Zoektocht naar f12 | FerrariChat

Zoektocht naar f12

Discussion in 'Holland/Belgium' started by Pwillemse78, May 19, 2024.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Beste allemaal, graag jullie hulp. Na lang twijfelen mijn 991.1 4gts cabrio verkocht en de zoektocht naar een Ferrari gestart.
    Heb een Bentley continental gt speed voor de zakelijke kilometers en een range rover sv (2024) voor t gezin dus ben op zoek naar een plezier auto. heb de 991.1 destijds gekocht terwijl de 991.2 er al was, puur om t geluid en doortrekken in de toeren. Vandaar eigenlijk de 488 en f8 afgeschreven.
    veel reviews gekeken, en kom uiteindelijk bij een f12 of 812 uit. Van de week bij Kroymans gaan sparren, die gaven t zelfde advies. Rood is eigenlijk wel de vereiste kleur. Verder wel enige mate van Carbon en het led stuur.

Dan begint de zoektocht. Kroymans heeft een rode staan, maar best kaal en al 44k gereden. 229k, geen btw auto.
    https://www.autoscout24.com/offers/ferrari-f12-berlinetta-kroymans-ferrari-gasoline-red-a7f0168f-7353-4524-b80a-f4cb73f4f046?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
    Dan een speciaal geval: In Tsjechië staat er 1 bij de Ferrari dealer, vrijwel mijn ideale spec:
    https://preowned.ferrari.com/nl-NL/a/europe/used-ferrari/czech-republic/scuderia-s-f-praha/f12berlinetta/ZFF74UHB000194119-1709816506657

Heeft een forse schade gehad op t circuit, die bij Ferrari onder garantie is gerepareerd. (40k ongeveer, alle rekeningen gezien). Volgens Kroymans geen probleem om later in te ruilen als t door Ferrari is gefixed, en dat is zo. En komt met twee jaar Ferrari approved garantie. 200k kan ik m denk ik meenemen (+13k oid bpm). Geen btw auto.
    Dan nog een alternatief: als ik een 812 btw auto vind, kan er opeens bijna 300k besteed worden. Kom je in de buurt van zoiets:
    https://preowned.ferrari.com/en-GB/a/europe/used-ferrari/belgium/francorchamps-motors-brussels-s-a-/812-superfast/ZFF83CMB000255446-1709889138862
    Natuurlijk nog wel wat btw overheen. Dus wellicht rond de 300k op kenteken in NL.

vrijwel nieuw, 1100 gereden. Maar netto bijna 80k meer dan de f12 uit Tsjechië.

Zal op de f12 uit Tsjechië meer afschrijven vanwege verleden. Maar is wel enorm scherp geprijsd (vol Carbon etc).

Wat is verstandig? Ik neig stiekem naar de f12 uit Tsjechië.

thx

peter

2. RudyW

RudyW Formula 3

Apr 25, 2008
    1,222
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    Kijk dit zijn de betere problemen om te hebben!
    Zou de tijd nemen om een fraai exemplaar te vinden, afwegen of het missen van een paar opties een issue is. Zaken als carbon en led stuur zijn later toe te voegen natuurlijk (zouden voor mij persoonlijk geen deal breaker zijn). Een gebruikte auto vinden die 100% aan jouw wensen voldoet is gewoon lastig, zeker in dit segment waarin het aanbod best relatief beperkt is.

Kleur is heel persoonlijk, de v12’s die je ook wat meer in iets minder opvallende kleuren (rood, geel) welke in mijn ogen erg goed kunnen staan. Echt verkeerde keuze kun je hierin niet maken denk ik.

Je moet je afvragen of je een forse premium wilt betalen voor een auto met extreem weinig kilometers. Nadeel hiervan is dat de eerste kilometers nogal duur zijn, ik zou liever een auto hebben met 20.000 op de klok die je gewoon “kunt gebruiken”, in plaats van een auto die bijna nieuw is, 1x naar Italië en de km stand is 3-4x zo hoog. Is uiteindelijk ook voornamelijk een financiële kwestie, lig je er niet wakker van…. Lekker doen!

Auto met een fors schadeverleden zou ik persoonlijk niet kopen als deze echt fors in de kreukels heeft gelegen. Een kapotte voor of achterbumper zou ik niet wakker van liggen.

