E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari? | Page 34 | FerrariChat

E-drive, Fast, Fun, Future en Ferrari?

Discussion in 'Holland/Belgium' started by 275gtb6c, Dec 18, 2016.

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, Skimlinks, and others.

  1. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
  2. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
  3. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Maar I wil je niet per se weten, U.. Uverlies en daardoor P, Pverlies wel!
    En Uverlies en Pverlies zijn waanzinnig groot.
    Om een EV te laden met 100-250KW gooi je per laadbeurt gewoon het hele energie budgetvan een gemiddeld huishouden WEG!
    Als straks de energieprijzen (E) omhoog gaan is dit een van de oorzaken: Verlies!
    Hoeveel tonnen CO2 dat geeft daar hoor je niks of niemand over.

    Maar goed ik moet de techniek aan de politiek overlaten en de leasebedrijven, die weten dat allemaal veel beter!
     
  4. Jeka

    Jeka Formula 3
    Silver Subscribed

    Nov 20, 2010
    1,176
    Rotterdam
    Full Name:
    Johan
    Corrigeer me als ik het fout heb.

    Pverlies = I^2 x Rtotaal

    Waarbij Rtotaal het totaal is van de weerstand van de leidingen, connectoren en een soort van schijnbare inwendige weerstand van de accu/BMS. De inwendige weerstand van de accu is afhankelijk van de laadtoestand en dus niet constant. Als je de spanning van de accu verdubbelt dan kun je de stroom halveren voor hetzelfde laadvermogen. Je hebt dan minder verlies in de leidingen en connectoren dat is mooi alhoewel de inwendige weerstand van de accu weer hoger zal zijn. Energieverlies gebeurt in de vorm van warmte dus als je accu tijdens het laden heet wordt en zelfs gekoeld moet worden dan is dat inderdaad een hoog Pverlies in de accu. Ik denk dat de kabels en de connectoren wel mee valt want als je daar een paar kW vzouverliezen dan zijn ze binnen no-time loeiheet :) Langzaam laden is in ieder geval een stuk beter.
     
  5. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,279
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Per laadbeurt?? huh dat moet je me eens voorrekenen dan. Dan ff als basis dat een gemiddeld huishouden ongeveer 2500KWh per jaar gebruikt.

    PS begrijp me goed, ik zou willen dat je gelijk had, dan hadden we nu niet al die stofzuigers op de weg gehad.
     
  6. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium


    Hey, Fred! Mijn antwoordjes in het rood, maar dat had je waarschijnlijk zo ook wel gemerkt!

    Nee, het is idioot dat je na een volledige nacht aan het stopcontact slechts 25% van die speelgoedbatterij kan opladen, dat wil de reportage net aantonen. Je bent dus sowieso verplicht die dekselse laadpaal thuis te plaatsen.


    Ter vergelijk: je vertrekt met een 1/4 tank in je Ferrari en rijdt die compleet leeg waardoor je naar een dichtbij gelegen benzine station moet lopen.
    Daar aangekomen moet je een tankje kopen en weer terug lopen enz.

    Die vergelijking gaat helemaal niet op. Tankstations heb je overal, en er is geen een Ferrari-eigenaar die zo idioot zou zijn om z'n tank leeg te rijden, terwijl er bij wijze van spreken op elke hoek van de straat een tankstation staat.
    Je moet wel debiel zijn om te denken dat een EV, op vlak van gebruiksgemak aangaande tanken/laden, ook maar enigszins de vergelijk doorstaat met ICE, wie is hier eigenlijk de 'WAPPIE'?


    Afijn Lariekoek dit, ik nodig je uit een keer met mij in de Tesla deze zelfde rit te doen (alleen vertrekken we vanaf jou huis) en dan vertrek ik ook nog eens 's morgens vanaf mijn huis en pik je op om vervolgens naar de hoge venen en weer terug te rijden.

