project 328 | FerrariChat

project 328

Discussion in 'Holland/Belgium' started by st@ven, Nov 4, 2008.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    Nadat ik ook afgelopen zondag toch weer wat olielekkage heb geconstateerd ben ik tot het besluit gekomen de komende maanden de tijd te gaan doden met het uitbouwen van de motor.
    Zeker nadat ik vandaag een verhaal heb gelezen van een vergelijkbaar geval waarbij de olielekkage zorgde voor een brandje on de klep....

Doel is uiteraard de olielekkage op te sporen en te verhelpen. Daarnaast doe ik dan gelijk de reeds geplande vernieuwing van de distributie en ga ik de motor visueel nog even onder handen nemen. Wellicht kom ik nog wat meer tegen...

't Wordt toch winter dus is een mooie klus dacht ik.

Start vd werkzaamheden gepland na 18/11. Op deze dag wordt namelijk de gele 308 gekeurd. Als deze keuring zonder problemen verloopt dan gaat direct daarna de rode onder het mes.

Ik zal hier het nodige fotomateriaal posten.

Uiteraard zijn tip en adviezen natuurlijk van harte welkom

2. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ik kijk (met bovengemiddelde interesse) uit naar je (foto)verslag Steven!!!

Hans

3. Franc308

Franc308 F1 Rookie

Sep 23, 2006
    3,276
    Netherlands
    Full Name:
    Franc
    Ik ook!
    Veel fotos graag en veel uitleg wat je doet.
    Succes!

4. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Moedig besluit steven, ben erg benieuwd en kijk uit naar je fotoverslag!

5. zanti70

zanti70 F1 Veteran

Dec 9, 2003
    5,268
    Netherlands
    Full Name:
    Bob
    +1

6. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Oke super! Dat vind ik altijd de mooiste draadjes!
    Graag veel foto's!

7. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #7 st@ven, Dec 14, 2008
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Nu dan echt begonnen.

Allereerst de uitlaatdemper. Was goed te doen , geen erg verroeste bouten.
    Vervolgens de tussenpijpen. Dit werd al minder
    De korte ging nog redelijk gemakkelijk maar de lange was erg dwars..
    Vanochtend dus nog eens geprobeerd. En jawel hoor, na een goede nacht slapen gaat alles beter. Na 15 minuten was ik toch de baas!

Daarna de achterste hitteschilden. Wat een gepruts. De grote onder de einddemper ging met gemak, de kleine die de warmte van het achterste spruitstuk in bedwang houdt wilde uiteindelijk pas met een beetje geweld.
    Daarna het spruitstuk zelf. Makkie. De moeren zaten niet echt vast en de algemene toestand is eigelijk verbazingwekkend goed te noemen. Eigelijk geen roest. Niet op het spruitstuk en niet op de moeren.

Vervolgens een klus met ervaring: de aandrijfassen. Ook hier eigelijk geen problemen. Geen kapot gedraaide boutkoppen en alhoewel ze ook hier (net als bij de Gele 308 eerruugg vast zaten ging het toch best goed. Niet in de laatste plaats door het sleutelen zo op de brug.
    Wat een uitkomst is dat toch!

Daarna aan beide kanten de binnenschermen losgehaald en aan de linkerzijde de buis vd oliekoeler.
    Rechts de benzine aan- en afvoerleiding losgemaakt, en de injectie unit losgezet. Daarna zoveel mogelijk de voorkant van het blok kaal gemaakt. Wel nog even behoorlijk geworsteld met de aircopomp maar uiteindelijk alles goed gekomen. Hij hangt mooi aan de kant nu.

Nu genoeg voor vandaag. Morgenavond verder met het voorste uitlaatspruitstuk. De twee meest slecht bereikbare moeren van deze heb ik echter vandaag al gedaan.

Daarna eens van boven gaan kijken. Bedrading en leidingen losmaken en dan ben ik aardig op weg. Ik denk dat ik voor het weekend de motor er zo wel uit heb. ….

Foto’s (beperkt deel, ik heb er tientallen gemaakt)
    1 Recht van achter. Uitlaatdemper, hitteschilden en spruitstuk zij al weg.
    2 rechterzijkant. Blok zoveel mogelijk gestript en aircopomp uit de weg gehangen
    3 alle onderdelen netjes met bijbehorend klein spul
    4 mijn manier van identificeren. Doe ik voor alle verbindingen. Werkt goed!

Ervaringen zo het eerste weekend:
    Alles gaat eigelijk gesmeerd. Meest opvallende is de staat van alles. Geen enkele roestige moer of bout gevonden. 80% van dit spul lijkt “gisteren” geplaatst. Ook het subframe en aanhangende zaken vertonen echt geen enkel gebruiksspoor..
    Image Unavailable, Please Login

8. omd78

omd78 F1 World Champ

Dec 26, 2005
    13,242
    Breda, Netherlands
    Full Name:
    Martin
    Mooi project Steven, succes!