Heb je gereden met een F12 en 812 Superfast? Want het zijn volgens mij wel wat andere auto’s. Waar de F12 nog iets meer GT eigenschappen heeft is de 812 nog een stuk sportiever zover mijn kennis gaat (helaas nooit gereden met een van de 2).

Pwillemse78 likes this.
  3. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Het rijden is nu de volgende stap. De kleur geel begint me steeds meer te bevallen, en is vrijwel nergens te vinden.
    Die bij Kroymans heeft al 44k gereden, als ik het zo een beetje volg begint er bij 50k wel een omslag punt te ontstaan. Dus wil eigenlijk rond de 25k blijven.
    die schade autobus idd wel een ding. Als ik de naam van de onderdelen zo zie heeft ie echt wel een serieuze klapper gemaakt. Ferrari geeft aan dat hij onder hun kwaliteitsnorm is gefixed maar toch.
    Ben geneigd te kiezen tussen de gele f12 uit Duitsland of de rode 812 uit België. Enige twijfels is de extra investering in de Belgische. het het rijden is het zo dat ik dat heb uitgesteld omdat ik weet dat als ik dat doe, dat ik m meteen wil hebben haha. En daarom ook nog niet in de 812 gereden. Wil eerst voor mezelf bepalen of ik t wil uitgeven, om niet mezelf teleur te stellen als ik m fijner vind dan de f12. Kroymans gaf aan dat de f12 nog net ff lekkerder klinkt. Interieur van de 812 is net wat moderner… keuzes..
    En dan vandaag vrij en zowel Wuppertal als Francorchamps zijn dicht

4. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Dat is een mooie zoektocht! Persoonlijk zou voor mij de F12 uit Tsjechië afvallen. Niet alleen vanwege de forse schade, maar ook vanwege de kleur (lijkt wel een wrap?!).

De F12 die bij Kroymans staat, vind ik echt magnifiek. De net iets donkere rode tint is subliem en vraag me af in hoeverre de huidige km stand een 'probleem' gaat zijn.
    Verder lijkt het me vooral een smaakkwestie. Ik zou daarom vooral voor jezelf bepalen waar je de meeste waarde aan hecht: geluid, design, interieur, km stand, bouwjaar etc. Dat lijkt me de enige manier om een keuze te maken tussen een F12 en 812. Prachtige luxe probleem in ieder geval!

Pwillemse78 likes this.
  5. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Dat triggert me ook idd. En ze gaven ook aan dat dat Carbon stuur en andere dingen nog zijn toe te voegen… zo moeilijk…

6. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Dit is idd een wrap. De originele kleur is donker grijs.

7. Ferryducati

Ferryducati Formula Junior
    BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Houdt er rekening mee dat beiden een flinke handvol zijn om te rijden. Vooral de 812 is erg listig in bochten. De carbon opties zijn bij zowel de F12 als de 812 later op te bouwen, zaken als een LED stuur of passagiersdisplay wordt lastig!
    Maar de zoektocht is al een heel prettig ding om te doen!

Pwillemse78 likes this.
  8. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Is de 812 meer tricky dan de f12? Had idd begrepen dat het sturen heel direct en kort is. Led stuur vervangen begreep ik dat wel kon, voor de passenger display zal de halve auto wel uit elkaar moeten lijkt me…

9. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    F12 is erg potent, 812 is voor mij echt overkill.
    Persoonlijk vindt ik de 812 te drukke lijnen hebben aan de buitenkant, maar smaken verschillen. F12 vindt ik tijdloos!

Pwillemse78 likes this.
  10. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Helder. Ik heb ook t gevoel dat de f12 beter past, maar als ik dan t interieur van de 812 zie word ik wel weer enthousiast. Uiteindelijk moet t wel betaald worden… leuk proces. Vrouwlief wordt helemaal gek. Zeker van de spotify track die startende f12s laat horen

11. DutchFerrari

DutchFerrari Formula Junior

Apr 7, 2022
    777
    Bollenstreek - Netherlands
    Full Name:
    Jeroen
    Want? niks verkeerds mee hoor, ik heb ook wel eens autos uit praag gehaald, nooit geen issues mee gehad kwa verkoop.

