Beste mede liefhebbers, Ik ben Mark 31 jaar en wil graag een F430 F1 gaan kopen. Ik ben opzoek naar tips en adviezen waar ik goed op moet letten. Alvast bedankt. Mark
Hoi Mark, Welkom op Fchat! Voor zover ik weet zijn er niet heel veel Nederlandse F430 eigenaren op dit gedeelte van het forum. Je kan het beste in de 360/430 section gaan lezen en zoeken naar aankooptips: http://www.ferrarichat.com/forum/forumdisplay.php?f=58 Ik kan je in elk geval Forza Service in Oss aanraden. Alex heeft een paar mooie F430's te koop staan, oa een prachtige zwarte Spider met zwart interieur en sportstoelen. Ook een grijze Spider met bordeaux interieur en grijze Coupe met beige lederen bekleding. Ik heb ze gister nog staan bewonderen Als je je F430 niet bij Kroymans.nl, Forzaservice.nl of Munsterhuissportscars.nl koopt, zou ik in elk geval wel een aankoopkeuring doen als ik jou was. Hou er ook rekening mee dat de goedkoopste Ferrari vaak niet goedkoop is. Je zit zo aan een onderhoudsbeurt van €10k als er wat achterstallig onderhoud is. Succes met de zoektocht!
Dag Mark en welkom op dit forum natuurlijk. Zoals hierboven al vermeld kan je wat betreft specifieke info over de F430 vooral terecht in de daarvoor voorziene internationale secties waar een schat aan informatie en ervaringen te vinden is. Ben je eigenlijk afkomstig uit Nederland of België? In het eerste geval heb je de belangrijkste tips al gekregen. In België is autobedrijf Monza in Sint Martens Latem zowat DE referentie. Echt een zaak met vakkennis en klantvriendelijkheid waar je steeds goed ontvangen zal worden. Ook zij hebben momenteel verschillende F430's in de aanbieding (zowel coupé als spider). Succes met de zoektocht. Alexander
Welkom Mark, succes met je zoektocht! Met behulp van bovenstaande adviezen en adressen moet je al de nodige informatie kunnen inwinnen!
Hallo Mark, je zou ook eens kunnen kijken naar een mooie 430 in Dld.... Als je niks in hebt te ruilen kun je zelfs van deze prijzen nog wel iets afsnoepen of een grote beurt bedingen ... Natuurlijk komt er nog wat bij voor de Fiscus, maar vergelijk de prijzen maar eens .... Velen gingen jou op deze wijze voor .... Succes met zoeken...
In Italië staan een aantal voor zo'n 70K te koop. F1 uit 2006 met 41.000km voor 65K o.a. Minder km's is iets duurder, nieuwer en spider ook iets duurder.
Vraag ook altijd om het uitlezen van de ECU's ... daarbij wordt o.a. aangegeven hoe ver de koppeling versleten is. Vraag wel of dat kosteloos is ... (zou zo moeten zijn)... Kunnen ze zo, in 5 minuten voor je doen. Willen ze dat niet, dan zou je je eigen conclusies kunnen trekken. Dat uitlezen kan jou behoeden voor heel grote kosten ..... Image Unavailable, Please Login
Ik denk dat Smeets eerst zelf nog maar even door de bocht moet komen. Het is tenslotte zijn eerste post.
Ja, als het Mart zelf is (ipv Mark), dan past hij niet eens in een F430. Althans niet met die dikke truien. ;-)
hallo allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties en tips. Uitlezing van de ECU is een zeer goed idee ik zal dit zeker aangeven. Inmiddels heb ik een mooi exemplaar in Italie gevonden en de eigenaar heeft al akkoord gegeven voor een keuring bij ferrari. Onderstaand de gegevens van mijn contactpersoon in Italie: Ferrari van 74000 euro met 35000 km. 1e eigenaar. ( 78 jaar ). Koppeling 75%. Steenslag motorkap en bumper. Carbon remmen, sportuitlaat, daytona stoelen, banden zgan. Circa 4 beurten gehad. Zie onderstaande link: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=mbbkk2t3uocb&pr=0 Wat denken jullie? Grtz. mark
Carbon remmen is leuk voor in de kroeg, maar ik zou dat niet willen. Nieuwe blokken en schijven kost je zo 10K. (Hier komen zelfs bedragen van 20K voorbij.) Goed stalen spul, remt net zo hard en is vele malen goedkoper. Tevens minder kans op scheuren etc. Erg leuke auto lijkt het op de foto's! F430 is erg gaaf! Koppeling 75% is niet verkeerd bij die km-stand volgens mij.
