Wat met de huidige marktprijzen voor 2dehands auto's? | FerrariChat

Wat met de huidige marktprijzen voor 2dehands auto's?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by pninja005, Sep 18, 2022.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

?

Huidige marktprijzen 2de hands auto's

  1. Gaan terug dalen

    13 vote(s)
    46.4%
  2. Blijven gelijk

    7 vote(s)
    25.0%
  3. Gaan verder stijgen

    8 vote(s)
    28.6%
  1. pninja005

    pninja005 Formula Junior

    Nov 10, 2010
    469
    Europe
    Niemand weet het natuurlijk maar toch de vraag, wat denken jullie dat de huidige marktprijzen voor 2de hands auto's gaan doen?

    F-Dealers zijn er heilig van overtuigd dat ze gaan blijven stijgen (vooral de laatse V8 modellen) maar hmm...

    Ik ben aan het rondkijjken voor een Pista en zie dat de vraagprijzen nu 80-100k hoger liggen dan 1 jaar geleden. Dus zelfde auto, een jaartje ouder en in de meest gevallen een extra eigenaar gehad en wat meer km's.

    Ik heb na lang nadenken besloten af te wachten. Als de recessie er komt denk ik dat de prijzen terug naar beneden gaan.
     
  2. ope1967

    ope1967 Rookie

    Jul 16, 2017
    12
    gezien de snelle ontwaarding van geld in algemene zin zullen tastbare zaken voorlopig echt wel blijven stijgen.
     
  3. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Precies. Prijzen zijn in € niet gestegen maar door Inflatie (die gierend is) aangepast.
     
  4. theunissenguido

    theunissenguido Formula 3
    Owner Silver Subscribed

    Jan 21, 2004
    2,372
    Argent/Brasil
    Full Name:
    Guido
    Mijn advies = als je geld hebt, koop nu....als je geen geld hebt zal het in de toekomst nog moeilijker zijn.
     
    Carlos007 likes this.
  5. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Als mensen strax zorgen krijgen over de gasrekening gaan er beslist een aantal verkopen ... is altijd zo geweest ...

    En er vallen binnenkort weer extra bedrijven om; de eerste eigenaren deden hun Ferrari al weg zag of hoorde ik reeds ...

    Dus wat zal dat met prijzen doen, bij gedwongen verkoop ... ?

    Maar gelukkig heeft niemand een glazen bol ...
     
  6. milko1969

    milko1969 Formula 3

    Feb 21, 2012
    1,286
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Voordeel van een recessie, de prijzen worden weer normaal en alle investeerders haken gelukkig af.
     
    Ajax de 1e likes this.
  7. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Met de huidige inflatie kopen veel mensen juist weer horloges (Rolex) en andere dingen zoals kunst en speciale auto's.
    Dus ik zie de leuke automarkt nog niet instorten.
     
  8. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Zie exact wat Harry beschrijft. In reactie op de inflatie worden zeker het afgelopen halfjaar juist auto's gezocht en zijn prijzen van diverse Ferrari's weer gestegen. Hoe het met de autoprijzen verder gaat, hangt denk ik erg af van hoe het met de inflatie verder gaat.
     
    RJB (holland) likes this.
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,112
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Er verdwijnen er relatief veel naar buiten Nederland ...
     
  10. lewie

    lewie Formula Junior

    Apr 13, 2007
    515
    Netherlands
    Full Name:
    lewie
    Dat er veel auto's naar het buitenland gaan hoeft niet slecht te zijn voor de prijzen. Als de buitenlandse vraag groot genoeg is stijgen de prijzen juist daarom.
    +1 voor Harrij, Bijzondere auto's kunnen ook een inflatie hedge zijn.
     
  11. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik ben wel benieuwd of de markt voor tweedehands exclusieve auto's op langere termijn niet dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als die voor postzegels en antieke meubelen.

    Die markten zijn totaal ingestort omdat het aantal liefhebbers/verzamelaars ervoor dat overleed groter was dan de aanwas van nieuwe liefhebbers/verzamelaars onder de jongere generatie. Alleen heel bijzondere/schaarse postzegels zijn nog wat waard. De rest kun je beter alsnog op een brief plakken. De meeste antieke meubelen leveren nu denk ik meer op als haardhout. Als er een keer een overschot aan aanbod is, kan het dus extreem hard omlaag gaan met de prijs.

    Bij zeker bij de oudere exclusieve auto's zie je ook meestal een eigenaar die goed op leeftijd is. De gemiddelde interesse onder tieners en twintigers voor auto's is denk ik heel veel minder dan onder de oudere generaties. Het imago van stinkende en lawaai makende auto's komt denk ik steeds meer onder druk te staan waar jongere generaties meer gevoelig voor zullen zijn. Daarbij komt ook nog dat er ongelooflijk veel 'verzamelaarsauto's' per jaar bijkomen want afgezien van wat auto's die total loss worden gereden gaat er bijna geen geproduceerde Ferrari, Lambo, Porsche, McLaren etcetera verloren.
     