    Echt, ik sterf liever dan ooit met mijn edel achterste plaats te nemen in een achterbaks vehikel als een Tesla, een gedrocht van een auto, in het leven geroepen door een doortrapte schurk, een misbaksel dat je moeilijk een auto kan noemen, dat enkel het daglicht mocht zien omdat regeringen en overheden wereldwijd zo lui en achterlijk waren dat ze vonden dat de aankoop van deze elektrieke leugen op wielen moesten aanmoedigen, daarmee denkend elkaar overtuigd te hebben dat dàt dé oplossing was. Het volk zou wel solidair meebetalen... Wat een bende huichelende spasten, die politiekers.
    Ik stap liever te voet naar Santiago de Compostela dan ook maar één cm met dit rotding hoeven te geassocieerd te worden. Dat design, enfin of het ontbreken ervan,...ik zou kostmisselijk worden van zo'n massa lelijkheid. Het lijkt verdorie op een troostprijs in een tekenwedstrijd voor blinde mongooltjes. Ik zou me rot schamen van met zo'n afschuwelijke, door en door slecht ontworpen strontkar te moeten rondrijden, grotendeels dan nog betaald door de naieve, murw geslagen gemeenschap.
    Het principe dat de bevolking bestolen wordt, omdat een hoopje profiteurs deze aftandse, bijzonder vervuilende baggerbakken massaal fiscaal mogen inbrengen, is gewoonweg te straf voor woorden. Kafkaiaans.


    Kortom ik rij dus riant meer dan er in deze video gedaan wordt en verzeker je dat je die avond weer in je eigen bedje slaapt. Ik durf daar wel een (kwaliteit) fles bubbels op te zetten en een goed gesprek gedurende de rit over 2G...

    Met een batterij van 600 kg zou je dat op z'n minst wel mogen verwachten.
    Trouwens, realiseer je je dat je continu, ongewild het gewicht van 3 gigantische, obese vetzakken van 200 kg meesleurt in die spuuglelijke kakraket van een Tesla? Ook als die gebuisde Nilfisk binnen 8 jaar, niet meer de helft van z'n ooit beloofde, maar bewust gelogen autonomie aflegt, zitten die 3 ver ondermaats presterende accu-dikkerds nog vastgenageld in dat ongeluksvehikel. Geen probleem, hé, ooit vijst een of andere afgerichte, imbeciele Chinees dat monsterlijke gevaarte van een gif-accu der dan wel weer uit, die kan waarschijnlijk nog wel dienen voor een of andere oosterse, illegale kermisattractie, brengt beslist nog 5 euro op.


    Enig verschil met de video: ik doe dit in een Tesla (longrange).

    Dat had ik door. Jij zweert bij Tesla, als je medemens hem maar betaalt. Jij liever dan ik. Dat hele EV-sprookje moest allang uit zijn.


    Ik hoor je wel Otto, kijk uit naar deze rit.

    Ik niet, maar in een machtige ICE, daar wil ik nog wel eens over nadenken! :D
     
    rpmtifosi and djfrens like this.
  7. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Natuurlijk klopt het van geen kant. Naast de iets van 2700 kWh aan elektriciteitsverbruik per huishouden moet je voor het jaarlijkse energiebudget ook nog rekening houden met een groter budget/bedrag aan gas.

    Veel meer dan 70 kWh zullen mensen niet per beurt snelladen. De moderne DC snelladers zijn daarbij ook nog best efficiënt ook. Moet ook wel want als je bijvoorbeeld maar 50% efficiëntie zou hebben zou de warmteontwikkeling (70 kWh verlies via warmte in circa 20 minuten) niet in de hand te houden zijn. Maar zelfs met 50% efficiëntie (die dus veel hoger ligt in het echt) heb je het over maar een piepkleine fractie van het energiebudget van een huishouden dat per laadbeurt aan laadverlies verloren gaat.

    Daarnaast geschiedt natuurlijk ook maar een heel klein percentage van de opladingen via snelladers.
     
