Wie had dat gedacht? Van een grijze naar een rooie… | FerrariChat

Wie had dat gedacht? Van een grijze naar een rooie…

Discussion in 'Holland/Belgium' started by roger_l, Mar 20, 2014.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    #1 roger_l, Mar 20, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 7, 2017
    Voor een aantal onder jullie is het geen echt nieuws meer, maar om het toch even ‘wereldkundig’ te maken: na 3 jaar een zilvergrijze 328, bijna 10 jaar een grigio Testarossa ben ik sinds vandaag in het gelukkige bezit van een rosso F430 (eindelijk rood zal Henk denken…).
    (Uiteraard) gekocht bij Forza Service en daar ben ik heel blij om. Forza/Alex heeft de afgelopen 10 jaar mijn Testarossa altijd perfect onderhouden, nooit iets serieus mee gehad en aldus 44.000 zorgeloze kilometers. Zijn deskundigheid is voor mij een voorwaarde geworden om Ferrari te rijden; legendarisch is toch wel de keer dat ik tijdens een FCN-rit meldde: ‘er zit ergens een tikje in de motor, maar alleen als ik een bocht naar rechts maak’, waarop hij met zijn hand over de achterband voelt en een steentje tussen het profiel uithaalt….
    Een andere keer op een zondagmorgen aan de telefoon ‘er zit een ratel in de motor…Houd de telefoon eens bij de ratel….haal even een hamer…zie je dat zwarte ding zitten?…sla daar maar eens voorzichtig op….’…’eh, ja, nu is de ratel weg’…’OK, kom van de week dan maar even langs, dat is de benq (of zoiets, dat bakelieten ding dat de startmotor aanjaagt) en die moet vernieuwd worden, mag wel na 24 jaar’.

Waarom een F430 na een Testarossa? Ik heb inmiddels 13 jaar ervaring met de 8 en 12 cilinders van Ferrari; 12 cilinder = GranTurismo & Autobahn en 8 cilinder = een hijgende motor in je nek & bochtjes. Dat laatste spreekt mij toch meer aan. Wel gevaarlijk voor mijn rijbewijs realiseer ik me. Mijn voorliefde voor de Challenge Stradale is inmiddels overtroffen door de F430; (bijna) net zo rauw, maar bovenal modernere techniek. Ik ben geen coureur, en daarom zijn ASR, ABS en meer van dat soort zaken een virtuele zekerheid voor het geval het bijna mis zou gaan. Een Testarossa ontbeert al die zaken en is echt een hardcore machine. In mijn geval resulteert dat in ‘op zijn egeltjes’ rijden als het miezert of regent en bij droog weer altijd op de hoede voor onverwachte bewegingen (eigenlijk zelden gehad, maar dat zal dan door die rijstijl komen).

Nu wou het toeval (of niet…) dat er bij Forza al een tijdje een F430 F1 te koop stond; een aantal zullen hem kennen want het is de auto van Jan Kuneman. Alex haalde dit exemplaar met 6.000 km op de teller naar Nederland en Jan reed er daarna menig FChat-ritje mee. Perfect onderhouden bij Alex/Forza, dus ja, wat wil een mens nog meer? Na lang wikken en wegen (1 dag) heb ik besloten deze aan te schaffen. 2 belangrijke redenen juist deze te kopen: vooral het onderhoud bij Forza en het feit dat ik weet (en gezien heb) dat Jan altijd voorzichtig en met beleid met zijn spullen omgaat. Voor Jan vind ik het wel treurig, door zijn nekhernia heeft hij er de laatste jaren nauwelijks nog van kunnen genieten; dat is ook de reden van de verkoop. Omgekeerd is hij blij dat hij in handen van een liefhebber is gekomen.

Paar feitjes op een rij: gebouwd in augustus 2005, rosso exterieur, interieur zwart met rood stiksel, carbon fibre interieurdelen, Scuderia shields op de flanken, Xenon-licht, rode remklauwen, gele rev-meter en 34.000 km op de teller. Daarnaast een apart knopje tussen de stoelen om de kleppen in het uitlaatsysteem permanent open te zetten….Genoeg ruimte dus voor vele toekomstige kilometers, ook in de regen als het niet anders is, maar dan in ieder geval niet met samengeknepen billen. Ik hoop er (uiteraard) heel veel plezier van te gaan hebben, major event dat aanstaande is, is een rit naar Italië, en daar verheug ik mij uiteraard enorm op. Ik zal de komende tijd in ieder geval voldoende onzinnige redenen (gaan) bedenken om er weer even mee te rijden….

