Historie Nederlandse 308 GT4 Dino? | Page 3 | FerrariChat

Historie Nederlandse 308 GT4 Dino?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 11x, Jan 29, 2023.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

1. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    Hierbij even een update. De eerste eigenaar helaas nog niet achterhaald, maar dat moet wel gaan lukken. Binnenkort contact met de "gedeeld" tweede eigenaar, het blijkt dat de Dino in 1996 door 2 heren is gekocht. In de tussentijd gaat het project rustig door en constateer ik 'vreemd" lakwerk. De originele kleur is volgens Ferrari Blu sera metallizzato. Inmiddels is wel duidelijk dat de koets eerst toch echt Azzurro cielo was en later kennelijk is overgespoten door Ferrari. Kees van Stokkum heeft een beschrijving gegeven hoe het lakwerk in de jaren 70 door Ferrari werd uitgevoerd en waar je op moet letten om de eerste kleur te achterhalen. Raamsponning voorruit is zo'n plek. Als iemand hier meer over weet verneem ik het graag.

Image Unavailable, Please Login

Attached Files:

2. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Wel coole kleur voor een GT4 dat!
    Lijtk er idd sterk op dat hij Azzurro Cielo was als eerste.

11x likes this.
  3. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    Dat denk ik dus ook, dat moet wel, de kleuropbouw is niet logisch indien Sera Blu metallizzato de eerste "originele" kleur zou zijn geweest. Bijzonder hoe Ferrari dus "gewoon" een bestaande koets heeft gepakt en op klantverzoek een andere kleur heeft gegeven. Anderzijds logisch want de Dino verkocht voor geen meter, dus tsja......... bovendien was Azzurro Cielo niet de meest verkochte optionele kleur zeg maar, Sera Blu metallizzato was veel gangbaarder en een standaard kleur.

4. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    Even een vraag, weet iemand hoe het zit met de Dino en 1 of 2 buitenspiegels? Ik zie Dino's serie 1 met 1 of 2 spiegels, maar ook Dino's serie 2 met 1 of 2 buitenspiegels? Was een tweede spiegel misschien een optie?

5. milko1969

milko1969 Formula 3

Full Name:
    Milko
    Italië wel, soms geen spiegels

6. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    Inmiddels vele maanden verder en volop bezig geweest om de historie van de Ferrari Dino te achterhalen. Dankjewel voor de diegene die hebben bijgedragen aan deze zoektocht. Het is gelukt :) De eigenaren historie is volledig inzichtelijk en zelfs het onderhoud tot midden jaren 80 is "boven water" gekomen. Eerste eigenaren waren Piet Hein Keijzer en Liane Engeman. Laatstgenoemde was de dagelijkse bestuurster van de Dino en reed in 2.5 jaar tijd 100.000 km. Liane Engeman is geen onbekende in de race wereld, sterker nog, een heel bijzondere dame die op hoog niveau actief is geweest.

De zoektocht is een heel verhaal geworden en alles is gedocumenteerd. Dit maakt het straks een bijzondere Dino met een mooie historie.

7. bertdeboer340

bertdeboer340 Formula 3

Full Name:
    Bert de Boer
    Hulde dat je niet op hebt gegeven en deze Dino gered hebt. Moet wel een heerlijk gevoel geven..

11x likes this.
  8. FrisianDino

FrisianDino Rookie

En hoe zal Lianne daarop terug kijken? Mooi dat je dit achterhaald hebt, misschien dat je Lianne ooit nog kan bereiken om het verhaal compleet te krijgen. Zelf ook het verhaal van mijn '58 Giulietta Sprint geprobeerd te volgen naar de 1e eigenaar, maar helaas bij laatst bekende Nederlandse eigenaar gestrand. Niemand meer in de familie die het weet. Jammer want het is 1 van de 2 ooit in 1958 op kenteken gezette Nederlandse Giulietta Sprints.

11x likes this.
  9. lewie

lewie Formula Junior

Full Name:
    lewie
    11x likes this.
  10. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    Mijn verslag van de zoektocht telt maar liefst 34 pagina's dus menigeen komt aan bod :) Eerste eigenaar, maar ook tweede en hierna, iedereen maakt onderdeel uit van de historie en heb ik contact mee gehad. Sommige heb ik bezocht, andere per e-mail of telefoon, aardig klusje geweest.

FrisianDino and Jeka like this.
  11. bertdeboer340

bertdeboer340 Formula 3

Full Name:
    Bert de Boer
    Maar dan de hamvraag, hoe gaat het met de restauratie van 13462?

12. 11x

11x Rookie

Full Name:
    job
    De restauratie vordert gestaag, het plaatwerk herstellen en ontroesten is veel werk blijkt. Tot heden is de auto dus nog niet gespoten. Ik heb de plaatwerker ook aangegeven dat ik geen haast heb en dat alles tot in perfectie hersteld moet worden.

MvT, FrisianDino and Harry-SZ like this.
  13. MvT

MvT F1 Rookie

Full Name:
    Tijn
    Leuk te zien dat deze dan toch in NL blijft. Blijft ook een uniek kenteken. Ben benieuwd naar het eind resultaat. In deze modellen blijft veel werk aanzitten om op te knappen, Ik had deze toen nog wel willen doen voor het geld dat de Dino te koop stond, maar zoals al eerder gezegd net aan mijn neus voorbij gegaan.

Paar keer in Dino's (en mee) gereden en dat is leuker dan de Mondial of 3x8 (no offence jongens) :)

Leuk ook dat in de tijd dat hij onder handen wordt genomen je de tijd hebt om de eigenaren te achterhalen.

En die HELFFERICH sticker.. ..laten zitten!

14. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

Quote MvT: "Paar keer in Dino's (en mee) gereden en dat is leuker dan de Mondial of 3x8 (no offence jongens) :)"

Deze Dino IS een 3x8 he? :)
    En er is mss vaker over gediscussieerd, maar een Dino is voor mij persoonlijk een 206/246, dit vind ik een 308 GT4 (Dino).
    Ik vind ze allemaal gaaf overigens en een GT4 rijdt idd heel erg leuk en puur (met dank aan Hans voor een ritje ooit!)

MvT likes this.
  15. MvT

MvT F1 Rookie

Full Name:
    Tijn
    Hehe :p

ja, ik zeg liever GT4 en dit is een GT4.

Hans gebruikt hem ook gewoon :) (ook een GT4)

Ook met Hans in Italy. Geweldig, al is het alleen maar om de cockpit in het donker te zien.
    Driving a Ferrari Dino 308 GT4 in Italy - YouTube

Harry-SZ likes this.
  16. Harry-SZ

Harry-SZ F1 Rookie

GT4 dashboard is geweldig idd.

Share This Page