9. SoCCieBon

SoCCieBon F1 Rookie

Sep 8, 2008
    4,915
    Europe
    Full Name:
    Marc
    Ik zie hier een ervaringsdeskundige. Dit doe je niet voor het eerst! Is dit alleen hobby of heb je ook een profesionele achtergrond? Ziet er namelijk erg gestructureerd uit. Het is duidelijk dat je weet waar je mee bezig bent. Erg leuk om te volgen!

10. pterps

pterps F1 Veteran

Aug 18, 2006
    6,993
    Netherlands, Zwolle
    Full Name:
    Peter
    Degelijke werkwijze St@ven, ik vind het erg moedig dat je het zelf zo aan gaat pakken, ben benieuwd naar je ervaringen. Bedankt iig voor de eerste update.

11. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ziet er goed uit! Grappig ook om de overeenkomsten en de verschillen te zien tussen een GT4 en een 328... Jouw frame zit net even wat handiger en steviger inelkaar dan de mijne. Met name de tussenbalken, daar waar de motor op rust, zien er bij jou 3x zo stevig uit als bij mij. En ook de verticale balken naar de bovenkant van de A-armen zijn bij de 328 net even wat subtieler uitgevoerd dan bij een GT4.

Succes!!

Geen voortgang bij mij gisteren helaas.... m'n kleine neefje werd 's middags gedoopt, en ik mocht van Ivonne vooraf niet nog een keer onder de verf thuiskomen.... ;)

Oh, en zo'n brug is echt ideaal he?

12. -Michel-

-Michel- Formula 3

Feb 20, 2007
    1,622
    Delft
    Full Name:
    Michel
    Altijd leuk dit soort projecten! Succes!

13. BartCCC

BartCCC Formula Junior

Sep 27, 2008
    765
    Valkenburg (Lb)
    Full Name:
    Bart
    Interessant topic, deze ga ik met veel belangstelling volgen ;)
    Goed idee ook om die verbindingen te markeren met gekleurde ty-raps !

Ben net als Marc ook benieuwd of je enige professionele achtergrond hebt, of slechts gewapend met een technische gids de doppenset erbij hebt gepakt en aan het sleutelen bent gegaan. Toch best een flink blokje met alle componenten en niet iets waar je geheel zonder ervaring aan begint lijkt me. Veel succes en post snel updates !!

14. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Ach... soms moet je dingen gewoon DOEN in plaats van je te concentreren op je eigen tekortkomingen. Nietwaar Steven?

Volgens mij bestaat er ook niet handig en onhandig. Alleen ervaren en onervaren. En dat heeft dan weer te maken met je mentale instelling. Als je iets nog nooit gedaan hebt kan je dat zien als een reden om het ook niet te doen, of als een reden om het juist WEL te doen...

Toen ik 14 was bouwde ik mijn eerste surfplank. Op m'n 15e runde ik een aardig succesvol zeilmakerijtje. Met 17 haalde mijn Puch Maxi inmiddels 110 km/uur. Op m'n 27e begon ik een vliegtuig te bouwen. Toen ik 36 was begon ik aan een tweede. Die zijn nu allebei af. 1000 klussen in huis hadden we inmiddels ook gehad. Plus het nodige geklooi aan auto's. En na dit alles is het pakken van een slijptol om wat boutjes onder een F lost te maken opeens niet zo eng meer.

Ergens heb ik zo'n vermoeden dat Steven minstens een soortgelijk lijstje op kan lepelen.

Just do it.... ;)

15. Marbella

Marbella Formula 3

Aug 27, 2007
    1,890
    Marbella
    Full Name:
    Dirk
    Hans,

100% gelijk, er bestaat natuurlijk wel linkshandig en rechtshandig :) Maar wel knap dat jullie lekker durven sleutelen hoor.
    Maar 't is nou niet zo dat iedereen zomaar alles kan . Je kan het wel leren en proberen, maar dat maakt je nog geen echte klusser . 't is namelijk niet omdat ik tennisles volg dat ik nou een tweede Nadal word. :D
    Ik ben ook niet te beroerd om in huis wat te doen, maar sommige dingen denk ik toch : schoenmaker blijf bij je leest.
    En dan heb ik het bv over badkamertegeltjes zetten ofzo. Die zou ik dan al laten vallen voor ze uberhaupt tegen de muur hangen.
    Vloeren en tegels, dat is echt hartstikke vakwerk , en zelfs (spaanse, dat dan weer wel ) proffessionele vloerders, kunnen het niet perfect.
    Als ik een knikker kwijt ben ligt die namelijk altijd in't zelfde hoekje :D

Ik was als kind een krak in Mecano en fisher-price bouwdingen, maar das ondertussen toch weer 35 jaar geleden. Dus ik volg deze threads ook met veel plezier en wie weet kan ik nog wat leren.