Kwa F12, geweldig mooie auto, afgelopen weekend de gele F12 van @Payamx voor het eerst gezien, wat is geel toch een fantastische kleur op een Ferrari, zou ik zeker niet afschrijven als keuze! ik zou hem zelf wel met de carbon kuipen nemen ipv de comfort stoelen, maar ik weet dat ik 1 vd weinigen hier ben die carbon kuipen verkies boven de comfort opties...

Kwa schade moet ook kunnen, maar dat is ook voor velen een gevoelig punt, ik denk altijd als het van te voren word aangegeven, en de prijs ernaar is gewoon meenemen, maja ik ben ook de type die schade autos koopt, en opknapt (nu ook een schade project staan, en vorige week bij nog 1 maar die valt af). ik weet het ik ben een vreemde. Ben benieuwd naar wat de keuze gaat worden. Heb wel al eens gelezen dat de DSG die in de F12 (maar ook in de 458, 488, f8 etc) nog wel eens fouten kunnen krijgen wat ENORM de papieren inloopt als je rondleest erover...

Payamx and Pwillemse78 like this.
  12. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Het is meer de schade historie. Is toch voor velen een blokker. Koop m niet om na twee jaar weer weg te doen maar toch.
    Verder niets mis met tsjechie mee hoor. En is een officiële Ferrari dealer.
    Ik neig ook steeds meer naar geel. Vrouwlief nog niet. Ga denk ik morgen eens kijken in Wuppertal. ben zelf ook fan van de kuipen…

wil m sowieso maar Ferrari approved garantie kopen. Op die gele zit dat tot 7-2025 en kan dan weer verlengd worden dus genoeg tijd om te kijken of ie betrouwbaar is…

13. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Wat is overigens jouw ervaring met doorlooptijd voor rdw / import tegenwoordig?

14. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    777
    Full Name:
    Jeroen
    Is het met Approver garantie ook zo dat de garantie vervalt als je iets aanpast aan de auto?? Dan zou je geen uitlaat kunnen aanpassen, maar wellicht ook het carbon interieur en de LED stuur niet want die zijn dan niet origineel. (Geen idee hoe dat werkt ik vind zelf garantie nooit belangrijk dus kijk er niet naar bij aankoop van een auto) maar als je het wilt is dat wel iets om rekening mee te houden wellicht. vooral omdat ik al paar x zag van de carbon interieur delen later doen en het stuur.

Beetje verschillend, kijk ik wil gewoon de snelste optie en maakt mij niet uit of ik dan vanuit regio Amsterdam naar Maastricht of Groningen moet, zsm wil ik er kentekens op (bij de F430 helemaal, want ik kocht hem 2 weken voor mn verjaardag en ik moest en zou ermee op mn verjaardag mee rijden). Maakt zoiets je niks uit, toen ik mijne kocht vorig jaar en ik wou naar amsterdam (meest dichtbij voor mij) had dat een wachttijd van meer dan 2 maanden. Het is gewoon kut dat je niet meer kan invoeren zonder afspraak zoals voor Covid dat wel kon. Hoe de wachttijden momenteel zijn, ik denk net zo erg of erger nog gezien we de vakantie periode tegemoed gaan natuurlijk.

15. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Helder. De beide opties die ik nu naar kijk hebben vrijwel alle Carbon opties. En anders zou ik t hier bij Kroymans laten doen dus geen issue.
    Passenger display erin kost 5600 euro gaf de Tsjechische Ferrari dealer aan…

twee maanden zou dodelijk zijn… staatsie tot die tijd dan in je garage zonder kenteken?

16. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    777
    Full Name:
    Jeroen
    In de basis is je auto zonder kenteken niet verzekerd nee, er zijn nog maar weinig nederlandse verzekeraars die dat doen op chassisnummer ipv kenteken. Sportwagenpolis deed dat overigens wel, gezien ik dus 2 weken moest overbruggen en dat niet zonder wou, daarna kenteken doorgegeven en klaar. Vond hun premie ook erg scherp overigens.

17. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Helder. Heb nu alles bij Turien.

18. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Nog een leuke vraag. Wat houdt zijn waarde beter vast?

