Het lijkt wel -nee sterker nog, het is zo- dat mijn 328GTB beter rijdt op Shell super 98 dan op alle andere brandstoffen. Heb bijvoorbeeld Shell V-power geprobeerd, maar ook Esso super 98 en Tamoil super 98. Maar hier rijdt hij dus echt niet lekker op. Bovendien start de motor moeizamer. Is dit een bekend fenomeen? Het is in elk geval wel lastig, aangezien er bijna nergens Shell super 98 te krijgen is.
Waar haal je Shell super 98 dan? Bij de Shells die ik ken hebben ze alleen VPower en dat is minder, want dat is geen RON98 namelijk. (97 geloof ik) Daarom tank ik liever niet meer bij Shell met mijn SZ. In Duitsland is Vpower wel goed trouwens.
Ik rij ofwel op V-power (idd 97), ofwel op een cocktail van (minimaal) 50% 98 en (maximaal) 50% 95. Kan echt geen enkel verschil merken dat gerelateerd zou kunnen zijn met wat ik in de tank gooi. Nou heb ik natuurlijk geen electronische zooi aan boord, dus dat zou er iets mee te maken kunnen hebben. In theorie zou een motor middels een klop-sensor kunnen kijken bij hoeveel voorontsteking de motor gaat detoneren, en daar dan net even onder gaan zitten. Maximale voorontsteking dus. Scheelt iets in power, en dat zou je kunnen voelen. Maar of een 328 dat al doet???? Weet je zeker dat het niks met het weer te maken heeft, de luchtvochtigheid, luchttemperatuur, dag van de week of koers van de Yen? Vaak hebben dit soort constateringen ("hij rijdt beter op een mengsel van 12% V-power en de rest BP optima, met een snufje van Peter's Gulf erin, maar dan wel aan de bron in Zwolle getankt") hun oorsprong tussen de oren van de berijder.... Hans
Zit grotendeels tussen de oren idd, want 1% verschil merk je niet. Er zijn wel meetbare verschillen, maar dan vooral tussen Duitse VPower of dat spul van Aral met octaangetal 100 t.o.v. Euro95. Maar ook dan gaat het maar om een paar pk's op de rollenbank. Is ooit getest door Evo of AMS. Resultaten staan vast ook wel online ergens.
Hier wat leesvoer : http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=601&featureid=143&pageid=272 Vooral bij turbo-motoren zijn er wat verschillen. Maar die schijnen ook meer voordeel te hebben van een hoger octaangetal. En BP claimt tot 10% extra power met hun Ultimate 102. http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=16229 Maar dat is wel duur spul.
Feitelijk komt het er op neer dat je met een hoger octaangetal een hogere klopvastheid in handen hebt. En die kan je dan weer gebruiken om met meer voorontsteking te werken, hetgeen vaak tot performance winst leidt. Turbomotoren zitten sowieso door de hogere drukken al een stuk dichter tegen het pingelen aan en worden dan ook meestal met minder voorontsteking geleverd dan hun normaal ademende broeders. Het is juist daar dat een flink hoger octaangetal dus zal helpen. Dan moet je echter wel een motor hebben die actief de grenzen op gaat zoeken (ofwel net zo lang vervroegen totdat pingelen gedetecteerd wordt middels een speciaal hiervoor gemonteerde sensor). Doe je dat niet, dan heb je ook geen bal aan hogere octaangetallen dan het minimaal nodige voor de instellingen van je motor. Ofwel je rijdt dan altijd met die hoge octaangetallen en past daarop je ontsteking aan (vandaar de 98 eis van 308 motoren, die het op basis van hun compressie ratio niet nodig zouden moeten hebben), ofwel je laat je motor lekker op veilig staan (95) en profiteert er niet van wanneer er wat beters in je tank zit. Hans
Ik tank altijd 98 benzine. Op VPower rijd hij voor geen meter, langzamere respons op gas geven en lagere performance. Afgelopen jaar in Italië VPower 100 getankt, dat was een merkbaar voordeel t.o.v. de 98, hij hangt beter aan het gas en lijkt ook ietsje meer vermogen te hebben, en bovendien ligt het verbruik ietsje lager. Ooit heb ik in Frankrijk noodgedwongen 95 getankt, en gek genoeg geen verschil met 98 gemerkt.
Hans, bij het Gulf station in Almere Haven kan je Gulf Challenger 100 krijgen. (plus een aantal andere Gulf stations in den Lande). Filmpje van Fifth gear: http://nl.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI
Bij ons in Essen zit nog een Shell stationnetje waar ze geen V-power maar wel super 98 hebben. Maar dat is de enige in de wijde omgeving volgens mij, ander nadeel is dat niet altijd open is. Maar het is echt een duidelijk verschil. Ik twijfel echter of het te maken heeft met octaangetal of met iets anders. Want met Esso super 98 rijdt hij ook niet zo goed. De grootste verschillen: -Met Shell super 98 start hij veel beter en veel sneller (met andere brandstof start hij nooit de eerste keer; dan moet ik het altijd 2 of 3 keer proberen) -Met Shell super 98 pakt het toerental in de 2e en 3e versnelling heel soepel op vanaf stationair. Met andere brandstof begint hij dan eerst wat te horten en stoten en pakt dan op. Lijkt me toch sterk dat dit iets is wat tussen mijn oren zit !? Het lijkt wel alsof de eerste eigenaar 20 jaar op Shell super98 heeft gereden en dat de motor daarop is ingelopen of zo.