    Melvok likes this.
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Dat is idd meer langere termijn.
    Ik vraag me dat ook af. Over de hele wereld staan in elk land vele collecties en musea met tientallen/honderden speciale auto's. Dat gaat dus om vele duizenden/tienduizenden auto's per land alleen al.

    De meeste vintage zeldzame V12 Ferrari's zijn in bezit van oude mannen.
    Dat komt deels doordat jongeren het geld er niet voor hebben, maar ook omdat de rijke jongeren eerder een Huracan STO of G63 AMG zullen kopen dan een 250GTE of 275GTB.
    Daarnaast kopen die lui liever elk jaar het nieuwste model ipv een hele garage vol te zetten.

    Ik heb nog 2 mappen met postzegels trouwens, als iemand interesse heeft? ;-)
     
  13. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,200
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Goed punt denk ik. Wat je ook ziet is dat mensen van een bepaalde leeftijd interesse in andere auto’s hebben. De meeste van ons (die ergens tussen de 30 en 70 zijn) hebben waarschijnlijk niet zoveel met de pre war auto’s. De interesse begint bij de jaren 60 en nieuwer. Zie de laatste tijd veel auto’s uit de jaren 90, begin 2000 meer gewaardeerd worden. Kijk bijvoorbeeld naar een E46 M3. Een leuke kun je niet meer vinden <€30k volgens mij. Vooral liefhebbers van mijn generatie die interesse in deze auto’s hebben.

    Mooi voorbeeld zijn oude brommers zoals de Kreidlers (Zundapp etc) uit de jaren 60 en 70. Veel 60+ers zijn ermee opgegroeid en hebben er uit nostalgische overweging weer een gekocht. Verwacht dat er de komende 10 jaar een fors overschot ontstaat omdat de jongere generaties daar niets meer mee heeft.

    Verwacht wel dat de interesse in de echte specials wel zal blijven bestaat. Money no object zou ik graag een 250GTO hebben, net als een 300SL....
     
    Melvok likes this.
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik (51 jr) heb inderdaad niet veel met pre-war auto's, en ook niet met auto's uit de jaren 60 en 70.

    Ik heb een 512TR omdat ik denk ik vanuit mijn tienerjaren een zwak heb overgehouden voor de Testarossa. Zonder die nostalgische overwegingen die je denk ik goed beschrijft had ik nooit de 512TR gekocht.
     
    RJB (holland) and Melvok like this.
  15. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Helemaal mee eens. Dat spul is straks niet meer kwijt te raken denk ik.
    Zie je nu al wel aan de prijzen. Je koopt echt prachtige gerestaureerde Italiaanse brommers voor 2-3K.

    Een Bugatti of vooroorlogse Alfa 6C/8C zal altijd duur blijven denk ik, omdat het zeer speciaal, zeldzaam en gewild zal blijven. Rijdende kunstwerken.
    Al het std spul is nu al niet interessant meer. Bv. een Morris met 18pk uit 1935? Ik hoef het niet, want er is niet mee te rijden en heel speciaal qua uiterlijk zijn ze ook niet.
    Zoiets staat alleen maar in de weg.


    Aan de andere kant, is er in de toekomst waarschijnlijk een probleem met alle semi-moderne autos door alle ECU's etc die erin zitten. Die auto's zijn over 20/30 jaar lastig te onderhouden.

    Auto's ut de jaren '70/'80 en '90 hebben daar minder last van.
     
  16. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    478
    Waar geld zit wordt gekocht. Nu zie je erg veel vijftigers zoals wat Chris zegt een jongensdroom waarmaken. Omdat ze dat altijd gaaf vonden en het zich nu kunnen veroorloven.
    Maar zoek nu nog eens naar de hot hatches uit de jaren 80. Het is compleet gestoord wat een R5GT turbo, Uno Turbo of Peugeot 205GTI opbrengen. Bij Ferrari draait het vooral om produktie aantallen. Maar ik zie de prijzen voorlopig nog niet zakken. Neem de 360 als voorbeeld, 15 jaar geleden 25k, nu het drievoudige voor een fris exemplaar! En wie eind jaren 60 een 250gto kocht voor een halve ton, heeft daar waarschijnlijk geen spijt van!
     