Zou ook kunnen zijn dat de verwende kleinzoon de auto heeft gereden op naam van zijn Opa. Als je een leek bent in deze wereld, ga dan gewoon naar Kroy of Forza, betaal je misschien wel voor je gevoel iets meer, maar dan heb je geen kans om in keer klaar te zijn met een Ferrari, want als het toch toevallig niet helemaal klopt in Italie ben je echt de pineut. Oppassen in Italie met gefinancieerde auto's , als je de auto wilt keuren in NL , blijkt er nog steeds iets open te staan in Italie. Als je toevallig een auto in NL tegenkomt zijn Kroy of Forza ook de adres voor aankoopkeuring. Kom je uit Belgie FMA of Monza.
Hij ziet er mooi uit, er komt nog iets minder dan 11.000,- aan BPM bij dus hou daar rekening mee. Trouwens het idee van die kreamische schijven is toch juist dat ze niet of minder hard slijten, en dus niet snel vervangen hoeven worden?
Het probleem is niet het slijten van de schijven, maar jantje onhandig het wiel laat stuiteren bij het fahalen op de schijf, heb je toch een probleem, en het is niet de eerste maal dat dit voorkomt.
Als je nooit een risico neemt is het leven ook maar saai he? Moet jij toch kunnen beamen, Onno. Als ik ooit een Ferrari koop dan koop ik die ook echt niet bij Kroymans iig, maar liever met 25% korting particulier. Evt in Duitsland of Italië, want groter aanbod en lagere prijzen. Maar dat zal dan ook geen modern ding zijn met computers etc, maar een echte auto waar je aan kunt zien of meten hoe alles erbij ligt/staat. Dan is het risico ook kleiner. Een F430 is idd al een iets ander verhaal, want dat is een behoorlijk moderne auto al. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. En ook bij een dealer als Kroymans wordt niet alles gedekt door de garantie hoor. Enige garantie is, dat je meer betaalt.
Harry, be my guest jongen. Voor 35K durf ik er ook wel eentje te kopen waar hij ook maar staat. Maar als het om bedragen van 6 getallen gaat dan durf ik hem nergens anders te kopen dan bij de dealer. Dan krijg je ondanks dat hij 6 of 7 jaar oud is nog een jaar powergarantie. Garantie incl. arbeidsloon op alles. Koop jij maar ergens "goedkoop" een F430 waar ineens na een paar maanden de bak in elkaar loopt met een schadepostje van EUR 8000. En dan ? Met de garantie van een jaar bij de dealer komen de echte gebreken echt wel te voorschijn als die er waren.