Gele f12. 2013. 25000 km gereden. Aanschaf bruto 259900. Met bpm erbij grofweg 273k.

rode 812. 2020. 1100 km gereden. Aangeschaft bruto 339000. Met bpm erbij 375k. Btw auto dus 58k terug. Netto ong 316k.

40k verschil. Als ik over vijf jaar reken, wat houdt hem beter in waarde? De f12 omdat ie verder is afgeschreven en minder bpm? Of de 812 omdat ie pas 4 jaar oud is en pas 1100 heeft gereden? 7 jaar nieuwer voor 40k verschil lijkt een no brainer…

19. Ferryducati

BANNED

Jun 3, 2015
    611
    Niemand heeft een glazen bol.
    Maar de F12 is al over zijn dieptepunt heen, en stijgt al weer licht.

Pwillemse78 likes this.
  20. saviola9

saviola9 Karting

Jun 8, 2015
    109
    Full Name:
    Scott
    Even puur uit interesse Peter, maar ga je de auto op je onderneming kopen? Aangezien je het hebt over het terugvragen van de BTW. Zo ja, kun je misschien uitleggen hoe dit dan met bijtelling zit?

21. DutchFerrari

Apr 7, 2022
    777
    Full Name:
    Jeroen
    Dat blijft altijd een interessante, ik weet dat Payam heeft zijn F12 en F8 ook op de zaak staan, Toen ik vroeg hoe hij dat deed met de bijtelling, gaf hij aan onder de bijtellings regels uit te komen door alles op te voeren als netwerk event of netwerk gesprek? geen idee hoe dat verder in elkaar zit gezien ik (nog) loonslaaf ben ipv ondernemer...

22. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Hoi,

Onderstaande auto ken ik erg goed, vooral de eigenaar en die was er extreem zuinig op en heeft kosten nog moeite gespaard
    om deze in top conditie te houden, van hem zou ik zelf blind een auto kopen.
    Dan begint de zoektocht. Kroymans heeft een rode staan, maar best kaal en al 44k gereden. 229k, geen btw auto.
    https://www.autoscout24.com/offers/ferrari-f12-berlinetta-kroymans-ferrari-gasoline-red-a7f0168f-7353-4524-b80a-f4cb73f4f046?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

23. Pwillemse78

Pwillemse78 Karting

May 19, 2024
    153
    Valkenswaard
    Full Name:
    Peter Willemse
    Heel simpel. Ik houd mijn kilometers bij… ik kom van op nyenrode (bestuur), en leen de auto wel eens uit aan een collega, en rijd nog 350 per jaar privé. Dat is genoeg. Netwerk meetings klinkt leuk maar smokllen kan echt niet. Moet aansluiten op je agenda etc etc. Ik houd het gewoon bij.

wat een toeval. Was er zaterdag maar toen stond ie in spa ☺️
    Best een leuke auto en Carbon stuur etc is zo toe te voegen. Maar met die opties erbij en de hogere kilometers ga ik er voor mijn gevoel veel voor betalen. Is nu al 220 idd dus met wat opties loop je richting de 240k. Dan ga ik liever achter een Duitse optie aan zoals deze:

https://www.autoscout24.com/offers/ferrari-f12-berlinetta-racing-seats-keramik-carbon-gasoline-yellow-40bf6fbc-d410-4e84-a595-97ebfff1e80c?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Final price: € 259,999.-
    Mileage: 25,146 km
    First registration: 05/2013

kan ik nog een stuk langer rijden. Ondanks dat ik de interieur kleur en exterieur kleur van die roze top vindt.
    De 812 in Brussel (die nog altijd online staat) is al verkocht. Voor niks heen gereden vanochtend.

24. milko1969

milko1969 Formula 3

Feb 21, 2012
    1,437
    Breda, Holland
    Full Name:
    Milko
    Vind 44.000 km absoluut niet veel, zou zelf nooit een auto willen die alleen maar stilstaat, zodra je die een keertje goed zijn best laat doen
    loop je vaak direct tegen problemen aan, alles droogt uit, injectoren verstoppen, elektronica en accu vinden het niet fijn, rijden is altijd beter dan stilstaan en alleen er naar kijken is echt niet zo leuk!

DutchFerrari and Ferryducati like this.

Share This Page