Van uitbundige ‘welkomstpartys’ houd ik persoonlijk absoluut niet; vandaar een stil, geheim en ‘intiem’ momentje voor de sleuteloverdracht (die ik dan weer juist wel belangrijk vind, officieel momentje en alle knopjes in alle rust uitgelegd krijgen). Doordat de dingen die ik nog gedaan wilde hebben (nieuwe achterbanden, spoiler aan de onderkant bijspuiten en van die ‘slijtblokjes’ onder de spoiler monteren) vandaag klaar waren kon ik deze zonnige dag hem al afhalen.

Ik ben effe rijden….
    Image Unavailable, Please Login

2. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel
  3. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Roger, daar wist ik helemaal niets van ????!!!

;)

Kerel, mijn droomauto. Bofkont.

4. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
    Van Harte Roger !!!
    We gaan ervan genieten in Italia !!

5. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    #5 Souvlaki, Mar 20, 2014
    Last edited: Mar 20, 2014
    Super Roger!! Inderdaad jammer dat de gezondheid van Jan hem parten speelde en dus niet langer ervan heeft kunnen genieten. Maar voor jou een buitenkans, want Jan (en Alex natuurlijk....) verzorgde zijn auto's altijd tot in de puntjes. Zitten de sportstoelen er trouwens nog in? Roger, onwijs veel plezier met je aanschaf en wat ga je eigenlijk doen in Italie? :):)

Amstelveen ligt zowat in je achtertuin, dus.......? ;)

6. Souvlaki

Souvlaki F1 Rookie

Jun 17, 2007
    3,809
    Paesi Bassi
    Full Name:
    Erik
    Hé Michiel, ga jij even gauw weg uit mijn vakgebied!!

Ik vraag toch ook niet of ik jouw knuppel mag vasthouden....? :):)

7. Michiel

Michiel Formula 3

Apr 15, 2008
    1,969
    Amsterdam, NL
    Full Name:
    Michiel

"Maar meneer, wat doet u nu???"

8. RedMondialTCab

RedMondialTCab F1 Rookie

Sep 4, 2006
    4,936
    NL
    Full Name:
    Cor
  9. Ben308

Ben308 Formula Junior

May 31, 2010
    767
    Netherlands
    Full Name:
    Ben
    Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie 430.
    En natuurlijk veel veilige km in de toekomst.
    Zie je misschien nog in italie.

10. Dino2010

Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Waaw! Schitterend nieuws! Een super vette bravo, Roger! Geweldige machine!

11. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Mooi verhaal erbij Roger. Prachtige auto, ga ik vast wel eens achteraan rijden.
    Rood is wel saai trouwens ;)

12. 599GTB bas

599GTB bas Karting

Jul 17, 2013
    74
    Roger gefeliciteerd, veel mooie en veilige km's met deze prachtige bolide.

13. Jonkheer

Jonkheer Formula 3
    Owner Silver Subscribed

Aug 29, 2010
    2,250
    The Netherlands
    Full Name:
    Christiaan
    Hartelijk gefeliciteerd Roger.
    Heel veel veilige en plezierige km toegewenst.

Ik heb de prachtige F430 regelmatig bewonderd bij Alex en ziet er fantastisch uit!
    Daar ga jij veel plezier aan beleven!

14. Mrs.Spider

Mrs.Spider Formula 3

Nov 4, 2007
    1,708
    the netherlands
    Full Name:
    Jolanda
    Van harte nogmaals :D.
    Ja dat is de juiste kleur mooi hoor.
    Veel plezier met de aanschaf van deze 430.

J&O

15. adri

adri Rookie

Oct 19, 2007
    32
    Heinkenszand
    Full Name:
    AD
    Roger, van harte gefeliciteerd met deze mooie f 430.
    Ik begrijp je verhaal helemaal, heb het zelfde in mijn gedachten gehad als jij, wat betreft de cs en de 430.
    Heb zelf de lat wat hoger kunnen leggen omdat dit binnen mijn bereik lag.
    En ik zal je 1 ding vertellen , die klep van het uitlaatsysteem zal waarschijnlijk altijd open staan [ dan wordt het echt genieten]
    Gr, Ad,

16. wpbekker

wpbekker Formula Junior

Dec 27, 2006
    290
    Holland
    Full Name:
    Wouter Bekker
  17. 328gts1987

328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

Mar 11, 2007
    13,009
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    Saaie kleur?!
    Afijn, mooi apparaat en stukken makkelijker te rijden dan de testarossa (die niet rosso was), ook meer binnenruimte en met jou lengte wel aangenaam schat ik.
    Ik denk dat er wel een artikeltje in de Gli aan de F430 gewijd gaat worden en dan is de "tegenpool" oftewel de F430 spider een mooie aanvulling, toch? In een ietwat minder saaie scuderia kleur (hint hint)
    Graag zie ik dit "broertje" bij een komende rit (je hebt nu echt geen excuus meer) verschijnen, tot binnenkort, toch?