Succes met de projecten ! ;)

16. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Mee eens Dirk. Maar de meeste dingen blijven een kwestie van oefenen. En gaandeweg kom je er dan achter dat er dingen zijn die je beter liggen dan andere. Ik ben niet goed in plamuren. Tientallen semi-gelukte pogingen verder heb ik geconcludeerd dat ik het het niet waard vind om daar nog heel veel tijd in te steken. Dan leer ik liever lassen of zo. Het tegelzetten heb ik in huis ook uitbesteed. Gewoon omdat het voor mij de learning curve niet waard is. Succes is een keuze, en ik kies ervoor om niet succesvol te zijn in plamuren en tegelzetten :)

Oh, en ik ambieer ook geen tenniscarrière :D

Maar goed, dit is Steven's draadje. Tijd voor mij om m'n mond te houden hier....

17. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #17 st@ven, Dec 15, 2008
    Last edited: Dec 15, 2008
    Ja Dirk en Hans,
    Jullie beide hebben denk ik een beetje gelijk.
    enerszijds is het denk ik een stukje aanleg en interesse, daarnaast ook gewoon doen. Maar het doen is natuurlijk een stuk leuker als je geinteresseerd bent....

Dan nog even een update-je

vanavond natuurlijk toch nog weer het nodige gedaan.

Veelal het op de foto zetten van kabels en hun positie en het losmaken ervan.
    Daarnaast de motor los op de steunen gezet en het voorste uitlaatspruitstuk losgemaakt. Eruit halen vn dit spruitstuk doe/kan ik gelijk met het omhooghalen van de motor straks.

Daarnaast de schakelstang en koppelingskabel losgemaakt en nog een waterleiding gedemonteerd. ( natte bende dus op de vloer….)

Morgen een (gedwongen, ik moet naar de school van een van de jongens) rustdag.

Wat moet er verder nog gebeuren nu:
    Vlgs mij alleen nog wat kabels, het losmaken van de oliekoeler en het verwijderen van de achterklep.

18. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Sow, dat schiet lekker op!!!

19. Dino2010

Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Hans en Grietje(OW! foutje:D) ik bedoel : en Dirk!
    Als Alex of Monza er ooit mee stoppen kunnen jullie maar best de zaak overnemen! Zoals jullie sleutelen: weergaloos!

20. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    hij is eruit!

De afgelopen dagen niet zo heel veel tijd gehad maar toch stilletjes aan nog hier en daar wat gedaan.

Vanochtend dan weer vroeg op om het af te maken. Ging eigenlijk al met al nog redelijk snel. De laatste zaken losgemaakt en besloten ook de injectie maar geheel weg te halen. Deze hoeft er denk ik niet persé vanaf maar in het kader van het schoonmaken straks gaat hij straks toch dus dan maar beter nu te doen. Uiteraard ook de achterklep nog weggehaald.

Daarna het takelen zelf. Sjorband aan de voorste cilinderbank en een stuk schuin gezet. Daarna nog een extra band om de achterste bank (hoeft vlgs. mij niet eens) voor de veiligheid.
    Dan één man aan de takel en één man sturen. Viel dus allemaal niet tegen.

Komende week vakantie maar daarna aan de slag.
    In eerste instantie natuurlijk de olielekkage verhelpen, maar daarnaast ook een stuk groot onderhoud doen. De motor is er immer nu toch uit.
    Dus naast het vervangen van allerhande keerringen ook de kleppen stellen, de distributie doen,alle filters, bougies, wellicht injectoren reinigen.
    Bovendien ga ik ook nog eens even goed kijken naar de lagers van de distributie-aandrijfrollen. Volgens mij hoor ik er nl één.

Uiteraard naast het mechanische werk nog het nodige poetsen. De motor moet straks vóór het inbouwen weer “als nieuw” zijn.

Kortom, zat werk weer de komende tijd. Heerlijk!

21. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #21 st@ven, Dec 20, 2008
  22. st@ven

st@ven F1 Rookie

Aug 4, 2008
    3,313
    Germany
    Full Name:
    Steven
    #22 st@ven, Dec 20, 2008
  23. Fumacher

Fumacher F1 Veteran

May 8, 2005
    7,998
    Roosendaal
    Full Name:
    Vu
    Steven,

Je bent echt dapper en hebt veel kennis! Bedankt voor de update. Nu kan het echte werk dus beginnen? Hou ons op de hoogte ;)

Gr.

Vu

24. Hans

Hans F1 Veteran

Feb 17, 2006
    7,734
    Hilversum, Netherlands
    Full Name:
    Hans Teijgeler
    Yeah! Goed werk! Lijkt idd allemaal nog wel mee te vallen, de hoeveelheid werk. Ik had er bij mij geen zin in, hoewel het achteraf misschien wel een stuk makkelijker was geweest om dan die balken te verven, als je er van de bovenkant ook gewoon bij kan. Lijkt bij jou niet nodig in ieder geval.

Geniet van je vakantie, en we kijken uit naar meer foto's!

25. theunissenguido

theunissenguido F1 Rookie
    Owner Silver Subscribed

Jan 21, 2004
    2,668
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Weet je al waar het olielek gesitueerd is ? Op de foto's is er niet dadelijk een olielek te zien.
    Maakt natuurlijk niet veel uit vermits je alles gaat vervangen...
    Maak je werkverslag zo uitgebreid mogelijk. Het zal anderen de moed geven om zelf ook te sleutelen.

Guido

Share This Page