2020
    64
    Full Name:
    Niels
    Allereerst gefeliciteerd met je mondial, mooie specs!
    Maar ik herken me zeer in je opmerking over Porsches. Na diverse types in de afgelopen 25 jaar, van diverse klassiekere 911’jes zoals de 2.7, de 3.2, maar ook de 964, 993, GT3 en Turbo modellen was er weinig nieuws meer en wilde ik wat anders. Mijn keuze viel op de 430 Scuderia, en ik heb er geen seconde spijt van. Ik denk dat je er ook geen spijt van gaat krijgen, echter ikheb geen idee van betrouwbaarheid en daily gebruik van een Ferrari. Dit vond ik van Porsches altijd een grote plus. Maar ermee rijden, en alleen al ernaar kijken, doet je dat allemaal vergeten. wat ik ook merk is het verschil in reacties van de omgeving. Een Ferrari is toch wel wat bijzonders.
    Veel plezier ermee!
     
    MvT likes this.
  7. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Nou Niels, ik kun je verzekeren dat een F430 een zeer betrouwbare auto is na +80.000km te hebben gereden. Hij is niet ideaal voor een ritje naar de appie of bouwmarkt. Hij trekt ook best "aandacht" als je naar een klant rijdt. Die order kun je op je buik schrijven met zo'n merk/model bij aankomst.
    Dat ligt bij een P iets minder gevoelig (lees: niet ongevoelig, maar minder dan bij een Ferrari).

    Wel belangrijk is een goed/gezond exemplaar te vinden. Laatst zat ik thuis op de bank, hoorde een F430 de (doodlopende) straat in rijden. Ik sta op om effe te gaan kijken. Een rood exemplaar met groene platen en de heren stonden ernaast in de motor ruimte te kijken. Lang verhaal kort: Een belabberd exemplaar die al 6 jaar geen onderhoud had gehad, uit italie kwam met stempeltjes en handtekeningen die allen identiek (met dezelfde pen!) waren gezet. (Hoevaak zie je dat in een boekje; hetzelfde handschrift en zelfde pen over meerdere jaren?)...
    Wit poeder overal in het motor ruim (=isolatie die van de uitlaatspruitstukken komen die scheuren, zoals bekend). Achterlichten die los liggen omdat de steunen gebroken zijn. Ik vertelde de heren dat ze geluk hadden bij mij in de straat te staan en toonde ze een "echte" F430... Wel een verschil gaven ze toe. Hun exemplaar stond wel strak in de lak, daar verkeek ik me in de eerste instantie ook op toen ik eromheen liep. Maar bij nadere beschouwing toch maar aangeraden terug te rijden en in te leveren, zonder koop.

    Kortom, zijn de botten goed en laat je de F430 gezond onderhouden, geen enkel probleem. Korte ritten, lange ritten allemaal zonder incidenten.
    Wel regelmatig uitlaten, niet ophokken want dat is (niet voor Ferrari alleen) slecht voor de conditie. Je mag er best "stevig" mee rijden maar doe dat als alles netjes warm is. Ik durf echt tegen de rev limiter te komen. Niet elke rit maar zo af en toe is dat in een tunnel een genot en helemaal niet slecht.

    De "nieuwe" generatie motoren met turbo (dit heb ik van de wizzard) komen allemaal met ademhaling problemen binnen. De toeren zijn vanwege milieu zo "geknepen" en de programmering van schakelen zo kort op elkaar volgend, dat de kanalen verstoppen. Iets wat je ook bij andere merken met turbo's ziet zoals BMW. De kanalen (inlaat/uitlaat) moeten worden gereinigd na 30.000km. Een kostbaar grapje (weet de prijzen niet) begreep ik en te voorkomen door zo af en toe effe flink te gummen.

    Dat is iets wat je op een F430 niet tegenkomt, hangt lekker aan het gas en daagt je uit. Blok is oersterk en heeft voldoende koppel onderin (meer dan de 360) om met lage toeren weg te rijden (dat komt de levensduur van de koppeling ten goede). Verbruik is acceptabel voor daily maar heilig is het ook niet, 1:7 is haalbaar en als je je best doet kan 1:9 ook nog (=lange afstanden).
    Wel het chassis in de gaten houden qua ophanging, bussen en stangen willen best wel hard gaan met al die rotonde en drempels hier in NL.
    Bij mij al 3x vervangen in afgelopen 80.000km. Dat is fors maar niet echt een probleem.
    Tegenwoordig zet ik de manettino op "rain" bij klinkerwegen/binnen bebouwde kom. (Uitlaat kleppen laat ik open staan, voor het geluid want als je rain inschakeld gaan die dicht). Met "rain" stuitert de ophanging minder en krijgen de bussen minder op hun ... Zodra ik weer glad asfalt heb ga ik naar "sport" of als er een uitdagend stukkie komt "race". Het karakter veranderd echt met die standen, probeer het maar een tijdje uit en je voelt de verschillen duidelijk. In Italie rij ik binnendoor altijd in "rain" vanwege de slecht kwaliteit asfalt en op de strada in "race" :p Dat waarderen de italianen wel kan ik je verzekeren :D
     
    Harry-SZ likes this.
  8. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ik had daar nog nooit van gehoord. Bij 308 QV's is dit bv. volgens mij ook niet het geval.

    Altijd leuk zulke gekkigheden:
    https://www.ferrarichat.com/forum/threads/mondial-qv-years-and-identification.570980/

    Mooie Mondial trouwens! hele mooie kleurencombinatie.
     
