Tubi or not Tubi | FerrariChat

Tubi or not Tubi

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Fvo, Jan 7, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    De verkoper van mijn 348 (een niet-officiële Ferrarigaragist en dealer van Tubistyle) had op deze auto en volledig TubiStyle-systeem gezet (van collector tot uitlaat).

Ik vond deze wel heeel luid klinken, wil af en toe wel eens op circuit gehandicapte kinderen een circuitdoop geven (vooral op zolder) en op vakantie geen gedoe met politie over het geluid.
    Dus onderhandelde ik dat het originele uitlaatsysteem er terug op moet.

Alleen heb ik er nu een beetje spijt van omdat het geluid wel heel cool was.

Dus ben ik wat aan het twijfelen om de Tubi toch te laten zitten.
    Heb ik me ivm de trackdays en politiecontroles terechte zorgen gemaakt? Of loopt het allemaal zo'n vaart niet? In de 2e helft van januari gaan ze de originele set er terug onder zetten.

2. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,682
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #2 rob.kruiswijk, Jan 7, 2023
    Last edited: Jan 7, 2023
    Ik rij zelf met high-flow katalysatoren en Tubi eind demper. Nooit gedoe gehad bij politiecontroles. 348TS

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

Fvo likes this.
  3. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Zou het zo laten, had onder mijn Mondial 3.2 ook een tubi en nooit gezeur. Politie verwacht meestal dat supercars meer geluid maken, de Golfjes en Honda’s worden er vaak tussenuit gehaald omdat ze weten dat het niet origineel is en zij vaak te veel lawaai maken door on nodig te gassen.

Fvo likes this.
  4. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Ik heb een Tubi onder zowel de 308 als de 360. Ook nog nooit problemen mee gehad.

George Vosburgh and Fvo like this.
  5. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Das toch wel straf allemaal.

En ook in regio's waar ze de straatracers of luide motoren al kotsbeu zijn? (Dijkweggetjes, Ardennen, Zwarte Woud, Sauerland,...)

rob.kruiswijk likes this.
  6. 275gtb6c

275gtb6c Formula 3
    Silver Subscribed

Oct 30, 2006
    1,942
    europe
    Full Name:
    oscar
    Geweldige thread titel! Complimenti!
    Ik zou toch gewoon een tubi eronder laten. Beetje geluid mag best.

Ciao
    Oscar

7. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Ja, die binnenkopper kon ik niet laten liggen he :D

rob.kruiswijk likes this.
  8. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Geen twijfel Tubi laten zitten!

Een 348 klinkt standaard niet echt "vol" maar heeft de potentie van mooi geluid wel (die je dan niet benut).
    Politie NL/B/Fr weet de norm niet van deze auto mits het niet de Tubi race is, want die is wel erg luid.
    Ik heb +80.000km gereden met Tubi in binnen en buitenland en nooit een probleem gehad, alleen complimenti van de carabinieri in Italie (geen geintje).

Tubi is een dure uitlaat en zal altijd zijn waarde houden. Indien je nu de standaard uitlaat erbij bedongen hebt, zou ik die op de plank leggen maar met de Tubi gaan rijden.

Fvo likes this.
  9. Jeka

Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

Nov 20, 2010
    1,181
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ik zou ook de Tubi laten zitten en de originele uitlaat bewaren. De Tubi klinkt fantastisch en is kwalitatief ook erg goed.

George Vosburgh and Fvo like this.
  10. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Het is wel de luide "R"-versie volgens de verkoper...

11. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Nog beter, die gilt zo heerlijk hoog in de toeren, laten zitten!!!!!!!

12. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
  13. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Wel kan ik er misschien onderuit muizen aangezien ik geen conformiteitsattest heb (werd bij de levering in 1995 niet bij de auto geleverd in Duitsland) en de waarde die bij de auto hoort dus niet bekend is.