Volgens mij bespaar je minstens 8K door niet bij een dealer te kopen. Het is puur een verzekering die je grotendeels zelf betaalt. Maar zoals ik al zei, is het risico bij een F430 (of moderner) groter dan bij een 308GTB. Tevens verkopen de dealers meestal geen oude meuk van <50K Als je zo'n auto koopt, moet je gewoon in staat zijn een beurt van 8K te kunnen betalen, mocht het ooit hopeloos fout gaan. Anders kun je beter iets anders kopen. Voorbeeldje : Staat een F430 Spider F1 te koop uit 2007 met 5500km bij Kroymans : 160.000 Euro In Duitsland : F430 Spider F1 uit 2008 met 5300km voor 118.000 Euro. Komt BPM bij (25K??) en een reservering van 10K voor die problemen in het 1e jaar. Voordeel is dat je daar uit 30 auto's kunt kiezen en daar is vast wel een mooie bij. En je houdt 10K in je zak en die 10K buffer. http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=ckjqvikoqr2m
Vind ik ook Harry. Als je ziet dat ik na kopen bij de dealer een rekening kreeg van 5000 euro (na 30% korting te krijgen) omdat een actuatoortje niet helemaal goed zat, ben ik sindsdien niet zo'n grote voorstander meer, Henk, van Ferrari's bij de dealer kopen. En Ale550 kreeg zo'n zelfde rekening omdat de motor van z'n 550 blijkbaar toch in elkaar zou lopen als hij zo door reed, 4 maanden na aankoop bij de dealer. En ik kan nog wel heel wat meer voorbeelden geven, bij meerdere dealers. Niet dat ze dit expres doen, maar ze weten zelf ook niet altijd 100% wat ze in huis hebben. De auto's worden bij verkoop goed nagekeken, maar sommige details komen gewoon niet naar voren bij dit soort testen. In mijn geval kwam men er pas na 5 keer analyse achter wat het probleem nou werkelijk was. En zo'n detail kan je makkelijk 5k tot 10k kosten als het om motor of F1 systeem gaat. En power garantie na 7 jaar jaar is alleen op de motor en koppeling; dan een jaar later alleen op de motor geloof ik. Ik had power garantie...en laat die actuator nou net niet daar onder vallen...wat jammer nou.... Dus als ik Harrys voorbeeld volg, in dat geval zou ik voor mobile.de gaan.... Wat CC remmen betreft. Die gaan inderdaad langer mee. Maar niet oneindig. Vooral de remblokken niet. En remblokken kosten 1800 excl montage en mocht je het 'ongeluk' hebben de eigenaar te zijn als je de schijven moet vervangen dan ben je meer dan 10K kwijt.
Geloof dat ik wel mag zeggen dat ik redelijk ervaring heb met kopen van auto's , maar als ik een auto in italie koop zit er altijd een betrouwbaar tussenpersoon tussen die voor mij het een en ander regelt, kost de wagen wel iets meer, maar er zijn zoveel dramaverhalen van mensen die zich zo nodig iets moesten besparen. het is ook zeer opvallend dat van de week in Essen er door zoveel NL handelaren NL auto's verkocht zijn naar Duitse particulieren, dus geloof dat wij niet kunnen spreken dat duitse auto's altijd goedkoper blijken te zijn. En even over de prijzen van Kroymans inzake onderhoudsnota's, van de week mijn factuur gekregen van de grote beurt aan de grijze 550 Barchetta, in overleg met Alex uitgevoerd door de heren van Kroy, nagenoeg geen verschil met de factuur van de rode 550 barchetta 2 jaar geleden door Forza uitgevoerd. Eerlijk gezegd, alles wat jij uitkraamt is door niks onderbouwd door harde feiten, alleen praatjes uit de duim gezogen en aangedikt, lange leve de Alfisten.
Robin, is dat die dealer in het oosten van het land die ook vaak EUR 100 brandstof op de rekening zet terwijl men de auto brengt met een 3/4 volle tank? Die dealer die het zo raar vindt als men vraagt om een specificatie van de grote hoeveelheid uren die op de rekening staan ? En nog zo veel meer... Je hebt zelf de mooiste dingen gepost. Zelfs een garantie actuator moest betaald worden.. Ik ben bij Kroy altijd super behandeld en bij Forza idemdito. Nog nooit een slecht gevoel over een bedrag gehad. En ik ben handelsbewust dacht ik, koop al mijn banden met 80% profiel op Ebay waar ik mij niet voor schaam.