  9. VetroresinaNL

    VetroresinaNL Formula 3
    BANNED

    Oct 25, 2012
    1,917
    The Netherlands
    Full Name:
    Vetroresina
    Mooier worden ze niet! Prachtig!
     
    Car_Couture_NL likes this.
  10. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Ik geloof het antwoord te kennen. Als je ziet op deze foto hoe de motoren werden gestockeerd ! Dan zullen de andere onderdelen ook wel op dezelfde manier in stock hebben gelegen. De motor (die van 2 jaar geleden) kan pas bereikt worden als die van gisteren en eergisteren opgebruikt zijn. :confused:

    Image Unavailable, Please Login
     
    Jonkheer, Car_Couture_NL and omd78 like this.
  11. Carlos007

    Carlos007 Karting

    Dec 27, 2021
    65
    Klundert - Netherlands
    Full Name:
    Carlos Gallardo
    Beste Ferrari liefhebbers,

    Na heel veel jaren er over dromen, verhuisd om een huis te kopen met een grote garage is dan toch het moment gekomen.
    Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Ferrari Testarossa '86 monospecchio - monodado and still dreaming :)
     
    Lieven Engelbeen, Melvok, MvT and 6 others like this.
  12. Nasa1990

    Nasa1990 Karting

    Sep 18, 2019
    130
    Belgium
    Full Name:
    Gillian
    Welkom! Post gerust wat foto's hier! :D
     
  13. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Welkom hier en graag foto's van de TR idd!
     
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Welkom! Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.

    Ik heb zelf een (rode) 512TR dus snap wel waarom je voor een TR hebt gekozen als eerste Ferrari:)
     
    Melvok likes this.
  15. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
  16. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Kijk! één van mijn favorieten! 37-HT-FK toevallig? Gefeliciteerd en veel veilige km gewenst!
     
  17. Carlos007

    Carlos007 Karting

    Dec 27, 2021
    65
    Klundert - Netherlands
    Full Name:
    Carlos Gallardo
    Bedankt allemaal voor jullie gastvrijheid.
    Ik zal binnenkort wat foto's plaatsten.
    Het is inderdaad mijn eerste Ferrarimaarja, waar moet je mee starten als je in deze wereld stapt.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit de nostalgische serie :) zonder hulp elektronica
    Het is niet de 37-HT-FK, wel een mooie ook.

    Ik kan niet wachten op het voorjaar om jullie is te ontmoeten met als dat moois :))
     
    MvT likes this.
  18. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    En die waren al schaars voor een EU model :) Originele EU lensen voor een 348 of Mondial zijn er gewoon niet meer op wat enkele na.

    Ik weet niet hoe steady je voet nog is op 82jarige leeftijd! maar wel een geluk dat er niet meer gewonden zijn gevallen gezien de omgeving.
     
    ChrisW1 likes this.
  19. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Leuk, ben benieuwd! Vooral veel genieten al is het alleen maar kijken op een stoel in je garage ;) Onderhoud? Hoe ben je op een (en deze) Testarossa gekomen, je zoektocht? Dat is voor de meeste toch wel een tocht van weken/maanden en soms jaren.
     
    Herman Ronald likes this.
  20. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    Me TOO ! :)

    Mar hij is wel weer weg ....
     
  21. Carlos007

    Carlos007 Karting

    Dec 27, 2021
    65
    Klundert - Netherlands
    Full Name:
    Carlos Gallardo
    Ook voor mij is het een lang proces geweest om er naar toe te leven.
    Ik ben heeeeeel lang geleden begonnen met een poster tegen de muur en kort daarna een spaarpot gekocht.
    In tussentijd gereden met een TT Roadster Q 3.2
    Recentelijk verhuisd naar een huis met dubbele garage en dan nu eindelijk de testarossa.
    Zelf zit ik in de elektronica en verbrandingsmotoren (hybride generator systemen) en is techniek mijn passie.
    In tegenstelling tot andere liefhebbers zocht ik niet naar een versie die van showroom naar showroom gaat.
    Ik had wel de wens voor een monospecchio en monodado met onderhoud historie en er mocht werk aanzitten.
    Dan hoef je er maar 1 tegen te komen....
     
    MvT, ChrisW1 and Herman Ronald like this.
  22. Carlos007

    Carlos007 Karting

    Dec 27, 2021
    65
    Klundert - Netherlands
    Full Name:
    Carlos Gallardo
    Ow, vertel eens waarom hij nu weg is?
     
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,117
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    De 512TR werd opgevolgd door de 458 en dat vindt ik nog steeds een verstandige keuze.

    Mocht je ooit iets zoeken over techniek, documentatie oid, laat horen ...
     
  24. Carlos007

    Carlos007 Karting

    Dec 27, 2021
    65
    Klundert - Netherlands
    Full Name:
    Carlos Gallardo
    Altijd goed om te weten, bedankt voor het aanbod.

    Wat adviseerd je voor brandstof?
    95 - 98 - E10?
     
  25. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    98 of octane 100. absoluut geen E10 en eigenlijk ook geen 95 (E5),tenzij het echt noodgedwongen is tijdens een reis door Europa bijv. en dan maar een paar liter, daarna snel weer mengen met 98/100 en leegrijden) Neem dan even een 5 liter tankje mee, want de benzine meters zijn niet zo nauwkeurig van die oude modellen :p

    Er is echt maar een handje vol Ferrari's na productie jaar 2005 E10 aankunnen

    Zie hier: Mantel benzinepomp van een 550 helemaal weg... Dit gebeurt ook met E5 (duurt alleen wat langer)

    Image Unavailable, Please Login Image Unavailable, Please Login
     
    Carlos007 likes this.

Share This Page