Ps Ik had het geluk na 1 week al met de F430 naar het beloofde land te reizen, een trip die ik nog steeds koester. Vond de trein op-/af-rijden alleen minder en raad ik je ook ten zeerste af ivm de lage bandhoogte :(
    De trein terug (was tijdens het boeken nog in het bezit van de 328) heb ik dus laten schieten en ben dus terug komen gummen, iets wat je met zo'n machine even klaart (met 2 vingers in de neus)

18. MarcH

MarcH Formula Junior

Nov 5, 2010
    446
    Hoeksche Waard
    Full Name:
    Marc
    Gefeliciteerd!

19. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Gefeliciteerd Roger, mooie auto!.

20. Bertt

Bertt Formula Junior

Nov 16, 2011
    277
    The Netherlands
    Full Name:
    Bert
    Wauw Roger, gefeliciteerd, mooie en goeie auto hoor ! Nou meen ik me wel te herinneren dat je een tijdje gelden aan het rondkijken was voor een 550. Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten voor een 430 te gaan (behalve dat die natuurlijk nieuwer is)?

Ben je er trouwens 5 April bij de FCN rit bij?

Groeten,
    Bert

21. evdzwet

evdzwet Formula Junior

Jul 24, 2009
    613
    Wassenaar
    Full Name:
    E. vd Zwet
    Van harte Roger. Een hele goede keuze en natuurlijk veel veilige pretkilometers toegewenst.

22. Robin360

Robin360 Formula 3

Dec 2, 2007
    2,094
    Europe
    Full Name:
    Robin
    Gefeliciteerd Roger! Een hele verandering. Straat uitrijden en kleppen open! :D

Ik wens je veel plezier met deze F430.

23. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Dank voor alle felicitaties!

Tja, een onbevooroordeelde ongenuanceerde korte-termijn conclusie is moeilijk te maken...maar wat een auto! Fred riep het al eens eerder; in vergelijking met de 328 ben je met deze wel héél snel op ongewenste snelheden. Ook met de Testarossa was dat nog wel te doen, bij de F430 is het (vooralsnog) écht lastig op een beetje normale snelheden te rijden. Ik ben rustig van Oss naar huis gereden, maar in de 6 bij 3.100 toeren rijd je al 130 en met een dotje gas zit je op 150...inderdaad dus nu altijd de kleppen open om ook al 'fun' te hebben op lagere toerentallen. Het gaspedaal hélemaal intrappen heb ik nog niet gedaan, maar de beleving is nu al fenomenaal voor mijn doen; genoeg te ontdekken dus. Hij rijd ook veel directer in vergelijking met de Testarossa, voelt als een kart en je weet wat de auto wil; de Testarossa is in die zin 'vager'.
    Ook het gegaap naar de auto ben ik niet gewend; een grijze is toch wel iets minder opvallend ;)

Vwb de trein ben ik door de opmerking van Fred nu toch wel aan het twijfelen geslagen; het zou toch jammer zijn de auto te beschadigen en terugrijden is zeker geen straf; nog eens goed over nadenken...

Ik zal de F430 inderdaad nu sneller de garage uittrekken; de komende maanden ben ik van plan flink wat benzine te gaan verbranden; de verzekering heb ik ook maar afgesloten op 12.500 km per jaar :)

5 april ben ik erbij; de eerste FCN-rit met 'm samen met mijn broer

24. henkie

henkie La Passione...
    Lifetime Rossa

Apr 13, 2005
    10,516
    Deil,The Netherlands
    Full Name:
    henkie
    Roger, dat met die trein valt wel mee denk ik. Ik heb de zwarte CS van Marc diverse keren en ook die van Joop ook op de trein gezien bij Deutsche Bahn. En wat te denken van de oranje Gallardo? Die heeft wel 12x op de trein gestaan. Deze hebben allemaal de 19"velgen met platte banden en nooit problemen. Ik weet het verhaal van Fredt natuurlijk nog, ik weet niet meer wat er precies gebeurde.

25. roger_l

roger_l F1 Rookie

Apr 27, 2002
    2,781
    Netherlands /Utrecht
    Full Name:
    Roger
    Volgens mijn informatie heeft Plambo in 2012 zijn velgen beschadigd op de bewuste trein; ben benieuwd naar het verhaal van Fred

Share This Page