Het heeft geen zin om vingers te wijzen; is allemaal verleden tijd. Is de juiste thread ook niet. Ik heb mijn Ferrari's overal in onderhoud gehad; Kroymans, Münsterhuis en Forza en overal goed behandeld . En qua prijzen ben ik het eens met Tonnie; ik zie geen prijsverschil tussen de drie. Wat ik wel probeer te zeggen is dat ongeacht waar je hem koopt, bij dealers als Kroy & Mhuis, of bij Forza of bij Tonnie, zo'n Ferrari vaak inruil of import is. En ik geloof dat ze allemaal de juiste staat van de auto vertellen; maar dat geldt tot hoeveel zij zelf weten over die auto. Het kan altijd zijn dat er iets aan de hand is bij zo'n auto waar men simpelweg gewoon niet van af weet (wat in mijn geval gebeurde); of iets dat op het punt staat te breken bijv., of iets waar de vorige eigenaar gewoon lekker stil over was toen die de auto inruilde. En dat resulteert, zelfs bij een dealer als het net na de eerste 3 maanden geconstateerd wordt, in extra kosten.,, Echter het lijkt me wel heel handig om zo'n buitenlandse auto ofwel via een betrouwbaar tussenpersoon te kopen, zoals Tonnie zei, of de auto kopen onder voorbehoud van een keuring bij Forza bijv. Vooral als het uit Italie komt.
Wat ik kan be-amen zijn nachtmerries als je met Italianen in zee gaat, ik heb daar geen goede ervaring mee (eerlijk is eerlijk, het is ook beperkte ervaring, maar bevestigde wel alle vooroordelen). Natuurlijk is dat niet altijd zo, maar sorry Harry, de mensen daar hebben over het algemeen een heel ander idee over wat een deal behelst, waar je voor getekend hebt, wat er wel of niet beloofd was etc. Als het goed gaat is het prima, maar owee als het fout gaat. Dan spreek je de taal niet, ken je de regeltjes niet, ken je het belastingstelsel niet, etc. Italianen zijn meesters in het creatief zijn met de wet. Dat komt allemaal naar voren zodra je de auto het land uit probeert te krijgen. Zeker nu de huidige premier de loupe op Ferraris heeft gezet, ik denk dat je extra aandacht krijgt als een F uit Italie haalt. Enfin, iedereen moet doen wat hij/zij het beste lijkt en natuurlijk zal het vaak meevallen. Maar ik heb verhalen gehoord waar het niet meeviel, en die verhalen zie ik eigenlijk nooit in NL, B, of D. Er staan 1 miljoen huizen in Italie die niet in het kadaster staan! Hoeveel Ferraris staan creatief in de boeken? Ik begrijp gewoon niet waarom je voor een paar duizend Euro dat risico zou lopen. Als je een F430 koopt kan het niet op een duizendje hier of daar stuklopen. Tenminste, dan moet je helemaal niet aan een Ferrari beginnen in mijn ogen. Maar enfin, mijn mening is geen wet, en andere mensen voelen zich comfortabel met andere omstandigheden dan ik. Onno
Kan me hier enkel maar bij aansluiten, een moderne auto die best veel kost zou ik enkel bij een erkende dealer durven kopen Heb mijn CS van 8 jaar oud gekocht bij Monza (dealer in België), maar kreeg er zonder enig probleem toch de full approved garantie op, en aangezien de wagen toch al een tijdje stilstond werd er uiteraard nog een klein onderhoud op uitgevoerd en nogmaals volledig nagekeken. Tijdens dit nazicht en bij de keuring bleek dat er iets mis was met een koplamp, deze wordt nog volledig gratis vervangen (de volledige blok!), ook is de sirenemodule van het alarm aan vervanging toe, ook dit zal door Monza nog vervangen worden wanneer de onderdelen binnen zijn. Ik had natuurlijk ook een CS in Italië kunnen halen en wat geld uitsparen, maar als er dan zulke 'gebreken' aan het licht komen heb je wel een probleem! Om idd nog maar te zwijgen als de F1 bak of motor plots de geest geeft! Nog een andere reden waarom ik bij Monza kocht is het feit dat indien ik er achteraf op onderhoud ga, zeker ben dat ik correct geholpen zal worden, de wagen is daar immers gekend en ik ben dus reeds klant. Kom maar eens in NL of B bij de dealer aan met een 'foute' F430, je zal ten eerste niet snel geholpen worden (andere klanten zullen voorrang krijgen), en de rekening zal misschien als gevolg niet mis zijn!