430 Scuderia, ervaringen | Page 2 | FerrariChat

430 Scuderia, ervaringen

Discussion in 'Holland/Belgium' started by cdriel, Jun 29, 2021.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Ferryducati

    Ferryducati Formula Junior

    Jun 3, 2015
    482
    Dit zijn titanium wielbouten.
    Imbusdop 17mm, bij een fatsoenlijke gereedschapszaak gewoon te koop.
     
    Melvok likes this.
  2. F131 one of one

    F131 one of one Karting

    Oct 12, 2019
    116
    Netherlands, Europe
    Full Name:
    Taco Vonk
    Ik ben volledig A- technisch maar ik zie geen wielmoeren op de foto`s. Lijken mij eerder wielbouten.
     
  3. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Ik ga altijd naar HBM in Moordrecht, zij hebben een enorme sortering en goede prijzen: hbm-machines
     
  4. The-P

    The-P Rookie

    Sep 14, 2021
    8
    Full Name:
    Peter van Dongen
    Wat een mooi stuk om lezen over de ervaring met de Scud! Veel veilige kilometers en plezier nog met de prachtige auto!!!
     
    cdriel likes this.
  5. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

  6. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Ja had ik naar gekeken, maar ik had laatst een dagje Papenburg gedaan met Boertje en die had dat setje en bleek meer dan genoeg. Doorslaggevend was de combi met dat compressortje dat op dezelfde accu werkt voor een mooie prijs. Ik had eerst die combi van Makita gezocht omdat ik daar mijn andere gereedschap van heb, maar was veel duurder allemaal of er was geen handzame compressor beschikbaar.
     
    Harry-SZ likes this.
  7. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Op zich ook wel logisch dat het voldoende koppel was trouwens, want die bouten trokken we met 125 NM aan. De ervaring met de momentsleutel leerde dat op de zachtste stand van die wielmoersleutel de bouten ongeveer op 120 NM vast zaten. Snelste achterbandenwissel was binnen 5 minuten (incl krikken) met twee man. We gaan bij Red Bull solliciteren ;-)
     
  8. RudyW

    RudyW Formula 3

    Apr 25, 2008
    1,201
    Gelderland
    Full Name:
    Rudy
    400Nm houdt niet echt over imo. Als ze een poos zitten willen bouten nog wel eens een flink stuk vaster zitten. Ik zou ook voor een model gaat met een 600Nm aan kracht.

    Daarnaast NOOIT gebruiken om vast te draaien. Altijd lekker met de hand doen. Risico dat je draadgang kapot maak is veel te groot. Vooral bij dit soort auto’s een prijzige fout.
     
    EnzoItaly and MvT like this.
  9. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Vrienden, ik lees dat jullie een wielbouten slagmoersleutel hebben gekocht.

    Waarvoor ?

    Ik heb geleerd dat je daar hooguit je wielen mee mag losdraaien. Was / is dat jullie bedoeling ?

    Met aandraaien met zo'n slagmoersleutel gaan je CCM schijven gegarandeerd stuk en zo'n setje kost maar K€ 10 :-(

    Wat is er mis met een gewone wielmoersleutel, handkracht en evt een momentsleutel ?
     
  10. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Ik heb die slagmoersleutel gekocht voor mijn andere auto's, maar omdat ik weet dat de 430 van die inbus bouten heeft, wilde ik daar ook meteen de dop van hebben.
    Ik verwacht ook niet dat ik er een setje wintervelgen onder ga zetten. Ik heb niet eens een reservewiel.

    Dat los en vastdraaien doe ik sowieso heel voorzichtig en dat kan ook door de trekker maar een klein beetje in te drukken.
    Aantrekken met een momentsleutel.
    Evengoed bedankt voor de waarschuwing.
     
    Melvok likes this.
  11. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Niemand gaat ze met 400-700NM vastdraaien lijkt me :)
    Je hebt die extra power idd soms wel nodig bij het losdraaien van bouten.

    Bij het vastdraaien zijn die dingen ook heel erg handig, scheelt gewoon veel tijd. Alleen idd echt vastdraaien met momentsleutel.
     
    MvT and cdriel like this.
  12. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Niet als je het goed doet :) de bandenboer doet het ook --> tijd.

    1. Eerst met de hand de bout erin om te voorkomen dat deze scheef zit.
    2. Slagmoersleutel erop and met kleine triggers laten draaien tot de bout handvast zit, dus niet voluit die knop ingedrukt houden
    3. Daarna met momentsleutel aandraaien (eigenlijk ook niet met de wielmoersleutel voor de niet sleutelaars, gaat vaak te vast of juist te los)
     
    cdriel likes this.
  13. Maximus1977

    Maximus1977 Formula Junior

    Feb 13, 2016
    324
    James May van Top Gear heeft ooit de Countach uitgebreid getest.
    Het stuk heette: "never meet your heroes"!
    Nuff said
     
    Harry-SZ likes this.
  14. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel

    Mijn bandenboer niet Tijn.

    Hij was juist 1 van degenen die mij waarschuwde voor het splijten van veel aluminium (niet-gesmede) wielen ... en keek niet vreemd op toen ik het ook over de CCM remschijven had ...
     
  15. hautessa

    hautessa Karting

    Apr 26, 2015
    129
    Maar als ik dan de momentsleutel op 120nm zet dan voelt het voor mij 'nog niet veilig genoeg'. Ik merk dat ik em dan maar wat hoger zet. Maar ook bij 150nm vind ik het maar losjes. Hoe zijn jullie ervaringen? En checken na hoeveel km?

    #interessant
     
  16. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Per merk en model is het anders maar de algemene regel is rond 90Nm voor staal en 120Nm voor LM. (daar zit het per merk/model ook niet ver vanaf)Zelf hou ik de aanhaalmomenten aan van het merk/model en dan komt mijn gevoel er aan te pas of ik hem nog een keer aanhaal (Meestal niet)
     
    hautessa likes this.
  17. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    120NM is al best veel. Zo'n wiel gaat niet zomaar los dan hoor.
    Maar check idd je boekjes, want het verschilt per auto/wiel.
     
    rob.kruiswijk and hautessa like this.
  18. cdriel

    cdriel Karting

    May 30, 2016
    173
    Gisteren op de valreep van de lockdown drie gereedschaps- en automaterialenzaken afgeweest in mijn woonplaats, helaas zonder succes. De Automat had wel een 12 mm adapter dus ze zijn te bestellen.

    Ik bestel er wel eentje online.
     
  19. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Bij LM zijn er 2 varianten: gegoten wielen of gesmeed.

    Bij gegoten wielen kun met te hard aanhalen het alu kraken, wees voorzichtig en kijk altijd in het WSM.
     

Share This Page