  8. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Dus laden rekenen we per uur en huishoudbudgettten per jaar.
    Het is maar wat het gunstigste uitkomt om je gelijk te halen.
    Reken het rendement eens uit van de energie bij de bron tot en met de kilometer EV gebruik... Ga voor de gein eens achter die centrale omvormers staan bij een Tesla thuishonksnellaadhangplek. Als het vriest kun je daar in je onderbroek lopen.... rendement kan wel hoog zijn maar met 250kw en dat voor 20 laadpalen heb je met 90% rendement een half MEGAWATT verlies! Per sec en per uur
    Verbieden die snellaadonzin!

    Verstuurd vanaf mijn broodrooster met 43% rendement
     
  9. st@ven

    st@ven F1 Rookie

    Aug 4, 2008
    3,279
    Netherlands
    Full Name:
    Steven
    Budgetten zijn typisch per jaar, niet per uur.
    En jij trekt de vergelijking tussen het verlies en een huishoudbudget, niet ik.

    Kijk, nu kom je met data die, hoewel ik het niet kan verifieren, die wel een goede vergelijking mogelijk maakt. 0,5 MW is best veel.

    Een opmerking nog wel, engergie ( verlies) gaat overigens in joule, of kWh of een vergelijkbare eenheid. Niet in MW of kW
     
  10. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Ik heb ook nog nooit gehoord van een budget per huishouden voor energie dat je dan als iets per uur of minuut zou moeten interpreteren.

    Zou in dit geval ook echt nergens op slaan. Je laadt ook voor een gebruik gedurende een langere periode; juist die minuten die je stilstaat om te laden rij je niet. Moeten we anders ook de kosten van een volle tank benzine die ik in twee minuten volgooi vergelijken met een energiebudget van een huishouden voor twee minuten? Tuurlijk niet.

    Veel EV's zullen zelfs per jaar niet of nauwelijks de snellandpaal zien. Dat zie je ook terug in de erg lage omzetten van Fastned (en dus relatief weinig energieverbruik en -verlies). Mensen laden hun EV's veel goedkoper en gebruiksvriendelijker bijvoorbeeld thuis of op de zaak op. Energieverbruik voor een EV moet je daarom over een langere periode meten waarin je alle laadacties meeneemt en afzet tegen de gereden kilometers.

    De snellaadpalen zijn wel essentieel om het gebruiksgemak en toepassingsmogelijkheden van EV's te vergroten. Misschien ziet Andretti ze daarom wel graag verdwijnen want die is volgens mij geen fan van de komst van de EV's:)

    Als iemand zich echt eens druk wil maken over energieverlies bij auto's dan zou je dat denk ik moeten doen over de ongeveer 70% van de energie die uit benzine in een brandstofmotor verloren gaat. En mijn hobby auto's halen denk ik die 30% efficiëntie niet eens (vooral mijn Aventador denk ik bij lange na niet).
     
  11. Andretti Molletti

    Andretti Molletti Formula Junior

    Sep 19, 2010
    345
    Netherlands
    Full Name:
    Dré
    Ik denk dat ik 30 jaar voor lul voor de klas heb gestaan.. dat ik (en elke gezond denkende medeburger) volledig nutteloze info verstrekt wordt gelukkig dagelijks in het coronadraadje bevestigd. Corona dat is belangrijk als je een EV rijdt met Ferrarisleutelhanger!!
    Waar zijn we hier op dit forum mee bezig joh? Gelijk krijgen?
    Je hebt gelijk! (ook al snap je de toevoeging per tijdseenheid niet).
    Voor de mensen die EV rijden daar zijn prima fora voor zolang er geen EV Ferrari is, voor de Corona gekkies, daar zij vast ook fora voor.
    I rest my case, het gaat hier werkelijk zelden over iets mbt Ferrari, clubgevoel, saamhorigheid... ik heb een poging gedaan maar het is niet levensvatbaar hier.
    Die paar die het wel snappen heb ik al in mijn telefoon zitten.
    Ciao I rest my case!
     