  17. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,710
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    #17 roger_l, Oct 21, 2022
    Last edited: Oct 21, 2022
    Neem de 360 als voorbeeld, 15 jaar geleden 25k :D

    Volvo 360 zeker? De GLE of de GLT? Met jouw expertise op dit vlak mag ik aannemen dat je het niet hebt over een Ferrari 360 Modena die 15 jaar geleden (2007 dus) net 3 jaar uit productie was. En kost die Volvo nu 75k?
     
  18. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    478
    Ik bedoelde de 456, vergissen is menselijk. Zie het nu ook bij de Mondial overigens.
     
  19. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,710
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ook een 456 heeft nooit te koop gestaan of inkoop geweest voor 25k. 2x vergissen is ook menselijk, valt alleen steeds meer op.
     
  20. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    478
    Helaas een kennis die er eentje kocht voor dat geld, handgeschakeld. Pak anders een 550, wat daarmee gebeurd is. Zo’n beetje de laatste handgeschakelde V12.
     
  21. roger_l

    roger_l F1 Rookie

    Apr 27, 2002
    2,710
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Een 456 voor 25k klinkt als een fata morgana, maar blijkbaar heb jij een kennis gevonden. Wat de 550 die plots opgevoerd wordt ermee te maken heeft is mij een raadsel, je oorspronkelijke uitspraak was dat je een 360 voor 25k kon kopen, dat werd na 1x vergissen een 456, en nu wordt het opeens een 550? Ik probeer je gedachtengang te volgen, maar dat wordt erg moeilijk omdat ook nog een Mondial erbij betrokken wordt. Bedoel je dat een Mondial voor 25k te krijgen is? Dat kan kloppen, maar dat was niet je vergissing, je verwisselde een 360 met een 456.
     
  22. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    550 Maranello's heb ik 10 jaar terug wel rond de 40-45K te koop zien staan. 456's vast ook voor die prijzen of iets minder.
    Die kwam ik tegen toen ik naar 308 GTB's zocht. Ook een enkele Testarossa.
    Maar de meeste 550's waren toen ook al duurder dan dat.
     
  23. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,369
    simpel; vraag en aanbod.
    Er komen steeds meer vermogende mensen bij.
    Die stijging gaat harder dan het aantal auto's welke Ferrari produceren kan.
    Dus een bepaalde schaarste zal blijven.
    Of dat ook voor de wat gewonere modellen als de Pista zal gelden weet ik niet.

    Wil je er zelf in gaan rijden zou ik hem meteen kopen.
    Top auto die ondanks het gemis aan geluid dat goed maakt door het ontbreken van een turbo gat en de continue drive pom je te pushen.
    Die auto wil gewoon hard gaan.
     
    rob.kruiswijk likes this.
  24. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    478
    308 is helemaal gestegen in korte tijd, mooie vroege GTB zie je nergens meer onder een ton.
     
  25. Ajax de 1e

    Ajax de 1e Formula Junior

    Feb 21, 2014
    843
    Holland
    Full Name:
    Steef
    Leuk die poll, maar ik denk dat er een duidelijke scheidslijn komt tussen de auto's die er toe doen, en de niet-zo-speciale auto's.
    Goed voorbeeld:
    https://rmsothebys.com/en/auctions/LF22/London/lots/r0021-1990-Ferrari-Testarossa-Pininfarina-Spider-Special-Production/1300792?&utm_source=rmsothebys.com&utm_medium=email&utm_campaign=LF22&utm_term=LF22_FerrariVideo&_cldee=GMjReF3UNJ2cLBznChR0KqSk4P-nuMORQpl3c7q_ZytIqlEomu_fDVpnlEc0v6rw&recipientid=contact-3cf40d1dd70ae0118df600262df07400-ae77f1afaa904dada34ca458cb59a872&esid=21728b5d-4e55-ed11-828a-000c2971a03a
    Ik aas nog steeds op een M3E30 en een 355, maar ik haak af op prijs-kwaliteitsverhouding. De M3E30 is te duur voor wat hij te bieden heeft. De 355 is me te kwetsbaar. Zeker nu ze wat ouder worden. Geef ik er veel aan uit, dan verwacht ik kwaliteit.

    De auto's die er toe doen stijgen verder. Die verdwijnen in een collectie, en zal je niet snel op de weg zien.
    Het middengebied blijft gelijk (stijgt misschien iets door - inflatie) (R5 Turbo 1 en 2, Delta Integrale, M3E30, GT3, RS, Donkervoort, Lotus, enz)
    De rest blijft gelijk onder invloed van inflatie, en interesse van de volgende generatie, of zakt weg (MG, Spitfire, vooroorlogs spul, diverse Alfa's, enz)

    Stel de prijzen zakken, en je kan voor 50 mille een Lambo Aventador aanschaffen over, zeg maar, 20 jaar......ik denk niet dat je daar mee gezegend bent, als je er mee wilt rijden :D
     

Share This Page