14. dirktor

dirktor Formula Junior

Feb 9, 2005
    952
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Dirk
    Donderdag komt er een tubi onder de maserati ik ben erg benieuwd naar het verschil :)

Harry-SZ and 328gts1987 like this.
  15. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Heb gisteren mijn verkoper gebeld en gezegd dat ik de tubi er misschien toch onder wil houden, maar wil weten hoeveel dBa hij produceert bij bep. Tpm en of hij een politiecontrole zal doorstaan.

De jaarlijkse autokeuring heeft hij in ieder geval doorstaan met tubi collector en einddemper. Tussenin hadden ze de cat's gestoken.

16. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    #16 Fvo, Jan 11, 2023
    Last edited: Jan 11, 2023
    Misschien moet ik het maar even proberen en na bepaalde tijd beslissen of ik hem hou.

dirktor likes this.
  17. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,162
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De kinderen waar je mee gaat rijden zullen de Tubi denk ik ook wel kunnen waarderen

Fvo likes this.
  18. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Zonder te weten wat er in huis gaat komen heeft de vriendin al gezegd dat ze met niets bijzonders wil meerijden.
    De kans dat ze dus ooit zal meerijden is quasi nihil. Toertochtjes zullen inderdaad met vrienden, broers en de kinderen plaatsvinden, daar ga ik standaard van uit.
    En voelen we ons ook niet slecht bij. Zij doet ook graag uitstapjes alleen met de vriendinnen...

19. ChrisW1

ChrisW1 Formula 3

Oct 29, 2015
    1,162
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Jammer dat jouw vriendin zich een beetje tegen afzet maar dat gaat de pret hoop ik niet drukken.

Ik refereerde overigens niet naar jouw eigen kinderen (wist ook niet of je die hebt) maar naar de tekst in jouw eerste berichtje: "wil af en toe wel eens op circuit gehandicapte kinderen een circuitdoop geven (vooral op zolder)"

Voor de beleving van die kinderen die mogelijk voor het eerst in een Ferrari rijden is meer geluid denk ik vaak een positief punt.

20. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    #20 Fvo, Jan 11, 2023
    Ah ok, en laat dat net een van de redenen zijn waarom ik geen tubi zou steken. De strenge geluidsnormen op Circuit Zolder... Er is vorig jaar een 3e dB-meetpunt geïnstalleerd. :(

21. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Dan maar niet op Zolder rijden zou ik zeggen…..

dirktor likes this.
  22. rob.kruiswijk

rob.kruiswijk Formula 3

Jun 15, 2014
    1,682
    Netherlands
    Full Name:
    Rob
    #22 rob.kruiswijk, Jan 11, 2023
    Misschien kun je deze R versie in/om-ruilen voor de standaard tubi-style einddemper. Dat zal best wel minder luid klinken.

Ik weet niet of je ook highflow katalysatoren hebt, of straight pipes, deze maken ook meer geluid dan de originele keramische Ferrari katalysatoren. Dus dat kun je ook nog proberen.

Bij welke toerentallen vind je het geluid te hard? En is dat bij vollast, stationair, etc?

Het is wel belangrijk om een geluid te hebben waar je je zelf prettig bij voelt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met FerrariChat

23. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Het wisselen van de R naar een gewone is inderdaad iets wat momenteel besproken wordt.
    Het betreft het volledige systeem dus ook de straight pipes. Al heeft hij voor de jaarlijkse keuring wel de cat's onder gestoken.

En daar omschrijf je het heel mooi. Ik vind het geluid wel mooi. Maar wil er geen gedoe mee en onbezorgd kunnen toeren. Voel me er dus niet helemaal comfortabel bij.

24. George Vosburgh

George Vosburgh F1 Rookie
    Silver Subscribed

Ich habe Tubi auf meinem 599 und 308 vor meinem 599, es ist fantastisch.

dirktor and Fvo like this.
  25. Fvo

Fvo Karting

Nov 29, 2022
    75
    Noord-Antwerpen
    Full Name:
    Fre
    Und noch niemals Probleme mit die Polizei?

Share This Page