  12. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie


    Hallo zeg! Kan dat wat met iets meer respect?
    "Blinde mongooltjes" schijnen veel beter te kunnen tekenen dan de designers van Tesla namelijk. :D
     
    Dino2010 likes this.
  13. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    De eerste volledige elektrische Ferrari komt er volgens de CEO van Ferrari al over ruim 2 jaar. In de overbruggingsperiode proberen ze al een meerderheid aan hybrides te verkopen.

    Hybride en zeker elektrische Ferrari’s zullen denk ik nog lang aanleiding geven voor meningsverschillen en discussies ook onder Ferrari liefhebbers. Mensen zijn daarbij soms extreem ‘voor’ of ‘tegen’ wat nog wel eens aanleiding geeft om gekleurde, niet volledig objectieve of niet allesomvattende stellingen te presenteren. Dat is vervolgens weer aanleiding voor discussie.

    Prima voor iemand die daarmee om kan/wil gaan en anders kun je beter een draadje over een onderwerp als EV’s of EV Ferrari’s mijden denk ik. Dezelfde discussies zie ik trouwens ook in het "echte Ferrari-leven”. Ook daar zijn EV’s vaak een terugkerend gespreksonderwerp, wat ook vaak leuk is.
     
  14. ChrisW1

    ChrisW1 Formula 3

    Oct 29, 2015
    1,065
    The Netherlands
    Full Name:
    Chris
    Toch had ik laatst opeens het gevoel dat ik die Cybertruck opeens wel mooi begon te vinden:)

    Net nog even wat plaatjes gekeken en weet niet meer goed wat me bezielde maar goed ... het is erg subjectief en er zijn al best wel wat initiële bestellingen voor geplaatst volgens mij.

    De Tesla Model S vond ik zeker bij de introductie wel erg goed geslaagd. Dat geldt ook voor de Semi truck (de vrachtwagen; als die er ooit komt). Ook erg persoonlijk/subjectief natuurlijk
     
  15. Harry-SZ

    Harry-SZ F1 Rookie

    Ach ja. Mijn vrouw kreeg een Kona EV van haar werk en dat is echt een ideaal ding voor korte ritjes van A naar B. Maar echt mooi is hij niet :)
    Als dat dus over een paar jaar een Tesla Model 3, Ford Mach-e kan worden dan vind ik dat dikke prima. Of evt iets echt leuks elektrisch. Die kleine Honda E vind ik bv geweldig!
    Maar die heeft een nog slechtere range dan die Kona en Tesla's. Zelfde geldt voor de Mini-E. Heel leuk, maar je haalt amper 200km als je 90 gemiddeld rijdt.
     
  16. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,372
    De garage is nog niet klaar helaas. Daardoor staan de auto’s verspreid…. #firstworldproblems
    Hopelijk na de zomer zal deze klaar zijn, maar ook al weer te klein voor de hele verzameling.
    De GTS komt hopelijk in Februari.
     
  17. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,372
    For what it’s worth…
    Het is een zwarte RS7 geworden. Alles zwart met alleen blauwe keramische remklauwen. Geen RS6 dus want ik ben geen Youtuber of plofkraker (!)
    Wel weer typisch zwevende Audi besturing; maar goed ik wilde ook een wat comfortabelere dagelijkse auto. Anders is het verschil met de F autos te klein.
    Image Unavailable, Please Login
     
    Melvok, Harry-SZ, RudyW and 2 others like this.
  18. 328gts1987

    328gts1987 F1 World Champ
    Lifetime Rossa Owner

    Mar 11, 2007
    12,909
    Rotterdam Holland
    Full Name:
    Fred
    #843 328gts1987, Dec 10, 2021
    Last edited: Dec 10, 2021
    strakke bak en zalige daily driver schat ik. Nog wat blauwe accenten binnen toegepast?
    Klinkt hij ook een beetje?

    Ik (was) een verstokte BMW rijder, altijd sportieve tourings gehad. Zou nu denk ik ook voor audi gaan met die afgrijselijke "nieren" bij BMW die de grond schrapen. Wat een lelijke hokken vind ik dat.
    Vond wel altijd bij audi het aantal knopjes een dingetje. Daar had BMW een info systeem voor wat (als je gewend was) redelijk goed/handig werkte waardoor het aantal knopjes een stuk minder waren. Nadeel was wel weer dat je de menu's een beetje moest leren kennen.
    Sommige functies zaten pagina's weg gestopt maar die kon je op snelkeuze programmeren waardoor dat ook gebruiksvriendelijker was. Geen idee hoe dat tegenwoordig is.

    Ik doe alles tegenwoordig op voice control, maar dat is weer in een "ander" merk. Vind het daarom ook wel weer leuk "old school" in de ferrari te rijden, lekker simpel allemaal.
     
  19. Maximus1973

    Maximus1973 Formula 3

    Oct 29, 2016
    1,372
    Audi heeft nu een goed werkend infotainment systeem. Knopjes zijn vervangen door (uiteraard) een touchscreen, maar het werkt wel erg intuitief. Je hoeft vaak niet diep in allerlei menu’s.
    Maar toch ook alles weer kunststoffen. Bentley heeft nog steeds alle bedien elementen in metal uitgevoerd. Dat klinkt ouderwets, maar voelt zeker nu als erg luxe. Ook de deurgrepen in volledig metaal. Juist die kleine details maken een grote impact.
    Als ik maar 1 auto als daily mocht rijden zou het zeker weer een E63s worden. Die auto kan en doet alles.
    Bijna saai hoe die auto met 250km over de autobahn zoeft vergeleken met een Ferrari op dezelfde snelheid.

    Ik vond juist altijd bij BMW IDrive altijd een crime. Niets was makkelijk en vooral snel te bedienen. Dat is gelukkig al wel aangepast.
    Hij klinkt blikkerig en nep; zoals bijna alle nieuwe auto’s. Dat heeft AMG toch echt beter voor elkaar…. Maar goed, ik heb voor een daily ook helemaal geen zin in een Akrapovich popcorn machine. Bijna lachwekkend af en toe…..
    Dan liever ‘echt’ motor en uitlaat geluid zoals Ferrari dat heeft.
     
  20. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind ook dat aan de Corona draad een einde moet komen.

    a. weten het nu wel (Iedereen leeft in zijn eigen bubbel en eens worden we het nooit)
    b. het brengt geen toegevoegde waarde meer, waar in het begin nog wel bruikbare info uitkwam als je een groep rit wilde maken
    c. er zijn andere platformen waar je dit kan uiten
    Ik merk en hoor dat er steeds meer mensen er allergie van krijgen.

    Laten we lekker in onze Ferrari bubbel blijven dan zijn we het tenminste met ze allen over iets eens :)
     
    djfrens likes this.
  21. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
    Misschien dat iemand een poll kan maken wie het er eens is om de Corona draad te sluiten of niet. lijkt me ook wel een goede manier om zo te beslissen. Ik kan hem niet aan maken...
     
  22. MvT

    MvT F1 Rookie

    May 25, 2013
    4,248
    The Netherlands - NH
    Full Name:
    Tijn
  23. Melvok

    Melvok F1 World Champ
    Owner Silver Subscribed

    Jul 25, 2008
    14,128
    Amersfoort, The Netherlands, Europe.
    Full Name:
    Mel
    Laat het overwaaien mannen ... nix bannen ....
     
    Dino2010 likes this.
  24. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium
    Corona zal nog niet direct overwaaien, dus laat die draad nog even in leven, aub :D
     
  25. Dino2010

    Dino2010 F1 Rookie
    BANNED

    Nov 20, 2006
    4,852
    Belgium

Share This Page